20 kilo afvallen in 5 maanden, kan het?

Ik ben 20 jaar en 1.66 lang. Alleen ik weeg 86 kilo. Ik eet niet buitensporig raar, maar dit gewicht is heel langzaam gegroeid. Af en toe iets lekkers gun ik mijzelf, maar ik zit niet elke dag te vreten. Voor mijn 21ste wil ik graag een S passen. Ik ga vanaf september elke week 1x squashen, 1x zwemmen en 1x aquarobics doen en 1500 calorieen consumeren, (800 minder dan normaal). Zou het zo kunnen? Ik wil dit heel graag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In theorie zal dat wel kunnen, maar in praktijk vaak niet. Bereik je je gewenste gewicht in 5 maanden dan jojo je het er zo weer aan. Je kunt beter wat langzamer afvallen en maak gebruik van een goede diëtiste. Vaak zijn die bij de sportschool aanwezig. Even een opmerking over "niet elke dag te vreten....", dat is heel vaak juist niet de oorzaak. De grootste oorzaak van gewichtstoename is te weinig gezonde voedingstoffen eten. Je lichaam gaat dan in een spaarstand en slaat vet op. Oja... en wil je echt afvallen? waarom begin je dan pas in september? Of is dat alleen de sport. Ga dan nu elke dag gewoon wandelen... een paar kilometer. Dan ben je vast begonnen. Succes
Utrecht
10 jaar geleden
Niet uitstellen: begin nu!
Ga direct minder en verantwoorder eten en ga bijv. regelmatig wandelen. Vanaf volgende maand kan je daar je georganiseerde sporten bij gaan doen.
anneliez
10 jaar geleden
als je verder je hele leven wilt jojo-en, vooral doen zo. 1500 cal is te weinig als je sport zo gauw je iets meer et kom je aan, en dan moet je weer opnieuw aan de gang met afvallen. En zo ben je tot je dood bezig, pak het verstandig aan, laat e goed voorlichten en je hebt er je hele leven plezier van
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn moeder is ruim 30 kilo afgevallen in ongeveer 6 maanden door een combinatie van veel beweging en zo'n dieet met van die maaltijd-shakes.
Dat was 2 x per dag zo'n shake(200 calorieen)en s'avonds mager vlees en veel groente en tussen door veel drinken en en stuk fruit en yoghurt.
Dat is dus wel een crashdieet en toen ze ermee stopte moest ze toch nog blijven uitkijken op gewicht te blijven.
Jou dieet klinkt wel verstandiger.
Met veel sporten erbij moet het lukken lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jou dieet:jou plan bedoel ik(1500 calorieen)
Mijn moeder zat ongeveer op 1000,maar ze was haar overgewicht echt zat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar Laurena, 1000 kcal is écht een crashdieet: het is bijna niet mogelijk je minimale voedingsstoffen uit 1000 kcal halen, en het is gewoon veel te weinig. Datzelfde geldt voor 1500 kcal, tenzij je 50 kg weegt en een zittend leven leidt, maar dan hoef je uiteraard niet af te vallen. Een crashdieet van 1000 kcal kan alleen nog enigszins verantwoord zijn onder medische begeleiding en het is inderdaad erg moeilijk om op gewicht te blijven als je op zo'n manier afvalt. Je lichaam heeft namelijk minder kcal nodig als je een lager gewicht hebt, en bij sommige mensen heeft het volgen van een dieet ook invloed op het metabolisme. Als je 20 kilo afvalt met een crashdieet en je gaat daarna weer hetzelfde eten als ervoor, dan zul je weer aankomen. Je moet blijvend gezonder eten als je blijvend gewicht wilt verliezen. Daarom is het veel verstandiger om kleinere aanpassingen in je levensstijl te maken die je ook daadwerkelijk vol kunt houden dan om een extreem dieet te gaan volgen. Maar het verliezen van 10 of zelfs 5% van je lichaamsgewicht heeft al grote positieve gevolgen voor je gezondheid, dus het is helemaal niet erg om gewoon kleinere, realistische doelen te stellen. Voor VS zou dat kunnen zijn: 5 kilo afvallen voor het eind van het jaar en dat ook vasthouden. Als dat lukt, kun je gaandeweg gewoon een nieuw doel stellen. Maar 1500 kcal is écht veel te weinig als je daar zoveel bij sport.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik raad het ook niet aan,ik zeg dat het kan.
Ik ben niet echt de juiste persoon om tips te geven over gezond afvallen(ik bedoel ik heb zelf een eetstoornis)
Mijn moeder was altijd heel slank(maat 34/36) tot ze mijn broer kreeg en na de bevalling is zo flink aangekomen en ze is ook altijd bezig met afvallen en calorieën,dan is ze weer te zwaar en dan valt ze weer af.
Weight Watchers,shakes,koolhydraat-arm,noem maar op,ik kan me niet anders herinneren.
Als je eetgewoontes niet veranderd kom je steeds weer aan,dus dat is het beste natuurlijk dat je daar wat aan doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ging eigenlijk meer in op dat je zei dat het dieet wat VS voorstelt, verstandiger is. Op zich heb je gelijk dat 1500 kcal beter is dan 1000, hoewel 1500 met veel sporten een schevere verhouding kan geven dan 1000 zonder sporten. Maar ook 1500 is gewoon veel te weinig, zeker met sporten. Zo verstandig is dat dus niet. En dat jij geen goede adviezen zou kunnen geven hoeft niet waar te zijn hoor. De meeste mensen met een eetstoornis weten heel goed wat gezond is en niet. Het lukt ze alleen niet om het zelf goed toe te passen omdat die stoornis zo verrekte hardnekkig kan zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ze de kennis niet hebben. Die hebben ze vaak wél namelijk. Heb jij het idee dat het feit dat je moeder constant met dieet en afvallen bezig was, iets te maken heeft gehad met het ontwikkelen van jouw eetstoornis? Ik kan me voorstellen dat het opgroeien in zo'n omgeving daaraan bij kan dragen als je er gevoelig voor bent. Zomaar een vraag hoor, het valt me gewoon op in je reactie. (Als je geen zin hebt om daar op in te gaan, negeer je de vraag gewoon ;-))
Ritsuka
10 jaar geleden
1500 kcal is ook al erg weinig als je erg actief bezig bent hoor. Kijk hier eens wat je nodig hebt op een dag: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Waarschijnlijk wel meer, ik heb op een niet actieve dag al 1800 nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Lies12
Daar heb ik zelf over wel over na gedacht en ik denk eigenlijk wel dat het me best beïnvloed kan hebben.
Als mijn moeder weer eens bezig was met afvallen zei ze altijd dingen tegen me als:zorg dat je zo mooi slank blijft,laat het niet zover komen.
Mijn moeder schaamt zich ook als ze te zwaar is.
Maar ik denk zelf dat mijn beide ouders me wel beïnvloed hebben want mijn vader vindt te dikke vrouwen onaantrekkelijk,ook mijn moeder als ze te zwaar.
Mijn moeder voelt zich nu schuldig en dat vind ik heel erg.
Ik ben echt opgegroeid met een moeder die altijd bezig was met haar gewicht,wegen,afvallen en calorieen tellen.
De rest van mijn familie is ook zo,op een verjaardag bij ons,zie je echt geen taart,chips,frisdrank enz
Iedereen zit aan de stukjes komkommer,rauwkost,,rijstwafels en water en thee.
Dat dat ook niet normaal is snap ik nu ook.

Antwoorden (2)

Als je een crashdieet gaat volgen en daar extreem bij sport, zou dat kunnen. Maar gezond is het absoluut niet. Je krijgt een jojo-effect en de kans is groot dat je het gewoon niet volhoudt.

1500 kcal is te weinig, zéker als je daar veel bij sport. Dat zie je ook aan het feit dat die 1500 kcal maar liefst 800 kcal minder is dan wat je normaal eet. Dat is een veel te groot verschil. Je lichaam gaat protesteren en je gaat niet alleen vet, maar ook spierweefsel afbreken. En als je zo actief gaat sporten als je hierboven beschrijft, kun je dat gewoon niet volhouden op een dergelijk dieet.

Te snel afvallen is nooit gezond en vergroot de kans op het jojo-en. Je schrijft zelf al dat je gewicht heel langzaam zo is gegroeid. Als je er 5 jaar over doet om 20 kilo aan te komen, moet je dat niet in 20 weken willen verliezen. Dat is gewoon niet reëel.

De theorie achter afvallen is vrij simpel: als je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, val je af. Dat betekent dat als jouw gewicht nu stabiel is met je huidige voedingspatroon, geldt dat als jij gewoon 2000 kcal gaat eten op een dag, je óók afvalt. Dan eet je immers 300 kcal minder dan normaal.

Als je gaat sporten omdat je ook af wilt vallen, is het je bedoeling om meer te verbranden dan je inneemt. Maar dat moet je niet in het extreme trekken. Je lichaam heeft brandstof nodig om normaal te kunnen functioneren. Je normale lichaamsfuncties hebben brandstof nodig, je hebt brandstof nodig om gewoon je dagelijks dingen te kunnen doen (eten, lopen, school/werk, je administratie, een gesprek voeren) en om te sporten heb je méér brandstof nodig. Als je én je brandstof fors vermindert én je verbranding flink omhoog doet, kom je op den duur simpelweg met een lege tank te staan.

Als jij iets minder gaat eten, je minder gaat snoepen, je een aardappel minder neemt op je bord maar een groentelepel meer, je water of thee drinkt in plaats van frisdrank of vruchtensap en daar de sporten bij gaat doen die je beschrijft, zul je gaan afvallen. En als je dat op een rustig tempo doet, is de kans veel groter dat je het a) volhoudt en b) dat wat eraf gaat, er ook af blijft.

Je kunt je huisarts vragen om een doorverwijzing naar een diëtiste, je krijgt vier uur dieetadvies vergoed uit het basispakket. Misschien is het goed om daar eens mee te beginnen als je te zwaar bent en wilt afvallen. En bij een goede sportschool kun je persoonlijke begeleiding krijgen bij het sporten en afvallen, vraag daar ook eens naar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, Prima advies.
Ritsuka
10 jaar geleden
yes! Een dietiste kan echt een heel goed inzicht geven, en met 1 of 2 afspraken kun je al een heel eind komen met goed advies.
Heeft voor mij ook goed geholpen, ik at wel genoeg kcal, maar het bleek dat de verhoudingen niet goed waren, waardoor ik vaak duizelig was.
Met in verhouding meer koolhydraten, verder zelfde hoeveelheid kcal, had ik ineens bergen energie erbij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En nu de regering tot inzicht is gekomen dat het verstandig is om in elk geval IETS van dieetadvies in het basispakket te stoppen (wel veel te weinig naar mijn idee,voor mensen met intoleranties, allergieën of bijv. nierziekten of ziekte-gerelateerde ondervoeding is die vier uur echt niet genoeg), kun je daar maar beter gebruik van maken. Zeker als je overgewicht hebt, dan is het veel beter om goede dieetadviezen te krijgen en onder goede begeleiding af te vallen dan van alles te gaan proberen. Je gezondheid is echt belangrijk. En inderdaad, soms zijn een paar sessies al genoeg. Ik heb wel langduriger begeleiding gehad de keren dat ik echt ondervoed was, maar ben ook eens bij een diëtist geweest op verwijzing van de internist om uit te zoeken of mijn terugkerende vitamine-tekorten en bloedarmoede met mijn dieet te maken hadden. Toen ben ik geloof ik maar twee keer geweest, maar met een paar simpele adviezen zijn mijn bloedwaardes al een tijd goed. En als je overgewicht hebt zonder dat daar allerlei ingewikkelde eetproblematiek achter schuil gaat, zou het inderdaad heel goed kunnen dat je met een paar gerichte adviezen echt veel effectiever en gezonder af kunt vallen.
Wat bij mij heel goed geholpen heeft om mijn bierbuik kwijt te raken is rigoreus stoppen met suiker. Dus geen suiker meer in de koffie, en geen snoep, koek, of frisdrank meer. Het enige snoepen dat ik doe is af een toe een zakje gemengde noten.
Ik ben ook wat minder vlees gaan eten. Wel 's avonds bij het eten, maar geen plakjes worst meer op brood.
En niet na het avondeten nog dingen gaan eten.
Dat heeft heel goed gewerkt bij mij. Ik sport verder niet en ik drink 's avonds nog net zoveel bier.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grappig: "Ik sport verder niet en ik drink ‘s avonds nog net zoveel bier." En toch je bierbuik kwijt ;-) Maar je geeft een hele goede illustratie bij het feit dat een paar kleine veranderingen in je levensstijl al veel verschil kunnen maken. Je hoeft echt geen crash-dieet te volgen en als een gek te gaan sporten om af te vallen. Daarbij zul jij je veranderde leefstijl vol kunnen houden, terwijl veel gaan sporten puur om af te vallen als je eigenlijk niet van sporten houdt en dit dus doet omdat het "moet" en een dieet van 1500 kcal per dag, voor de meeste mensen absoluut niet vol te houden is. Het is altijd verstandig om die dingen te wijzigen waarvan je weet dat je het kunt volhouden. In jouw geval had het waarschijnlijk ook heel veel uitgemaakt als je wél suiker was blijven eten en gestopt was met alcohol, maar blijkbaar drink je graag bier. Die keuze zou dan een te groot offer zijn geweest, zodat je waarschijnlijk eerder was afgehaakt. Er zijn genoeg dingen die je jezelf kunt blijven gunnen, als je er maar iets anders voor laat.