wat is het verschil tussen hoofdpijn en migraine?

Ik loop al een paar dagen rond met hoofdpijn. Maar alleen als ik loop. Als ik stil zit voel ik er niks van. Is dit migraine of gewoon hoofdpijn en hoe kom ik er vanaf?

Toegevoegd na 42 minuten:
Ik ben ook vaak duizelig en net reed ik nog de struiken in

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben ook vaak duizelig en net reed ik nog de struiken in

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
Drink je wel genoeg? Met deze warmte
Amadea
10 jaar geleden
Goeie suggestie, Ritsuka!
fremar
10 jaar geleden
Hoewel de soort hoofdpijn die je beschrijft goedaardig kan worden genoemd, kan het zeer lastig zijn. Bij de behandeling moet eerst gekeken worden wat de aanleiding is voor het ontstaan van de hoofdpijnklacht. Hoofdpijn komt vaak door een tekort aan energie. Deze vorm van hoofdpijn treedt eerder op bij warm en vochtig weer en als de vochtinname onvoldoende is geweest. Ook als iemand onvoldoende (koolhydraten) gegeten heeft, kan deze vorm van hoofdpijn optreden. Bij een tekort aan energie kan de hoofdpijn minder worden als je trainingstoestand verbetert en als je voldoende koolhydraten, zout en vocht tot je neemt. Drink voldoende. Niet alleen na, maar ook voor en tijdens het hardlopen. In het algemeen kan een goede, langzaam opgebouwde training (inclusief de warming-up) de hoofdpijn ook verminderen. Train met een hartslagmeter en controleer of je wel in je trainingszone loopt en je niet te sterk inspant. De hoofdpijn kan ook veroorzaakt worden door scheefstand van het bekken, waardoor nekwervels vast gaan zitten. Dit is door een manueel therapeut of chiropractor te verhelpen. Controleer ook of je wel ontspannen genoeg loopt, dus dat je je schouders niet te veel gespannen houdt. Probeer heel onspannen te lopen door steeds je schouders in de gaten te houden. Merk je onderweg dat het toch fout gaat, doe dan wat schouderoefeningen. Bronnen:
- http://www.gezondheidsnet.nl/hoofdpijn-en-migraine/faq/160/hoofdpijn-na-het-hardlopen
fremar
10 jaar geleden
na uw toevoeging gelezen te hebben kan ik u alleen maar aanraden spoedig een dokter te raadplegen.

Het beste antwoord

Migraine kent vele vormen, maar de belangrijkste zijn migraine met aura en migraine zonder aura. Migraine zonder aura doet zich voor in aanvallen van enkele uren tot drie dagen. In de meeste gevallen gaat het om één of twee keer migraine per maand, maar dat kunnen ook vijf aanvallen zijn.
Migraine herken je direct wanneer de hoofdpijn de volgende kenmerken heeft:
Een kloppende pijn die aan één zijde van het hoofd gevoeld wordt, die verergert wanneer er een lichamelijke inspanning wordt geleverd.
Last hebben van misselijkheid en overgeven of een overgevoeligheid voor geluid of licht.
Meestal kan men onmogelijk werken of andere dagelijkse bezigheden verrichten. De pijn zou er alleen maar door versterkt worden. Meestal liggen mensen die migraine hebben in een rustige donkere kamer op bed.
Wie migraine heeft, hoeft overigens niet alle genoemde kenmerken te hebben.

Migraine met aura, vroeger klassieke migraine genoemd. Het heeft dezelfde kenmerken, aangevuld met auraverschijnselen:
Flikkeringen of gekleurde vlekken aan één kant van het gezichtsveld die later het gehele gezichtsveld in beslag kunnen nemen.
Het aura kan enkele minuten duren tot maximaal een uur, maar het kan ook zijn dat verschillende aura's elkaar opvolgen. Ongeveer een uur nadat het aura verdwenen is, komt de hoofdpijn op. Sommigen voelen de hoofdpijn al opkomen tijdens het aura. Migraine met aura kan tevens gepaard gaan met visuele stoornissen, een spraakstoornis, een tintelend gevoel in de je handen of de tong, doofheid of een lichte, eenzijdige verlamming.
Het verschil tussen hoofdpijn en migraine is dat migraine veel ernstigere pijn veroorzaakt en vaak gepaard gaat met andere klachten, zoals misselijkheid.
Wat jij hebt is hoofdpijn, geen migraine.

Toegevoegd na 1 minuut:
Neem een paracetamol tegen de pijn, drink voldoende en neem je rust.

Toegevoegd na 17 minuten:
In dat geval zou het wel migraine kunnen zijn, maak je kamer donker indien dat mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien nog goed om te vermelden dat zoiets bestaat als amigraineuze migraine. Dat is een vorm van migraine waarbij wel typische auras optreden, maar geen hoofdpijn. Het is nog niet helemaal duidelijk waardoor migraine veroorzaakt wordt, maar waarschijnlijk spelen krampen in bloedvaten in het hoofd een rol. Welke klachten optreden hangt af van waar die krampen optreden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, goede aanvulling flipjeboot, bedankt hiervoor.