Waarom meerdere ziekenwagens bij 1 "patient"?

In de gevangenis van Nieuwegein is een persoon doodgestoken. Zie ik op tv 3 ziekenwagens.
Zag pas in een plaatselijke krant. Fietser aangereden door auto. Op de bijbehorende foto 2 ziekenwagens en een trauma heli.
Waarom komen er bij een uitruk meerdere auto's e.d. naar het ongeval?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker als het om een reanimatie gaat zijn er meerdere mensen nodig, Als je dit zelf eens heb moeten doen kan je begrijpen dat dit best zwaar is en afwisseling van een collega is dan erg makkelijk.
In het geval van een trauma heli, die wordt vaak pas door ambulance personeel opgeroepen en zal dus zelden tot nooit alleen in actie komen.

Antwoorden (3)

Het aantal hulpverleners is dan nodig, iedere hulpverlener heeft weer zijn of haar eigen kwaliteiten, die komen met hun bedrijfswagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat bij shock (een acute levensbedreigende toestand waarbij de druk in de bloedvaten te laag is om de vitale lichaamsfuncties in stand te houden) altijd twee ambulances uitrukken en mogelijk ook de helikopter. De prioriteit bij shock is zo hoog dat elke seconde telt en dus laat men de acute hulp niet van 1 ploeg afhangen, om het risico van van een te late aankomst te beheersen.

Er moet dan acuut hartmassage plaatsvinden en mogelijk moet een defibrillator worden toegepast om een leven te redden.

Indien het de persoon met shock zich in een appartementencomplex bevindt dan rukt ook de brandweer nog uit voor het geval dat de lift het niet zou doen. De brandweer kan tegenwoordig ook reanimeren en is tevens voorzien van een defibrillator.

Toegevoegd na 1 minuut:
+ de aanrijd tijd van de brandweer is gemiddeld korter dan die van een ambulance.

Toegevoegd na 5 minuten:
+ De bloeding moet tot stoppen worden gebracht. Je kunt je vast voor stellen dat voor al die handelingen veel mensen nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een ambulance bevat maar één verpleegkundige. De andere persoon is de chauffeur. Voor een reanimatie heb je al twee verpleegkundigen nodig. Daarom komen er in die gevallen altijd minimaal twee ambulances.

Als er met spoed ook nog een arts nodig is, dan kan die met de traumaheli gebracht worden.
bamibal