Hoe zorg ik er voor dat mijn man zijn hoorapparaten wel in doet?

Mijn man en ik hebben voor 2 jaar terug allebei hoortoestellen aangeschaft . Wij zijn allebei 70 jaar.
Ik draag ze wel maar mijn man weigert ze in te doen . Hij vind het vervelend als mensen het kunnen zien. ( Ijdelheid ) Met het gevolg dat we de tv heel hard moeten zetten wat voor mij zeer hinderlijk is.
Ik moet ook alles herhalen anders verstaat hij mij niet. Hoe kan ik hem zo ver krijgen om toch zijn hooraparaten in te doen??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
ronron1212
10 jaar geleden
Je draagt ze zelf wel ik heb ze ook maar de mensen hebben het niet in de gaten dat ik er een heb. Dus waar heeft je man een probleem mee het is haast niet zichtbaar en het verrijkt je leven je kunt weer veel beter horen en thuis ziet helemaal niemand het hij is gewoon niet eigenwijs maar dogmatisch en houdt geen rekening met jou zeg hem dat.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je kunt ook dingen tegen hem zeggen op een normaal volume. Dan hoort hij het niet, en dat is dan jammer voor hem. Dus als het in *jouw* belang is dat hij je hoort, dan doe je moeite, en dan verhef je je stem. Maar als het enkel in *zijn* belang is dat hij je hoort, dan doe je geen moeite. Dan vertel je hem gewoon (eenvoudig voorbeeld) dat er een kopje koffie voor hem klaarstaat. Als hij dan een kwartier later komt vragen of er al koffie is, dan vertel je hem dat je hem toch hebt verteld dat de koffie klaarstaat, en vraag je hem eventueel zelfs waarom hij hem niet heeft opgedronken toen de koffie nog lekker warm was. Afhankelijk van de persoonlijkheid van jouw man zal dit prima werken, of juist het tegenovergestelde effect bereiken - dat kun je alleen zelf inschatten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel goed Cryofiel
U zou ook nog kunnen proberen iets 'uit te ruilen'. Vraag aan uw man waar hij zich bij u aan irriteert (iets opruimen, weet ik veel). Beloof vervolgens dat je dit eerlijk zal proberen af te leren. Als ruil doet hij dan de hoorapparaten in :-)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Mijn oom is ook ijdel daarin, maar hij heeft eindelijk een gehoor apparaat gekocht, heel erg klein, die zie je dus niet zitten. Dat zou ook iets voor je man? Ik wist niet eens dat hij er eindelijk 1 gekocht had, totdat hij hem uit zijn oor haalde. Je ziet het echt niet, of je moet er naar gaan zoeken.
ronron1212
10 jaar geleden
Heerv vodemo gehoorapparaten zijn er in diverse grote vormen en maten. De keuze voor welke wordt bepaald door de mate van doofheid of benodigd gebruik. Zo een mooi kleintje kan ik bevoorbeeld niet gebruiken ik heb iets meer nodig omdat me gehoor afwijking het kleine dingetje te boven gaat.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Oh dat is wel jammer. Dat wist ik niet.
Maar mijn oom was best wel doof.
Dus misschien dat zo een voor de man van de vraagsteller wel werkt. Daar zou natuurlijk naar geïnformeerd kunnen worden.
ronron1212
10 jaar geleden
het ligt er maar net aan hoe de audiogram er uit ziet waar de doofheid zit in welk gebied of het totale spectrum.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Jammer ja, maar misschien dat het later nog komt, de technologie blijft vooruit gaan :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe groot ze ook zijn, het is verkeerde ijdelheid. Iemand die (half) doof is en je dus nauwelijks verstaat komt veel ouder over dan iemand met een gehoorapparaat.
ronron1212
10 jaar geleden
Ze zijn niet groot en haast ook onzichtbaar tegenwoordig en het is een heerlijk dat ze er zijn zonder hoor je niets of haast niets met hoor je weer.

Het beste antwoord

Mannen! Zucht. Maar goed: ik zou onderhandelen. Je kunt hem vertellen dat je best begrijpt waarom hij ze niet wil dragen, maar dat jij het heel prettig zou vinden als hij het gewoon eens een week zou willen proberen, omdat jij hinder hebt van de situatie. In ieder geval thuis. Want als jullie thuis samen tv zitten te kijken, is er toch niemand anders die ziet dat hij een gehoorapparaatje draagt? Dus dan hoeft de tv ook niet op stand tien (wat trouwens, ook al hoort hij het niet, erg slecht is voor zijn gehoor, én voor het jouwe).
Verder kun je inspelen op zijn ijdelheid: een man tegen wie je moet schreeuwen om je verstaanbaar te maken, komt op buitenstaanders veel ouwelijker over dan een man die een gehoorapparaatje draagt.
En dan nog iets wat je niet verder moet vertellen: het werkt altijd veel beter om gewenst gedrag te belonen dan om ongewenst gedrag te straffen. Dus als hij ze een week wil uitproberen, zorg dan extra goed voor hem. Maak zijn lievelingstoetje, laat hem naar zijn lievelingsprogramma's kijken... maar zeg niet dat dat iets met dat gehoorapparaatje te maken heeft. Zijn onderbewuste trekt hopelijk de conclusie dat het leven mét een gehoorapparaatje zoveel fijner is... dat het zelfs lijkt of het eten je dan beter smaakt.
Geef het toe, meid (mevrouw): tegen ons hebben ze geen schijn van kans.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is met hoorapparaten net zo als met alle andere (zichtbare) hulpmiddelen, je moet even over de drempel heen.
Wat anderen er van denken, moet je gewoon worst wezen, het gaat er om of het JOU helpt!
Ik maak gebruik van alle mogelijke hulpmiddelen en heb sinds 1,5 jaar zelfs een rollator,het was gewoon of thuis blijven zitten of met dat ding de straat op en dan is de keus niet zo moeilijk.
Mijn raad is, op je man blijven in praten en laat dat ook anderen, b.v. de huisarts doen, om hem te overtuigen van zijn ongelijk!
Dit alles heeft met het feit,dat je een (eigenwijze) man of vrouw bet niets te maken, dat wordt er zoals gewoonlijk weer met de haren bij gesleept.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het helemaal met u eens.
Bedankt voor uw reaktie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het ook met Moolkeesje eens, maar helaas is dat niet waar het om gaat. Ik heb sinds een paar jaar een leesbril en moet bekennen dat ik die al tien jaar eerder nodig had. Da's leuk om te weten, maar de man van Lobke70 koopt daar niets voor.
Schaamte voor dergelijke hulpmiddelen is heel persoonlijk en heel ingrijpend. Dat jij je er gemakkelijker overheen zet is heel fijn voor jou, maar niet relevant.
"Wat anderen denken moet jou worst wezen", dat kun je gemakkelijk zeggen maar feit is nu eenmaal: het is hem niet 'worst'. Niet bagatelliseren, niet kleineren, niet van tafel vegen als onzin. Daar maak je het alleen maar erger mee.Luisteren naar wat hem echt dwars zit en daar constructief en liefdevol mee omgaan. Ik gok dat het een combinatie is van drie zaken: eerst "ik loop voor gek met die dingen", ten tweede "met die apparaatjes zie ik er ineens uit als een bejaarde en ik voel me nog helemaal geen bejaarde" en tot slot misschien wel de belangrijkste "die dingen herinneren me eraan dat ik oud word en ik ben doodsbang om oud te worden". Dat is heel wat ingrijpender dan "wees nou niet zo verrekte eigenwijs en doe die dingen in je oor". Die hulpmiddelen zijn niet zomaar hulpmiddelen, ze hebben een betekenis: de hele wereld kan zien dat jij oud wordt en dat je gebreken krijgt. Voor veel mensen is dat afschuwelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@wieri 374
Waarom zou je er voor gek mee lopen, als je er veel mensen mee ziet lopen en dat zijn toch echt allemaal normale en verstandige mensen.
Met 70 ben je nu eenmaal niet jong en dat moet je gewoon accepteren.
Ook zonder die hulpmiddelen kan de hele wereld zien dat je oud wordt, dat is nu gewoonweg de gang van zaken in een mensenleven en waarom dat ontkennen?
Dat geeft geen blijk van realiteitszin en daar ontbreekt het m.i. Lobke's echtgenoot aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ha Moolkeesje, ik ben het met je eens hoor. Maar wat ik wilde zeggen is dat wij het allemaal met elkaar eens kunnen zijn dat het een verkeerd soort ijdelheid is, dat die meneer zichzelf er geen plezier mee doet etc etc etc, maar dat Lobke70 er pas mee geholpen is als ze weet hoe ze de mening van haar man moet beinvloeden. Wat wij met z'n allen denken over gehoorapparaten doet niet ter zake. Hij neemt beslissingen op basis van de ideeen en aannames die hij in zijn hoofd heeft. Verder niks.
Blijkbaar heeft hij er niet zo veel last van. Dat is wel logisch, want zijn omgeving past zich wel aan: tv hard, dingen tweemaal zeggen, etc.
Dus je zult ervoor moeten gaan zorgen dat hij zelf werkelijk hinder krijgt van zijn hardhorendheid: tv op normaal volume, zelf niet meer harder praten of dingen herhalen. En stug volhouden. Heel vriendelijk (ruzie hoeft niet) maar wel consequent: "nee hoor schat, ik ga het niet herhalen, je doet die dingen maar in".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je slaat de spijker op zijn kop.
Mijn man zegt doodleuk ,, als ik het
niet versta moeten ze het nog maar een keer zeggen. Hij legt zijn probleem bij een ander neer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zit daar dus de clou.
En negeer vooral de andere beantwoorders, die het hebben over "gelijk"/"ongelijk" of over "volwassen"/"onvolwassen".
Als je zo tegen het probleem blijft aankijken kun je het niet oplossen. Het gaat niet om gelijk of ongelijk, het gaat om de onbewuste afwegingen die iemand in zijn hoofd maakt. Uw man heeft per definitie gelijk, voor zichzelf, in zijn eigen hoofd. Dat is het enige waar je rekening mee moet houden. Al die andere antwoorden baseren zich op een gebrek aan respect voor uw man, met zijn afwegingen en zijn keuzes. Zijn gelijk (voor zichzelf) bestaat eruit dat hij prioriteit geeft aan zijn ijdelheid en niet aan zijn gehoorshinder. Dat mag, dat is prima, dat doet iedereen. Daar mag je dus niet over oordelen.
Je kunt er wel rekening mee houden en erop inspelen, door te zorgen dat de balans anders uitpakt en hij zijn gehoorshinder wel grotere prioriteit MOET gaan geven. Ik zeg dus dat je ervoor moet gaan zorgen (liefdevol, met geduld en respect) dat hij verdraaid veel hinder krijgt van zijn gehoorsprobleem. Tegelijkertijd kun je ook de andere helft van de afweging gaan beinvloeden. Hij vindt dat hij er stom uitziet met die apparaatjes in. Als je maar vaak genoeg zegt "grappig, maar ik had vandaag mijn eigen apparaatjes in en niemand die het zag" of "hee die man heeft gehoorapparaatjes, maar ze staan eigenlijk best geleerd / erudiet / chique", of "het valt me nu ineens op dat zo ontzettend veel mensen gehoorapparaatjes hebben", dan kun je zijn beleving bij die dingen beinvloeden. En dan zul je zien dat op een gegeven moment zijn besluit kantelt. Nog een valkuil: als hij ze een keertje inheeft, pas dan heel goed op wat je zegt. Niet belerend gaan doen, niet uit de hoogte ("ik zei het toch"), niet gelijkhebberig ("was dat nou zo moeilijk?"), maar neutraal en eenvoudig ("toch handig he, die dingen") of zelfs helemaal negeren. Het signaal dat je op dat moment moet geven is dat het de gewoonste zaak van de wereld is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik er nog even aan wil toevoegen: ik reageerde een beetje fel op de pseudo-oplossingen van de andere antwoordgevers en dat moet ik misschien even toelichten.
Zoals ik uitlegde heeft jouw man in zijn beleving de keuze uit twee kwaden: voor schut lopen met die apparaatjes of dingen niet goed kunnen horen. (Nogmaals: het gaat om zijn beleving, zijn waarheid. Dus je kunt niet zeggen: ik vind het onzin, want je loopt er niet mee voor schut. Hij vindt van wel, dus het telt mee. Punt.) Die andere adviezen gaan allemaal uit van de persoonlijke waarheid van de beantwoorder, soms zelfs lekker generaliserend: "mannen zullen altijd kinderen blijven". Als je dat soort redeneringen toevoegt aan de discussie (door tegen hem te zeggen "doe nou niet zo kinderachtig" of nog erger "de mensen op Goeievraag vinden ook dat je stom bezig bent") dan wordt voor hem de afweging verzwaard met een paar extra factoren. Namelijk "als ik ze nu wel in doe dan heeft dan geef ik toe dat dat mens gelijk heeft" of "als ik nu toegeef dan moet ik dat nog jaren horen" . Anders gezegd: er wordt een factor "machtsstrijd" aan de afweging in zijn hoofd toegevoegd. En voor een man zijn er maar twee dingen erger dan zijn mening herzien: de eerste is dat hij tegen zijn vrouw moet zeggen "schat, je had gelijk" en het tweede is dat ze hem daar steeds aan gaat herinneren ("zie je wel, als je nou voortaan meteen doet wat ik zeg dan wordt het voor ons allemaal veel makkelijker. Want weet je nog, toen-en-toen..."). Je kunt hier voor "man" ook "vrouw" lezen want het gaat hier gewoon om het subtiele spel tussen twee partners. Man/vrouw heeft er niks mee te maken. Dus zodra je er argumenten aan toevoegt die er een strijd van maken van macht of gelijk hebben, dan verandert het spel en gaat hij die dingen absoluut nooit in doen. Dan gaat hij alleen maar flauwekul-argumenten verzinnen zoals "ze passen trouwens niet eens goed". Tot slot: ga bij jezelf even heel zuiver na wat jij het belangrijkst vindt: wil je dat hij toegeeft dat jij gelijk had of wil je gewoon simpelweg dat hij ze in doet en verder niks. Als het bij jou gaat om gelijk hebben of de strijd winnen, dan zul je verliezen.
Als het jou heel zuiver gaat om hem te helpen gemakkelijker door het leven te gaan zonder zich ergens voor te schamen, kun je ervoor zorgen dat je allebei wint. Succes!