Is een Staaroperatie nog mogelijk na ooglaseren?

Is het waar dat indien je ogen gelaserd zijn en je op latere leeftijd staar krijgt, er geen (staar) operatie meer mogelijk is ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Eigenlijk zou ik niet kunnen bedenken waarom een ooglaserbehandeling een probleem zou zijn voor een staaroperatie.
Bij ooglaseren wordt de bolling van het hoornvlies veranderd, zodat het zicht weer verbeterd.
Bij een staaroperatie wordt de lens uit het oog verwijderd en vervangen door een kunstlens.

Bij de twee operaties wordt er dus ingegrepen in een verschillend deel van het oog. Het kaderen van het hoornvlies heeft (naar mijn weten) geen invloed op de lens. Nou is het wel zo, dat er bij de staaroperatie een klein sneetje in het hoornvlies gemaakt moet worden, maar dit zou gewoon moeten genezen.

Dat ik hier geen reden voor zie, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat die reden er niet is. Daarom heb ik ook gezocht op internet en mijn boek over oogheelkunde. Ook daar kan ik geen enkele reden vinden waarom een ooglaserbehandeling een probleem zou zijn voor een staaroperatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik kan hooguit verzinnen (sic) dat bij een ooglaserbehandeling het hoornvlies altijd dunner wordt. Bij de staaroperatie wordt er een wonde gemaakt in een weefsel dat dunner is dan normaal. Dat zou de kans op complicaties kunnen verhogen. Zoals gezegd, dus is een puur theoretisch verzinsel. Ik weet niet of er een relatie bestaat tussen mijn verzinsel en de praktijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, daar had ik ook al aan gedacht, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit een reden is. Verreweg de meest voorkomende afwijking, die gelaserd wordt, is bijziendheid. Hierbij is de bolling van het hoornvlies te bol. Om dit te verhelpen wordt met name het centrale deel van het hoornvlies gelaserd. De randen blijven daarbij grotendeels, of geheel, gespaard. Bij de staaroperatie wordt juist in die rand het sneetje gemaakt. Het sneetje wordt dus gemaakt waar het hoornvlies niet of verwaarloosbaar dunner is dan gebruikelijk. En al zou het een stukje dunner zijn, het gaat er toch vooral in dat het sneetje weer kan genezen; dat zal dan toch nog steeds wel gebeuren. De oogarts moet het dan wel weten natuurlijk, maar dit moet de operatie toch niet meteen onmogelijk maken? Er zullen vast uitzonderingsgevallen zijn waarbij het wel te dun is geworden. Het lijkt me te ver gaan om een algemene regel op te hangen aan uitzonderingsgevallen.

Andere antwoorden (1)

Wegens retinopathie ben ik vele malen gelaserd maar heb toch daarna 2 succesvolle staar operaties ondergaan.
Het is een kwestie van een kunstmatig lensje in brengen.