Hoe komt het dat ik soms tintelingen heb in mijn onderrug wanneer er bijv. iemand achter mij praat, en wat kan ik er tegen doen?

Ik heb vaak last van rare tintelingen in mijn onderrug bij de volgende situaties:
-Als er iemand achter mij aan het praten is.
-Als de kapper achter mij met de tondeuse bezig is.
-Als iemand in mijn oor fluistert.
-Toen ik vroeger bij mijn moeder op schoot zat door haar ademhaling.
-Als ik via oortjes muziek luister.

Weet iemand hoe dit komt en vooral wat ik er tegen kan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Het kan goed zijn dat je een ASMR ervaring hebt. ASMR staat voor Autonomous Sensory Meridian Response en wordt grofweg ook wel een 'hersenorgasme' genoemd. Bepaalde situaties, geluiden, beelden, ervaringen, aanrakingen zorgen voor fijne, ontspannende tintelingen. Sommigen voelen het over hun gehele lichaam, anderen kunnen het niet localiseren en anderen voelen het weer op een bepaalde lichaamsdeel, zoals jij bij je onderrug bijvoorbeeld. Vooral gefluister en zachte, tikkende geluiden of geknisper of situaties zoals een kappersbezoek waarbij ze je hoofdhuid masseren bij het shampoo'en zijn veel voorkomende 'triggers' die dit effect activeren. Misschien vond je de hoofdluiscontroles op de basisschool ook altijd fijn.

Op Youtube zijn bovendien veel populaire en effectieve ASMR video's die veel mensen bekijken voor het slapengaan of om tot rust te komen. Deze kan je het beste beluisteren/bekijken met een hoofdtelefoon op voor het optimale effect (vanwege het 3D binaural effect dat meeste video's hebben, waarbij de geluiden van oor tot oor gaan). Overigens ervaart niet iedereen ASMR, dus eigenlijk bof je ermee dat jij er wel gevoelig voor bent!

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is dus niets raars en er is ook geen reden om er iets tegen te doen. Volgens mij is er niet veel dat je eraan kan doen, behalve misschien proberen op zulke momenten aan anderen dingen te denken.