Wat is het verschil tussen thuiszorg en mantelzorg?

Door alle discussies ben ik de draad een beetje kwijt. Wie kan mij in grote lijnen het verschil uitleggen tussen PGB, WMO, thuiszorg en mantelzorg? Wie betaald nu wat, wanneer en hoeveel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Mantelzorg is informele zorg, bijvoorbeeld voor een familielid. Dat is per definitie onbetaald en is ook niet hetzelfde als vrijwilligerswerk: mantelzorg is iets waar je niet zelf voor kiest, maar waar de situatie je - min of meer - toe dwingt. Bijvoorbeeld omdat iemand in je familie ziek wordt.

Bij thuiszorg denk je gauw aan huishoudelijke hulp, persoonlijke verzorging en verpleging. Maar ook begeleiding en bijv. PIT (psychiatrische intensieve thuiszorg) vallen eronder. Het gaat om (bijna) alle professionele zorg die plaatsvindt in de thuissituatie.

Dan de vergoeding. Op dit moment is dat nog: enerzijds de WMO (gemeente) voor huishoudelijke hulp, vervoersvoorzieningen, rolstoelen en woningaanpassingen, en anderzijds AWBZ voor persoonlijke verzorging, verpleging, begeleiding, dagbesteding en "zorg met verblijf" (=opname). Dat gaat de komende jaren wijzigen: persoonlijke verzorging en begeleiding gaan grotendeels naar de WMO, verpleging waarschijnlijk (deels) naar de zorgverzekeraar, en de AWBZ blijft gereserveerd voor vooral instellingszorg.

PGB gaat over de manier waarop zorg bekostigd wordt, niet over het potje waaruit of het soort zorg. Binnen de AWBZ kun je voor zowel zorg met als zonder verblijf kiezen uit twee manieren om zorg te ontvangen: ZIN (zorg in natura) of PGB. Ook in de WMO geldt dat voor zowel de huishoudelijke hulp als de hulpmiddelen. Bij ZIN krijg je de zorg via een instelling, bijvoorbeeld een thuiszorgorganisatie. Bij PGB koop je zelf de zorg in: je krijgt een bepaald bedrag toegekend en zoekt zelf zorgverleners of koopt zelf je hulpmiddel (alleen WMO). Achteraf leg je verantwoording af over het bedrag dat je hebt besteed. Verschil tussen ZIN en PGB is dat je bij ZIN weinig zelf hoeft te regelen en dat ook bij ziekte e.d. van een vaste zorgverlener je zorg voor je wordt geregeld. Bij PGB moet je zelf mensen zoeken en uitbetalen, al kun je de salarisadministratie weer gratis uitbesteden aan de SVB. Je bent zelf verantwoordelijk voor vervanging bij ziekte of vakantie, maar het kan een veel grote flexibiliteit geven omdat je zelf de afspraken maakt met je zorgverleners en bijvoorbeeld zelf ook de planning bepaalt.

Wanneer en hoeveel vergoeding je krijgt, is voor elke vorm van zorg anders en hangt af van je indicatie. Voor de huishoudelijke hulp moet je bij de WMO zijn, voor de andere zorg bij het CIZ, centrum indicatiestelling zorg. Voor kinderen onder de 18 valt een deel van de indicatiestelling onder BJZ, Bureau Jeugdzorg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb thuiszorg wegens reuma o.a. maar ik moet zelf mijn spullen dragen, als we een uitstapje maken, en we daarvoor koelbox,enz: mee nemen! ook de thuishulp jong vrouwtje doet het huishouden met de franse slag! gaat overal omheen! zet niks opzij: heb niet zoveel spullen staan! ik moet ook voor de auto betalen als we uitgaan! Is dit normaal? een gesprek met de baas thuiszorg haalt niks uit! die zegt dat ze goed poetst!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet wat voor indicatie jij hebt, dus het is lastig te zeggen wat 'normaal' is. Je hebt blijkbaar huishoudelijke hulp, maar wat voor werk doet degene die met je meegaat bij een uitstapje, valt dat onder begeleiding. In elk geval moet een poetshulp gewoon goed poetsen, mijn ervaring bij jongeren hulpen is dat je soms best wat moet investeren in uitleg, feedback en aanwijzingen voordat het echt loont. Als zelfs dat op termijn niet helpt, zou je met een manager ofzo moeten praten. Ik heb zelf al m'n zorg via PGB, dus weet niet zo goed hoe je dat moet aanpakken via ZIN. (Eigenlijk is de directe communicatie en het dus ook direct kunnen aansturen ook één van de redenen dat ik voor PGB heb gekozen.) Probleem is wel dat de thuiszorg aan bepaalde regels gebonden is, je hebt dus ook te maken met het beleid van de thuiszorgorganisatie als het gaat over welke hulp een huishoudelijke hulp precies biedt. Over dat dragen van spullen: als er iemand is die speciaal meegaat om jou te ondersteunen vanwege je reuma en jij hebt moeite met het dragen van dingen, dan zou je haar moeten vragen om zware spullen te draaien. Waarom doet ze dat niet? En mbt het vervoer: eigen vervoer komt natuurlijk voor eigen kosten als je uit gaat. De reiskosten van de hulp kan wel onder de zorg gerekend worden, maar als je samen reist zijn er weinig aparte vervoerskosten. Als je dagbesteding hebt (begeleiding in dagdelen) en een specifieke indicatie voor vervoer, dan valt het (taxi)vervoer van en naar de instelling wél onder de zorg. Maar dat is lang niet in elke situatie het geval.

Andere antwoorden (2)

Mantelzorg wordt gedaan door een inwonend familielid, thuiszorg wordt verricht door een instantie die thuiszorg verleent met professionele krachten.

Beide worden betaald uit de door u genoemde potten enkel met het PGB betaald de zorgvrager het zelf en bij het WMO wordt de hulp betaald vanuit het WMO.

Bij mantelzorg voor kinderen is het zelfs mogelijk een tegemoetkoming te krijgen van het SVB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Theo een mantelzorger wordt niet betaald.Die krijgt hoogstens 1 x per jaar een bedrag van €150,= als compliment.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan lies ! Ze willen in een ligstoel liggen met parasol de ondersteunende thuiszorghulp! Bij uitje strand! Vanavond zei ze dat moet ik ook allemaal voor jou betalen! Ik zei: oke dan neem ik mijn eigen ligstoel mee! Zei zei : die moeten wij dan ook voor je dragen! Zei heeft ook rugklachten! En ze betaalde al 2 weken koffie voor mij! Zonder dat ik dat aandood te betalen! Ik leef enkel van een gekort aow, heb geen pensioen omdat ik nooit een vaste baan heb gehad! Dus moet ik zuinig leven! Ik heb een eenvoudig flatje! En ik ga nooit uit drink niet rook niet! En kan er van uitkomen! Maar zelf huur ik nooit een stoel of parasol! Ik vind het ook weleens leuk om vrijgehouden te worden! Krijg ik ineens zo n ! Vervelende discussie op mijn bord! Maar iets voor mij dragen zeuren ze ook om! Hoe moet ik hier mee omgaan ? Bedankt voor je feedback
Vanuit de thuiszorg wordt via het WMO of PGB profesionele hulp ingehuurd, dit wordt betaald vanuit de WMO, maar er wordt wel een eigen bijdrage gerekend die geïnt wordt door het CAK, maar ook kunnen de kosten betaald worden uit de PGB.
Een mantelzorger komt vrijwillig en hoeft niet professioneel te zijn (bijv. een familielid, vriend, kennis of buur en wordt daarvoor niet betaald, wel kun je je mantelzorger een keer per jaar een bedankje bieden door een bedrag dat je daarvoor kunt krijgen, dit bedrag ligt hier op 250 euro en je krijgt daar een brief over thuis, waar je de mantelzorger voor kunt aanmelden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O, dat had ik nog niet vernomen, maar het is inderdaad erg dat er zo stevig wordt bezuinigd op de zorg, je wordt gedwongen veel zaken zelf te regelen, met behulp van mantelzorg en dan wordt er ook nog gekort op het beetje dat je de mantelzorger kunt bieden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vriendin van mij werd ooit uitgenodigd voor een soort 'verwendag voor mantelzorgers' bij haar in de regio. Zij verleende mantelzorg aan haar dementerende vader en haar gehandicapte dochter, en zeker haar vader kon ze amper alleen laten (al was hij opgenomen in een verpleeghuis). Ze kon dus niet naar die dag. Achteraf contact opgenomen met de organisatie, wat bleek? Er waren maar heel weinig mensen gekomen, verreweg de meeste mantelzorgers hadden afgezegd met als reden dat zij niet konden komen vanwege de onmisbare mantelzorg die ze verleenden. Hm.. een inschattingsfout van de organisatie? Leuk bedacht natuurlijk, om die mantelzorgers eens te verwennen. Maar de uitvoering ging niet zoals gepland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is gewoon fantastisch hoeveel mensen dit belangeloos met zoveel liefde doen. Zonder hen is goede zorg onmogelijk, omdat er veel buiten de vergoedingen valt en dat wordt helaas steeds minder.