Kunnen je ogen slechter worden van een goedkope leesbril?

Mijn broer (44) heeft al een paar maanden een leesbrilletje van de Action. In het begin vond hij het hartstikke fijn, maar sinds kort heeft hij het idee dat het slecht is voor zijn ogen. Ik moest best lachen, maar nou zit ik me toch af te vragen of hij toch gelijk heeft. Hij zegt dat hij nu ook mét deze leesbril moeite heeft om te lezen en 's morgens als hij net wakker is, ziet hij geen steek - zo zegt hij zelf. Zou het misschien minder snel verslechterd zijn als hij naar een opticien was gegaan?

Toegevoegd na 1 minuut:
P.S. Hij heeft een brilletje met +1

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.9K

Het beste antwoord

Nee hoor, die goedkope brilletjes zijn niet slecht voor je ogen. En dat geldt zelfs voor de brillen die je voor 65 cent bij de Action koopt. Die kwamen twee jaar geleden trouwens prima uit een test van Tros Radar.
Wel is het verstandig om, voordat je zo'n bril koopt, even je ogen te laten opmeten door een opticien. Belangrijk is dat de pupilafstand (PD) goed is en dat de glazen op dezelfde hoogte zijn ingeslepen. Anders moeten je ogen hard werken om goed te kunnen zien en kun je last krijgen van hoofdpijn (bron 1).
Ook elders op het internet zijn nergens waarschuwingen te lezen tegen het gebruik van goedkope leesbrillen. Wel lees je regelmatig dat oogartsen hun patiënten juist adviseren om 'zo'n goedkoop ding aan te schaffen' (bron 2).
In het geval van jouw broer is er dus waarschijnlijk iets anders aan de hand: misschien heeft zijn bril (of één van de glazen) niet de juiste sterkte, is de DP niet goed of is het hoogteprisma ongelijk. Blijf dus vooral lachen als je broer weer eens over 'dat goedkope brilletje' klaagt...!
Pieter2011
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je dat weet viridiflavus... :) Dank je wel voor je antwoord Pieter2011, de uitgebreide informatie en de links. Ik zal het allemaal een doorsturen naar die schele met z'n goedkope brilletje hahahaha! +
Pieter2011
10 jaar geleden
Ik weet niet of dat ooit nog goed gaat komen tussen jou en 'die schele' ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben nog steeds welkom :)
Nogmaals bedankt! + 10

Andere antwoorden (1)

De meeste mensen die uit ouderdom moeite hebben met lezen, maar verder gewoon prima zien, hebben genoeg aan zo'n goedkoop ding. Ze zijn niet slecht voor je ogen.

Die goedkope leesbrillen zijn inderdaad van een standaard positieve sterkte die overeenkomt met waar de meeste ouder wordende mensen mee geholpen zijn. Als ze werken is het prima, zo niet, dan moet je naar een opticien gaan voor een bril die specifiek afgemeten wordt op je optische noden.

Ik heb mijn persoonlijke opticien een klant van hem wel eens het advies zien geven om voor een dergelijke bril te gaan, dus ongezond zullen ze wel niet zijn (waarschijnlijk hadden ze dan niet eens in de handel mogen zijn).

Maar in het geval van jouw broer kan bijv. aan de hand zijn dat zijn ogen verschillende sterktes nodig hebben. Wanneer het ene oog wèl goed versterkt wordt, en de ander moet niet, (door te veel of te weinig correctie), is hoofdpijn een logisch gevolg.

Dat het een versterkende werking heeft voor de verslechtering van zijn ogen, lijkt me zeer sterk. Buiten vreemde invloeden van buitenaf, van een chemische aard, of bijv. ziekte, is er niets dat je ogen slechter kan maken (of beter). Valt dus onder de categorie van wortels en lezen in het donker.

Als ik eerlijk moet zijn, lijken het me gewoon typische tekenen van ouderdom. Een bezoek aan de oogarts kan echter sowieso geen kwaad. Zijn problemen gaan verder dan wat moeite met lezen, dus een afspraak lijkt me gerechtvaardigd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Dank je wel.
Maar hij heeft geen hoofdpijn hoor, dat heeft hij nooit zelfs. Alleen lijkt het nu - vaak tot ca. 2 uur na het wakker worden - alsof er zand in zijn ogen zit. Alles wat dichtbij is, ziet hij wazig. Dus nou gebruikt hij dat brilletje niet meer. Ik zal 'm nog maar eens vertellen dat hij naar een opticien of oogarts moet gaan. Dat van "typische tekenen van ouderdom" zeg ik nog maar even niet hahaha!