mag je na een gastric bypass operatie in de zon en zee?

en dan met een gemiddelde temperatuur en als de wondjes genezen zijn

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Dat is iets om aan je arts te vragen. Als het een half jaar geleden is en je herstel geen complicaties heeft gekend, zou ik zeggen: ga gerust je gang. Als het nog maar vier weken geleden is, zou ik dat niet zomaar zeggen. Dan is het echt iets wat je moet bespreken met je arts.

In z'n algemeenheid is het belangrijk om elk operatielitteken heel goed in te smeren of liever nog te bedekken als je wat langer in de zon verblijft. Het is heel kwetsbaar weefsel en je zult niet alleen snel verbranden maar je kunt ook lelijke verkleuringen krijgen als je relatief verse littekens teveel aan de zon blootstelt.

Daarnaast is je algehele conditie erg belangrijk als je op dagen als deze (erg warm) naar het strand wilt gaan. Ook als het niet extreem warm is zoals nu, neem ik aan dat je in elk geval op een relatief warme dag gaat en dat je veel in de zon zult zijn. Dat is fysiek best inspannend. Door het zweten raak je vocht en zouten kwijt, en als je net een ingrijpende operatie hebt ondergaan die invloed heeft op hoe je voedingsstoffen opneemt, is dat misschien een extra risico. Je moet dus echt volledig hersteld zijn, je goed voelen, én je moet ook qua eten zo ver hersteld zijn dat je voldoende voedingsstoffen binnen kunt krijgen om je lichaam de kracht te geven die het nodig heeft. Dus als je net geopereerd bent en je hebt nog altijd moeite met eten en bent nog erg op zoek naar wat wel en niet lukt, doe het dan liever niet. Doe het zéker niet als je regelmatig overgeeft of als je diarree hebt, omdat je dan veel vocht verliest en je gemakkelijk kunt uitdrogen met die warmte.

Als het al wat langer geleden is en je hebt het idee dat je fysiek voldoende hersteld bent om naar het strand te gaan, zorg er dan in elk geval voor dat je voldoende drinkt en dat je ook gedurende de dag genoeg eet om niet flauw te worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi compleet en verstandig antwoord! +