Zijn er in Nederland klinieken waar je moet verblijven als je zelfmoordneigingen hebt?

Dat je, omdat je een gevaar voor jezelf bent zoals Paris Jackson in een kliniek moet blijven. iets dergelijks als in de film: Its a Kind of funny story

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (5)

Nee die heb je niet maar er zijn plannen om er een paar op te richten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
er een paar op te richten bron graag.
Daar zijn in Nederland geen speciale klinieken voor, maar mensen die een acuut gevaar voor zichzelf zijn, kunnen natuurlijk wel (gedwongen) opgenomen worden in een psychiatrische kliniek of op een afdeling psychiatrie in een ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen specifieke klinieken nee. in zon geval word je doorgestuurd naar een GGZ ziekenhuis (wellicht de gesloten afdeling).

suicidale neigingen zijn vaak namelijk een symptoom van een psychische aandoening, er moet dus ook gekeken worden naar een onderliggende stoornis. je kan dus minder specifiek behandelen op suicidaliteit (op zich zelf staand) aangezien dit bij meerdere psychische aandoeningen voorkomt en niet altijd dezelfde dynamiek kent.

een kliniek speciaal voor suicidaliteit zou daarom wellicht niet werken.

wel is er destijds een "zelfmoordhuis" opgericht, waar mensen de ruimte krijgen om te overdenken of ze echte dood willen. maar dit is niet vanuit behandeling.

http://www.ikonrtv.nl/site/algInfo.asp?oId=576
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja,GGZ klopt,ik ben er naar toe gebracht toen ze dachten dat ik suïcidaal was.
Er was een een groepje jongeren bijelkaar met eetstoornissen en Borderline(zoals ik),maar er zaten ook drugverslaafden die in een psychose waren beland.
Een vriendinnetje van mij werd tijdelijk op de gesloten afdeling geplaats na een mislukte zelfmoordpoging.
Daar kom je niet zomaar terecht,niet als je er alleen over denkt en praat.
Nee, die is er niet. Om gedwongen opgenomen te worden is het namelijk niet voldoende om een gevaar (voor jezelf of anderen) te zijn. Voor gedwongen opname in een psychiatrische kliniek moet er ook sprake zijn van een psychiatrische ziekte, die ervoor zorgt dat de patiënt niet meer over zichzelf kan beschikken. Ook moet het gevaar niet op een andere manier af te wenden zijn.

Het wordt vaak gedacht, dat mensen die een zelfmoordpoging doen per definitie geestesziek zijn. Het kan zeker passen bij bijvoorbeeld een depressie of een psychose, maar dat is zeker niet altijd het geval.

In mijn tijd bij de psychiatrie heb ik vele patiënten beoordeeld na een zelfmoordpoging. Soms is het eigenlijk heel goed in te voelen. Als er geen psychiatrische ziekte speelt, dan mag die persoon dus gewoon naar huis.
Als de persoon wel gedwongen opgenomen wordt, dan wordt er een IBS (in bewaring stelling) aangevraagd, of onder een RM (rechterlijke machtiging) als die al eerder afgegeven was. Soms onder artikel 60.

De patiënt wordt dan opgenomen in de meest passende psychische kliniek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Van welke wet is artikel 60?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben geen jurist, maar ik neem aan de BOPZ. In deze wet is alles geregeld rondom opnames in een psychiatrische instelling, gedwongen en vrijwillig.
Artikel 60 is het artikel waarin geregeld is, dat mensen die geen toestemming (kunnen) geven, maar ook geen bezwaar (kunnen) maken onder voorwaarden ook opgenomen kunnen worden. Het gaat dan vaak om bijvoorbeeld dementerende ouderen in een verpleeghuis.
Antoni
10 jaar geleden
Je hoeft geen jurist te zijn om te weten of op te zoeken van welke wet een wetsartikel is. Je noemt het artikel daarbij zelf! Dan is het wel handig dat je er ook bij vermeld uit welke wet het artikel is, als ik dat mag zeggen. Je lijkt overigens gelijk te hebben. Van de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ) is dit de tekst van artikel 60, te vinden op http://wetten.overheid.nl/BWBR0005700/HoofdstukVIII/Artikel60/geldigheidsdatum_21-07-2013 : "Artikel 60 1. Opneming en verblijf in een zwakzinnigeninrichting of verpleeginrichting van een persoon die twaalf jaar of ouder is en geen blijk geeft van de nodige bereidheid ter zake, vindt in de gevallen dat niet ingevolge artikel 2, derde lid, onder b of c, dan wel ingevolge artikel 3 een machtiging is vereist, uitsluitend plaats, indien een commissie als bedoeld in het derde lid, die opneming noodzakelijk oordeelt. 2. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden regels gesteld betreffende de behandeling van een aanvraag voor opneming en verblijf in een zwakzinnigeninrichting of verpleeginrichting in de gevallen dat ingevolge het eerste lid een commissie oordeelt over de noodzaak van die opneming en dat verblijf. 3. Bij algemene maatregel van bestuur worden niet aan een zwakzinnigeninrichting of verpleeginrichting gebonden commissies ingesteld of aangewezen die met betrekking tot een aanvraag als bedoeld in het tweede lid, oordelen over de noodzaak van opneming en verblijf in een zwakzinnigeninrichting of verpleeginrichting. 4. De in het derde lid bedoelde noodzaak is aanwezig, indien de betrokkene zich ten gevolge van de stoornis van de geestvermogens niet buiten de inrichting kan handhaven. 5. Voorafgaand aan de behandeling van de aanvraag, bedoeld in het tweede lid, wordt de betrokkene mondeling en schriftelijk medegedeeld dat hij zich kan verzetten tegen opneming en verblijf in een zwakzinnigeninrichting of verpleeginrichting." Dank voor je reactie!
Antoni
10 jaar geleden
Lees: "dat je er ook bij vermeldt" waar ik "dat je er ook bij vermeld" schreef.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de psychiatrie is "artikel 60" een ingeburgerde term, ik gebruikte het als zodanig. Aangezien dit deel van de psychiatrie zich bevind op een grens tussen geneeskunde en justitie, laat het zich raden dat de term doelt op een wetsartikel. Aangezien dit allemaal uit de BOPZ komt, leek dat me een logische keus. Met mijn opmerking, dat ik geen jurist ben, bedoel ik alleen dat ik niet gespecialiseerd ben in wetsartikelen; ik voer ze slechts uit. Met die opmerking bedoelde ik dan ook niets verkeerds. Maar goed, ik ben blij dat mijn gok wel de juiste blijkt te zijn.
En natuurlijk graag gedaan.
Antoni
10 jaar geleden
Ik ben geen psychiater, maar ik was gewoon benieuwd.... Dank voor je toelichting!
Maak een afspraak met je huisarts voor een doorverwijzing naar een GGZ.
Als de situatie ernstig genoeg is krijg je die van hem/haar.
Hierna maak je een afspraak met de GGZ en krijg je een intake gesprek. De intaker bekijkt aan de hand van de gegevens die je verstrekt welke behandeling het beste bij je past.
Ben je inderdaad een gevaar voor jezelf dan zal daar een oplossing voor aangeboden worden die je wel of niet kan aanvaarden. Dit kan betekenen dat je inderdaad een opname kan voorgesteld krijgen, maar dat hoeft niet.
Wil je eerst wat meer informatie hierover bel dan naar de dichtstbijzijnde kliniek en vraag of je iemand mag spreken hierover.