De Egyptische waterpijpen hebben de beste kwaliteit van de hele wereld. Ze gelden daarom als standaard voor de waterpijpindustrie. Er zit een traditionele rookkamer in, waardoor ze heel gemakkelijk trekken. De prachtige handgemaakte exemplaren zijn van staal, koper of messing, en er is glaswerk bij gebruikt. De stijlen en vormen variëren verder enorm.

Chinese waterpijpen worden meestal gemaakt van gemaakt van aluminium en acryl, of van roestvrij staal. Ze hebben een modern design, in tegenstelling tot de traditionele Egyptische waterpijpen. De materialen voelen lichter aan. De rookkamer is universeel en daardoor vragen de Chinese pijpen meer inhaleringsvermogen dan de Egyptische.

Het voordeel van Chinese waterpijpen is dat zij vaak perfect afgewerkt zijn, wat mede komt door de machinematige manier van produceren. Bovendien zijn ze een stuk goedkoper, en verkrijgbaar in veel verschillende kleuren en maten. Zo kun je een Chinese waterpijp gemakkelijk ombouwen naar een met meerdere slangen. De slangpoorten zijn namelijk af te koppelen, net als alle andere onderdelen, wat schoonmaken erg gemakkelijk maakt.

Maar let op, er worden in China ook imitaties gemaakt van Egyptische waterpijpen. Dat zijn de goedkoopste en tevens slechtste exemplaren.
Amadea