Is het mogelijk een borstvergroting op je 16e te ondergaan?

Ik ben net 16 geworden, en zou heel graag een borstvergroting willen ondergaan. Natuurlijk is dit nog ontzettend jong, daar ben ik het zelf ook mee eens. Maar hoe vaak ik het ook hoor en het zelf ook weet (je borsten groeien tot minstens het 21e levensjaar gewoon door), bij mij gaat dat gewoon niet meer gebeuren. Dit omdat ik verder compleet uitgegroeid ben, ook omdat ik mentaal en fysiek veel ouder ben. Mensen denken vaak dat ik een jaartje of 19/20 ben, vandaar. Puur waarom ik het wil, is omdat mijn maat (hele kleine B cup, soms ook A, omvangmaat 70) gewoon niet bij mijn lichaam past. Ook wil ik het niet voor meer zelfvertrouwen, of voor de guys. Gewoon voor mezelf, zodat ik me op dat vlak toch wat zekerder voel. Waar ik ook zeker niet voor ga is een idioot grote maat, cup C is voldoende. Ik heb het hier een paar dagen geleden met mijn moeder over gehad, en ze zei dat als ik me er echt aan stoorde (groot probleem voor me is) ze graag toestemming geeft. Er is geen vader in mijn leven, dus er hoeft maar één ouder toestemming te geven. Voordat we een afspraak maken vraag ik of iemand ervaring heeft met deze operatie op zo'n jonge leeftijd of dat iemand hier meer over weet. Natuurlijk weet ik dat de meeste mensen hier over denken, meid, wacht nog een paar jaartjes, maar omdat ik me geestelijk echt veel ouder voel en ook om de hierboven genoemde redenen is het vrijwel onmogelijk voor mij om nog langer te wachten. Alvast heel erg bedankt!

Toegevoegd na 13 minuten:
Zie mijn 3e reactie ter aanvulling!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Onder de 18 doen ze dit volgens mij niet zomaar.
Ritsuka
10 jaar geleden
Een goed passende bh kan al een heel verschil maken Hoor, weet je zeker dat je een goede draagt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat dacht ik eigenlijk ook al, maar is het misschien mogelijk dat ze een uitzondering maken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jazeker, maar ik zou liever ook heel graag echte borsten willen hebben als je begrijpt wat ik bedoel! ;)
Amadea
10 jaar geleden
Echte borsten heb je ja, met een natuurlijke maat B70. Daar is niets mis mee. Dan heb je geen last van je rug, geen moeite om leuke kleren te vinden, en geen pijn. Ik snap niet waarom jij dat anders wilt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha ja daar heb je opzich een punt, wat ik er niet bij heb verteld is dat dat de maat is waarin ik mijn super push up bh's koop, als ik een normale bh met beugel in die maat aanpas is hij veel te groot, en nog erger, dan is een 70A soms ook nog te groot..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zegt dat je mentaal en fysiek ouder bent dan de 16 jaar die je echt oud bent. Ik begrijp wat je bedoelt, maar je kunt fysiek niet ouder zijn dan je echte leeftijd. Je bent 16 en kan niet fysiek (= lichamelijk) ouder zijn dan 16. Je kunt wel ouder líjken. Daarnaast: ik had ook altijd een kleine cupmaat, maar ben een tijdje geleden door omstandigheden wat aangekomen. Die borsten kan ik er écht niet meer aftrainen (ondanks dat ik al wel weer afgevallen ben).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fidolecosp; ja dat is wel zo ja! Helaas zie ik echt niet gebeuren dat ik ooit aankom, met mijn 50 kilo.. Als dat nou even kon, ja graag! Maar helaas..
Amadea
10 jaar geleden
Nog weer een reden om het NIET te willen. Bij slechts 50 kilo past geen cupmaat C, dat ziet er zeer onnatuurlijk uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Amadea; alhoewel.. mijn moeder weegt 2 kilo meer en heeft cupmaat DD, puur natuur, ziet er zeker niet onnatuurlijk uit!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@CaatPeeters; in de zin van 'niet voor zelfvertrouwen' bedoel ik dat ik niet onzeker over mijn 'totaal plaatje' (om het zo maar even te noemen) ben. Meisjes die écht onzeker zijn, zijn dat meestal over alles. Ik ben alleen niet zeker over mijn borsten: waar het hier over gaat. Daar moet het zelfvertrouwen nog even komen! Als je begrijpt wat ik bedoel ;)
Amadea
10 jaar geleden
Hoe oud was je moeder toen zij die grote cupmaat kreeg, gast? Kan jij er niet op vertrouwen dat het in je genen zit en het voor jou vanzelf nog gaat komen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Amadea, rond 12 jaar zat ze al op cupmaat B, 14e al D. Overigens hebben zowel de vrouwelijke kant van de familie van mijn moeders kant én vaders kant állemaal een grote cupmaat, dat al van jongs af aan begon (11/12/13), daarom heb ik er echt geen vertrouwen meer in!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok je weegt nog maar 50kg. En he moeder heeft dd. Wat hebben de rest van de vrouwen in je fam.. ( beide kanten)
Hele grote kans dat je hormonen nog niet gesetteld zijn. Het gebeurt zo vaak dat borsten pas na je 18de gaan groeien.
Dat je oud lijkt ligt puur aan je gezicht. Niet aan je 'gevoel' dat je ouder lijkt dan je bent.
Ik zou aanraden om eerst te zorgen dat je je leven op de rit hebt. Eerst een goede opleiding. Goede baan, je zelf kunnen onderhouden en dan als je geld overhoud kan je er over nadenken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mobie1980; goed advies, dankjewel! Ik ga er zeker nog goed over nadenken hoor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom denk je zo zeker te weten dat je borsten niet meer groeien? Heb je je huisarts wel eens gevraagd om je puberteitsontwikkeling in te schatten? Even een opzetje naar het vragen over die puberteitsontwikkeling: hoe is je schaamhaar verdeeld? Heb je vooral een 'omgekeerde driehoek', of zijn je schaamharen al uitgewaaierd tot echt de binnenkant van je dijbenen zodat je hier en daar ook halverwege je knieën ergens zo'n wat stuggere haar vindt, of zit het echt nog dichterbij je schaamheuvel?
Wanneer ben je voor het eerst ongesteld geworden, hoe lang is dat geleden?
Hoe is de vorm van je borsten, ligt bij jou de tepelhof wat hoger dan de rest van je borst, of is je borst verder één ronding en ligt alleen de tepel zélf wat hoger? Er zijn natuurlijk individuele verschillen in de puberteitsontwikkeling, en het is mogelijk dat jij een hele vroege ontwikkeling hebt en je borsten al volledig zijn uitgegroeid. Met zestien jaar (net zestien jaar) is dat niet heel waarschijnlijk. Bij veel meiden gaat die ontwikkeling nog wel even door, en ook daarna door bijvoorbeeld pilgebruik of aankomen kan de cupmaat toenemen. Bovenstaande vragen mág je trouwens beantwoorden, dan wil ik best met je meedenken en proberen een schatting te maken voor wat betreft je ontwikkeling. Ik ben echter geen arts en kan je ook niet onderzoeken, dus kan geen uitsluitsel geven. Je mag ook de vragen onbeantwoord laten, maar misschien is het dan wél verstandig om deze en soortgelijke vragen wel te beantwoorden bij je huisarts, zodat die kan inschatten of jij al uit de puberteit bent of dat je lichaam echt nog in ontwikkeling is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
(vervolg)
BTW: met een kleine 70A is niets mis. Ik weeg ongeveer wat jij weegt en heb ook zo'n soort cupmaat. Ben wel bijna twee keer zo oud. Maar de maat past prima bij mijn figuur hoor, niks mis mee. En voor een meid van 16 lijkt me er al helemaal niets mis mee, ik had op m'n 16e nog amper meer dan erwten op een plankje. Hoe dan ook raad ik je af om hier haast mee te maken, en dat zullen artsen ook doen. Natuurlijk mag jij je borsten laten vergroten als je dat heel graag wilt, maar wacht alsjeblieft minimaal tot je voor de wet volwassen bent. Wachten kan soms heel waardevol zijn, geloof mij maar. Ik heb genoeg operaties ondergaan (nooit cosmetisch hoor, maar ik weet wat het betekent om zo'n beslissing te nemen) en het kan heel zinvol zijn om genoeg tijd te nemen zodat je écht zeker weet dat dit is wat je wilt. Je hebt überhaupt nog maar een paar jaar borsten, laat jezelf gewoon even wennen aan wat je hebt gekregen van moeder natuur en wacht af hoe je lichaam zich verder ontwikkelt. Als je over een paar jaar nog altijd niet tevreden bent over je borsten en je heel zeker weet dat je niet voldoende hebt aan goede bh's of vullingen en je je heel goed hebt laten informeren over alle risico's en mogelijke gevolgen, kun je alsnog de beslissing nemen. Als je nu kiest voor een operatie kun je niet meer terug, terwijl als je besluit om nog even te wachten, je nog alle kanten op kunt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Lies12; ik vul ze gewoon in, haha!
1. Geen idee qua schaamhaar, ik scheer het al zeker 2 jaar compleet weg, ik moet zeggen dat het wel tot aan de binnenkant van mijn benen komt.
2. Ongeveer 3 jaar geleden eerste menstruatie, ik gebruik de pil (slik ik al 2 jaar, misschien een cupmaat gegroeid), dus gewoon elke maand, zelfde week.
3. Ik zou zeggen, qua borst gewoon een ronding, rond, met de tepel soort van hele kleine piramide (soort van) vorm, gewoon eigenlijk normaal kleine vorm. Weer echt een topadvies, ik ga er echt nog heel erg goed over nadenken. Zo zit ik bijv. in 4 vwo en kan echt niet 2 weken missen omdat ik moet herstellen van een operatie. En wat er allemaal fout kan gaan! Je leest natuurlijk alleen de verhalen met een goede afloop op bijv. de Bergman Kliniek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je antwoorden suggereren een puberteitsontwikkeling die - laat ik zeggen - aardig 'op weg' is. Schaamhaar ontwikkelt zich pas in het laatste stadium tot op de dijbenen, daarvoor is het een omgekeerde driehoek met uitloop richting liezen. En hoe langer je eerste menstruatie geleden is, hoe groter de kans dat je borsten weinig meer groeien. De laatste vraag is denk ik lastig om zelf te beoordelen: een borst in ontwikkeling heeft een wat verhoogd tepelhof, bestaat dus een beetje uit twee bollingen. Bij een volwassen borst ligt het tepelhof op gelijke hoogte met de borst. Maar zoals gezegd: ik ben geen arts. Wil je een echte inschatting van waar je zit in je puberteitsontwikkeling, vraag dan je huisarts. Maar de gein is: er zijn zulke grote individuele verschillen, dat het zelfs dán nog moeilijk te zeggen is. Bij veel meiden groeien de borsten tot 16 of 18 jaar, maar er zijn er die er niets meer bij krijgen na hun 14e of 15e en ook die op hun 22e tot hun verbazing ineens nog een extra cupmaat krijgen. EN: je verdere lichaamsontwikkeling heeft er invloed op. Bij sommige vrouwen heeft aankomen in gewicht een grote invloed op de borsten. Als je met 16 jaar 50 kilo weegt, ben je waarschijnlijk nog vrij smal en heb je misschien nog niet veel andere rondingen, kan dat? Je vertelt er je lengte niet bij, maar dit geldt voor veel meiden van 16. Dan kan het goed dat als je tussen nu en zeg een jaar of 20, 22 nog wat aankomt en je wat meer vormen krijgt, je ook nog wat meer borsten krijgt. Dat hoeft niet, maar kan wel. Maar goed te horen dat je nadenkt over mijn advies! Weet je, ik heb zelf een kleine cup en vind dat prima, dus zie persoonlijk het nut van borstvergrotingen niet zo in. Maar wat ik al schreef: natuurlijk mag jij je borsten laten vergroten als je dat graag wilt. Maar met 16 jaar ben je nog volop in ontwikkeling, zowel lichamelijk als mentaal. Ik begrijp wel dat je nú denkt: "ik heb kleine borsten en wil graag grotere, en liever morgen dan volgende week", maar zo werkt het gewoon niet. Ik geloof niet dat je een chirurg zult vinden die jou voor je 18e - als het al niet je 21e is - wil opereren. Daar zijn goede redenen voor. Gun jezelf gewoon wat tijd om die puberteitsontwikkeling verder door te maken, zowel geestelijk als lichamelijk. Er verandert in die tijd al zoveel zónder dat je daar invloed op hebt! Als over een paar jaar de puberteit ver achter je ligt en je wilt dan nog steeds een borstvergroting, is het echt nog vroeg genoeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht toen ik 16 was ook dat ik mentaal al een heel eind was, nu ik ouder ben weet ik wel beter. Ik had van mijn 14 tot 17 cup D, hierna ben ik nog gaan 'uitdijen'. Mijn heupen werden breder en mijn borsten groeiden nog tot een grote cup E en heel vaak bh's in cup F. Wacht echt tot je uitgegroeid bent. Straks laat je ze vergroten en groeien je borsten nog wel, er zit namelijk niet voor niets een minimum leeftijd aan vast.. Je zegt onzeker te zijn over je borsten, krijg je reacties? Heb je al nagedacht over de reacties die je gaat krijgen op je eventuele borstvergroting? Kijk ook in de toekomst, wil je borstvoeding geven? Ben je er later (als je helemaal gesetteld bent) nog wel blij mee? Ken je de gevaren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tjaa, niet iedere jongen let op grote borsten. Ik heb een enorme zwak voor meisjes met mooie ogen en een lieve lach
Ritsuka
10 jaar geleden
"een borst in ontwikkeling heeft een wat verhoogd tepelhof, bestaat dus een beetje uit twee bollingen. Bij een volwassen borst ligt het tepelhof op gelijke hoogte met de borst"
Ik ben 23 en heb nog steeds een verhoogd tepelhof (in rust, bij opwinding wel plat)
Zou dat betekenen dat ze nog kunnen groeien? Moet ik straks nieuwe bh's kopen, haha.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wie gaat het eigenlijk betalen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Lies12; ik ben vanmorgen op de weegschaal gaan staan, en wat denk je? 56 kilo. Dat houdt dus wel ik dat ik in een jaar 6 kilo aangekomen ben, wat ook waarschijnlijk weer betekent dat ik inderdaad nog zeker aan het groeien ben! Nou over dat andere, ik ben zeker niet rondingloos, meer dan gemiddeld 'achterwerk' en kamp zelfs met lovehandles. Heel apart! Ik ga zeker wachten, maar wel een afspraak maken bij een hele goede plastisch chirurg, gewoon ter informatie. Heel erg bedankt voor het meedenken!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Plls; die verhalen hoor je inderdaad veel vaker ja! Misschien gaat dat bij mij ook nog gebeuren, ik weet het niet. Mag hopen van wel! Over reacties gesproken: zero. Mensen denken vaak dat ik een behoorlijke cupmaat heb omdat ik blijkbaar toch genoeg heb op flink 'omhoog' te pushen. Zelfs met jongens, ten tijde van het 'alles wat te maken heeft met en rond het moment suprême' zijn zelfs geen opmerkingen gevallen, van 'goh, ik dacht dat ze toch veel groter waren!' Waar ik wel een beetje tegen op zou zien, is dat ik op een soort particuliere school zit met 90 leerlingen, en dat het zeker wel opvalt als ik opeens met 2/3 cupmaten groter op school kom. Dan komen er natuurlijk wel verhalen, die ik allang gewend ben, maar toch. Alsnog zou ik het puur voor mezelf willen doen! Wat ik ook vaak ben tegengekomen, is een 'dual plane' vergroting, wat inhoudt dat het ónder de borstspier wordt geplaatst (nogal shocking, maargoed) waardoor er geen zenuwen/andere dingen beschadigd worden, waardoor nog steeds borstvoeding mogeljk is! Maar toch, eerst horen van een echte arts en dan pas geloven. De gevaren ken ik zeker, genoeg vriendinnen van mijn moeder die weken lang niks konden, maar dat is dan wel een heel klein percentage in vergelijking met de vrouwen waar het herstel heel voorspoedig verliep. Waar ik me wel zorgen om maak, is stel, ik krijg toch een operatie, dat er misschien nog wel iets gaat groeien waardoor het ontzettend lelijk wordt. Een hele grote beslissing dus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ritsuka; hier heb ik dan nog wel bij biologie opgelet: in de meeste gevallen zijn ze dan nog niet uitgegroeid! So.. You'll see! Haha
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@HeelVeelHaat; weet je dat me dat toch een beetje geruststelt! Haha. Ik wist natuurlijk wel van het bestaan af van jongens met jouw manier van denken, maar dat is wel ongeveer 5 procent van de 100. Dankje! :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle; ikzelf, en ik leen dan nog wat extra geld van mijn moeder, wat ik terug moet betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel verstandig dat je wacht :-) je kan natuurlijk altijd informatie vragen, zodat je op alles voorbereid bent wil je het later toch laten doen. Het is namelijk best wat, het heeft invloed op je hele lichaam (het toont anders) en je leven. Positief of negatief moet je zelf ondervinden. Ik weet nog goed dat ik op mijn 17e een tattoo wilde, ik ben zó blij dat ik het nooit heb gedaan, ik vind het nogsteeds een mooi ontwerp, maar niet voor levenslang op mijn lijf, nu vind ik andere dingen weer mooi. Mode veranderd, grote borsten zijn daarbij ook niet ideaal. Ik heb met de blousjes-mode van nu problemen, dat zit gewoon niet fijn (lees: strak gespannen bij mijn borsten) Maatje groter staat minder strak bij mijn borsten maar staat weer te wijd aan mijn buik. Een coltrui bijvoorbeeld, daar moet ik mij ook niet aan wagen, dan lijkt mijn voorgevel nóg groter (en geloof me, is niet mooi haha). Kleinere borsten kun je altijd groter laten lijken, door bijvoorbeeld push up, vulling of mooie voorgevormde bh's. Grote borsten zitten er nou eenmaal, behalve met een korset wordt het lastig een grote voorgevel te verdoezelen. Nog niet te spreken over je nek en rug, mijn nek is wat krom, door het gewicht aan de voorkant. Ik werd gepest met mijn 'basketballen', zoals ze die noemden op school en sport. Ik durfde niet gezamenlijk te douchen en zwemmen? Nee, ook niet veel gedaan. Mijn borsten hangen ondanks mijn leeftijd nu al een beetje, de potloodtest.... Ik kan er zowat een hele etui onder kwijt (bij wijze van, haha). Maar ik ben nu sinds een paar jaar gelukkig met mijn lijf, zo ben ik nu eenmaal, en zo zal ik blijven, mits de klachten erger worden. Maar voor nu, ze nemen mij maar zoals in ben, niemand is perfect. Mijn 2 'vriendinnen' horen bij mij, als ze ze niet willen zien kijken ze maar weg :-P
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom je het nu zou doen en je dan ook nog zorgen moet gaan maken om die cupmaten vanwege je kleine school. ALS je het al zou doen (wat ik je echt afraad) doe het dan na je eindexamen, heb je de hele zomer de tijd om te herstellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ritsuka: dat durf ik niet te zeggen. Zoals gezegd denk ik dat juist dát aspect van het "in ontwikkeling zijn" heel moeilijk zelf te beoordelen is. Het is mogelijk dat dit betekent dat jouw borsten inderdaad nog niet 'uitgegroeid' zijn, of dat het betekent dat ze alleen qua vorm zich nog wat verder ontwikkelen, of dat jouw tepelhof gewoon sowieso wat hoger ligt. Maar met 23 is het zeker wel mogelijk dat je borsten nog wat groeien, al zullen ze in de meeste gevallen tegen die tijd wel ongeveer 'klaar' zijn. Maar vergeet niet: je borsten zijn eigenlijk altijd in ontwikkeling, door zowel hormonale factoren als gewichtsverandering kan het zijn dat je na een x-tal jaren dezelfde cupmaat te hebben gehad, je toch ineens merkt dat je bh's niet meer helemaal goed passen. @VS/gastzoveel (volgende keer gewoon een leuke nickname kiezen hoor, dat communiceert zoveel gemakkelijker ;-))
Ik ben blij dat je besloten hebt dat je nog even wilt wachten. Zoals anderen hier ook al zeggen: met 16 jaar kun je wel denken dat je al heel volwassen bent, en uiteraard heb je sinds je 12e een enorme ontwikkeling doorgemaakt, maar je bent gewoon nog níet volwassen. Ik wil niet overkomen als een enorme oude muts en ben ook niet iemand die neerkijkt op jongeren (ik weet zelf nog heel goed hoe het is om niet serieus genomen te worden puur vanwege je leeftijd en heb daar een gigantische hekel aan) maar echt IEDEREEN die een aantal jaar ouder is dan 16, of dat nu 19, 26, 38 of ver in de 80 is, zal je kunnen vertellen dat zij juist ook ná hun 16e nog een grote persoonlijke ontwikkeling hebben doorgemaakt. En het lijkt me niet erg waarschijnlijk dat jij nu net de eerste bent die niet meer verandert na haar 16e ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
- vervolg -
En over dat gewicht en die groei: als je uitgegroeid bent in de lengte, ga je groeien in de breedte, haha. Ik vertelde al dat ik ook zoiets weeg as jij, momenteel 52 ofzo. Ik ben heel lang een iel meisje geweest rond precies dat gewicht, wat schommelend tussen de 50 en 54. Pas op m'n 22e ben ik - met medische hulp, omdat ik door ziekte teveel was afgevallen en daarvoor aankomen ook al niet erg lukte - boven dat gewicht uitgekomen. Ik woog toen zo'n 58 en kreeg eindelijk heupen en een kont. Geen grotere borsten in mijn geval, ik kom blijkbaar vooral aan op m'n heupen. Intussen heb ik wederom door ziekte nu moeite om mijn gewicht boven de 50 te houden, maar de gein is dat mijn ondergewicht nu veel minder opvalt omdat ik gewoon een meer vrouwelijke bouw heb dan eerst met wat meer rondingen. Dus réken maar dat je na je 16e nog kunt veranderen in lichaamsbouw! En dat kan ook veel later in je leven nog steeds trouwens, door aankomen, afvallen, spieropbouw door sporten, etc. Ik kan - als vrouw met een kleine cupmaat - trouwens volledig onderschrijven wat Plls schrijft over hoe handig kleine borsten zijn. Ik draag bh's die mijn borsten het mooist doen uitkomen en kan daarin dragen wat ik wil, omdat ik ze niet nodig heb voor de steun. Op dagen dat ik de deur niet uit hoef, draag ik soms geen eens een bh. Je kunt ze altijd gróter laten lijken met voorgevulde- of push-up bh's, of zelfs extra vullingen. Zo kun je profiteren van je kleine borsten bij het sporten, en kun je toch mooi voor de dag komen in een avondjurk. Grote borsten kun je niet kleiner laten lijken, kleine wel groter. Die van mij zullen ook niet snel gaan hangen en niemand zal me ooit nakijken vanwege mijn borsten of afgeleid zijn. Daarbij zijn ze wel klein (75AA, maar meestal draag ik 70A en die 'vul' ik niet eens) maar ik vind zelf de vorm erg mooi. Oh ja, en nog een voordeel: omdat ik voorgevulde bh's draag en die cups eigenlijk te groot zijn voor mij (maar dat zie je toch niet onder kleding, dus maakt niet uit) kan ik bijv. een mobiele telefoon geheel onzichtbaar in m'n bh dragen! Als ik dus kleding draag zonder zakken, heb ik altijd m'n bh nog. Dat kan met grote borsten echt niet, want dat gaat enorm tekenen onder je kleding.

Het beste antwoord

Het mag in principe al wel op 16 jarige leeftijd, maar veel chirurgen doen dit niet, let erop dat je bij een goede kliniek terecht komt en niet omdat hij/zij dit toevallig wel wil doen, bij een kwakzalver. Je kunt beter nog 2 jaar wachten, zodat het goed gebeurd en je er blij mee bent, dan dat je nog verdrietiger en verminkte nieuwe borsten hebt. Om de reden dat jij dit wil laten doen, wordt de operatie niet vergoedt door je zorgverzekering.

Toegevoegd na 13 minuten:
Kleine borsten zijn erg mooi, kijk eens naar die modellen, die hebben ook meestal kleine bh maatjes. Als je dit wil doorzetten, kies niet de goedkoopste maar de beste chirurg. Lees alles over het bedrijf waar je het wil laten doen, ook de ervaringen van andere vrouwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op zich ben je op je 16e volgens de wet volledig zelf verantwoordelijk voor medische beslissingen. Dit betekent, dat je geen toestemming van je ouders nodig hebt om deze ingreep te laten doen. Maar goed, het is natuurlijk wel fijn om op een lijn met je moeder te zitten.

In mijn ervaring wordt deze ingreep zo goed als nooit uitgevoerd op een leeftijd jonger dan 21 jaar. In de bron wordt 18 jaar aangehouden. Soms zijn er medische redenen om de borsten te vergroten, dan wordt het natuurlijk wel eerder gedaan. Gelukkig is daar bij jou geen sprake van.

De reden hiervoor is, zoals je zelf ook zegt, dat het lichaam uitgegroeid moet zijn. Zowel lichamelijk als geestelijk moet je volwassen genoeg zijn.

Als je echt denkt er klaar voor te zijn kan je altijd overleggen met een cosmetisch chirurg. Ik weet niet hoe de richtlijnen voor hun in elkaar zitten, maar voor misschien weet je hem te overtuigen. Als dat niet lukt weet je tenminste waar he aan toe bent, ook hoe lang je eventueel zou moeten wachten.