Wat is beter!, je bril schoonmaken met glassex spray OF met gewoon spiritus?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

In glassex zitten detergentia die ook de antireflecterende laag kapotmaken die op veel brillenglazen zit. Heeft jouw bril geen antireflectiecoating dan zou je glassex kunnen gebruiken, maar als je wel een antireflectiecoating hebt of als je het niet zeker weet, zou ik geen glassex gebruiken.

Een half-weggepoetste antireflectielaag geeft vreemde kleurzwemen die op elk deel van het glas anders kunnen zijn, en je krijgt er juist extra reflecties van waardoor je een soort lichtwaas over je hele beeld krijgt. Het wegpoetsen van de antireflectielaag betekent dus veel meer dan alleen het kwijtraken van die laag, je krijgt er een hoop ergernis voor terug.

Spiritus daarentegen kun je prima gebruiken. Ik heb het aan twee verschillende professionele opticiens gevraagd, en beide raadden mij spontaan spiritus aan.

(Mijn vraag was dus niet: "Kun je spiritus gebruiken?". Ik heb een open vraag gesteld: "Is er een huismiddeltje dat geschikt is om mijn bril goed schoon te maken?" Beide opticiens noemden direct spiritus.)

Na het reinigen met spiritus spoel je de bril goed af onder lauw water. Geen heet water, want dat kan haarscheurtjes veroorzaken in het glas en het montuur.

Je mag een doekje gebruiken, maar gebruik dan ofwel een speciaal brillendoekje zoals dat in je brillenetui zit, of zo'n papieren doekje dat speciaal voor brillen en contactlenzen is bedoeld (heet soms "brillendoekje", soms "lenzendoekje", soms "medisch doekje"). Een gewoon papieren doekje is minder geschikt, omdat daar houtvezels inzitten waar je normaal gesproken niets van merkt maar die scherp genoeg kunnen zijn om microkrasjes op je brillenglas te maken. Microkrasjes zorgen voor een lichtwaas (vooral lastig wanneer je 's nachts autorijdt, elke tegenligger krijgt dan een halo die het zicht op de omgeving beperkt) en ze zijn een goed aanhechtingspunt voor nieuw vuil.

--

Samenvattend:
--  Geen glassex.
--  Spiritus werkt uitstekend (bron: twee goede opticiens).
--  Daarna spoelen met veel lauw water.
--  Mocht je willen poetsen, gebruik dan een speciaal doekje.

Cryofiel
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Bonustip: Als je de glazen droogveegt met eender welk doekje terwijl de glazen toch nog net niet helemaal schoon zijn, verdeel je tijdens het droogvegen het nog resterende vuil over het glas. Dat geeft strepen die je normaal gesproken niet ziet, maar die wel lastig zijn wanneer je enkele felle lichtbronnen hebt in een verder donkerder omgeving. Dan krijgen al die lichtbronnen strepen. Om dat te voorkomen kun je de glazen aan de lucht laten drogen, maar dat werkt alleen als het leidingwater heel weinig kalk bevat, anders krijg je kalkvlekken op je bril. Een prima alternatief dat altijd werkt is het droogblazen van de glazen. Je blaast dan de waterdruppeltjes van de glazen af. Zo maak je de bril droog zonder dat je strepen of vlekken krijgt. Droogblazen kan met een flesje perslucht (te koop in elektronicazaken en sommige doe-het-zelf-zaken). Je kunt ook een krachtige föhn gebruiken, maar doe dat alleen als de föhn een koude stand heeft. Een prima alternatief dat ik zelf altijd gebruik is: droogblazen. Houd beide kanten van beide glazen dicht bij de mond, pers de lippen bijna dicht zodat je een heel klein blaasgaatje overhoudt, en blaas zo krachtig mogelijk. Steeds even kijken waar nog druppels zit, en dan ook die druppels wegblazen. Het ziet er vast heel maf uit, maar het werkt prima.

Andere antwoorden (4)

Ik zou geen van beide gebruiken
Je gebruikt beide voor ramen en aangezien een bril geen raam is
je kunt ook brildoekjes gebruiken , kosten maar een paar dubbeltjes voor een doosje
Je stopt die ook nog eens makkelijk bij je zodat je ten alle tijden je bril kunt poetsen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen van beide! op sommige brillen zit een anti-reflectie laag, die poets je eraf. Ook geen keukenrol of wc-papier gebruiken om dezelfde reden (schurende werking). Brillendoekje en vloeistof van de opticien gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beiden niet, wel kun je dat doen met producten die alcohol bevatten, bijv eau de cologne, dit maakt goed streeploos schoon. Verder kun je in bijna iedere supermarkt en drogisterij brillen schoonmaakdoekjes kopen, die zijn ook meestal gedrenkt in alcohol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
allebei niet. Gewoon afwasmiddel gebruiken, wel die zonder citroen.
werkt perfect
anneliez