Wat zijn de beste omstandigheden om in te slapen?

Bijvoorbeeld temperatuur, slaapritmes enz?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dat zal per persoon verschillen. Daar is geen algemeen antwoord op te geven.

Antwoorden (2)

--  Altijd op dezelfde tijd naar bed, altijd op dezelfde tijd opstaan.
--  Een stille kamer.
--  Een donkere kamer.
--  Anderhalf uur voor het slapen gaan geen schermen meer bekijken.
    Dus geen TV, PC en dergelijke.
--  Een goede matras.
--  Een temperatuur waarbij je je lekker voelt.
--  Een goed geventileerde kamer.
--  Geen dingen die je alert kunnen houden. Dus geen telefoon, want daar
    kan elk moment een SMS-je of een whatsappje binnenkomen, en die
    wetenschap houdt je onbewust alert en dus wakker.
--  De slaapkamer alleen voor slapen gebruiken. Zo weet je onbewust dat
    bij het in-de-slaapkamer-zijn automatisch 'slapen' hoort.
--  Ben je een piekeraar, leg dan een notitieboekje naast je bed. Elke
    gedachte die je morgen niet mag vergeten schrijf je op. Zo hoef je
    je geen zorgen te maken dat je toch iets vergeet, daardoor kun je
    het geestelijk loslaten, dus kom je tot rust en slaap je beter.

Cryofiel
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
De reden is dat schermen blauwachtig licht uitstralen. En ze zijn vaak ook nog eens erg fel, omdat ze zoveel licht produceren dat je ze ook overdag goed kunt zien. Blauw is een kleur die ons vertelt dat het midden overdag is. Fel blauw licht vertelt dat de zon aan de stralend blauwe hemel staat te schijnen. Gedurende miljoenen jaren evolutie was dat het teken om wakker en alert te zijn. Als je dan ook nog eens iets actiefs doet of naar iets actiefs kijkt, wordt die alertheid nog versterkt. Lamplicht is vaak gelig, in ieder geval niet blauw zoals een scherm. Het is weliswaar nog steeds licht, dus biologisch niet optimaal, maar het is stukken beter dan het blauwige licht van een scherm. En het is vaak minder fel.
goed, koele kamer, rustige kleuren op de kamer. liefs geen electronische apparaten op de kamer. donkere kamer. vaste tijden gaan slapen. geen drukke inspanningen fysiek of mentaal voor het slapen gaan zoals hardlopen of tv kijken, computeren. kan je daarna nog niet slapen probeer dan melatonine forte (2st) voor het slapen gaan. succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
je kunt ook nog een ontspanningsoefening doen. buikademhaling en op je gevoel af gaan ... eerst je tenen voelen, daarna je kuiten enz.

Toegevoegd na 5 minuten:
je kunt het gewoon bij de drogist verkrijgen.