Nee, bij normaal gebruik niet. Maar in hele grote hoeveelheden in een kleine ruimte weer wel.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het zijn specifiek de geurkaarsen die je beter vermijdt. De rook van deze geparfumeerde kaarsen bevat vaak giftige stoffen die eczeem, astma en zelfs kanker kunnen veroorzaken.
Onderzoekers van de South Carolina State University analyseerden de rook van verschillende kaarsen. Daaruit bleek dat de kaarsen die zijn gemaakt van paraffine bepaalde stoffen uitscheiden, zoals benzeen en methylbenzeen. Deze kunnen kanker veroorzaken.

De kaarsen die gemaakt zijn van bijenwas of van soja vormen volgens het onderzoek geen gevaar voor de gezondheid. Deze kaarsen zijn doorgaans duurder dan paraffinekaarsen.

De wetenschappers wijzen er nog op dat het geen kwaad kan om af een toe een kaars te branden. Het wordt pas gevaarlijk als je dagelijks kaarsen brandt in slecht geventileerde ruimtes. Kaarsjes in de badkamer mogen dan wel erg romantisch zijn, de onderzoekers raden het af.

Wie toch graag kaarsen aansteekt, kan dan beter een raam openen, zodat de ruimte toch voldoende geventileerd wordt.

De producenten van kaarsen gaan niet akkoord met de bevindingen van de Amerikaanse wetenschappers. De Britse federatie van kaarsenmakers wijst erop dat een eerdere studie heeft aangetoond dat kaarsen, ook die gemaakt van paraffine, geen gevaar voor de gezondheid vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hang eens een stukje glas een meter boven de kaarsvlam.
En zie na verloop van tijd hoeveel roet er op dat glas zit.
Dat is echt niet gezond om in te ademen.

Steek gerust af en toe eens een kaars aan, maar overdrijf het niet. Dus geen tien kaarsen in een kleine ruimte elke avond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er aan,voor welk doel je ze en op welke manier gebruikt! Ze produceren in ieder geval roet en dat is idd niet zo gezond,dus niet te dicht met je snufferd er boven op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je héél veel kaarsen om je heen zou branden dan adem je veel fijn stof in. Lijkt me niet gezond..