Waarom is je hartslag lager dan gemiddeld, wanneer je meerdere keren per week sport?

Ik heb de laatste tijd een aantal keer mijn bloeddruk laten meten en steeds krijg ik te horen: Je hebt een lage bloeddruk, sport je veel?

Als ik dan zeg dat ik 2 á 3 keer in de week sport, dan zegt de arts: Ah oke, dan is dat normaal.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gaat je vraag nu over een lage hartslag of een lage bloeddruk, dat zijn wel twee hele verschillende dingen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh ja, zit ik daar toch mee in de war! Hetgeen dat ze meten met zo'n band om je arm die ze dan opblazen zodat er druk op je arm komt te staan... Wat wordt er dan gemeten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah oke :) Blijft het antwoord van crea dan nog steeds gelden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ik blijf bij mijn antwoord, daar staat beiden in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie het, danku

Antwoorden (3)

Hoe vaker je sport, hoe groter en sterker je hartspier wordt en hoe minder je hartspier hoeft samen te trekken en te ontspannen om het bloed je lichaam rond te pompen. Daarom hebben sporters een lagere hartslag. Een lage bloeddruk is niet normaal bij sporters, tijdens het sporten verhoogd je bloeddruk, waarbij het na het sporten weer zakt tot normaal, een lage bloeddruk is niet gevaarlijk, maar kan wel lastig zijn, klachten hiervan kunnen zijn: duizeligheid, licht gevoel in hoofd en flauwvallen (dit kan natuurlijk wel gevaar opleveren als je een bestuurder bent of verkeerd terecht komt). Laat je bloeddruk dus regelmatig meten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat zou ik eraan kunnen doen om mijn bloeddruk lichtelijk te verhogen? Zout eten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je eraan kunt doen zou ik overlaten aan de arts, in de meeste gevallen is het niet nodig om er iets aan te doen, als je er uit jezelf iets aan gaat doen, zouter eten bijvoorbeeld kan dat de diagnose negatief beïnvloeden, de oorzaak kan dan niet gevonden worden. Regelmatig je bloeddruk laten controleren en de behandeling aan de arts overlaten, of in overleg met de arts doen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Als je er geen last van hebt, niks doen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke :)
Duursporters hebben een lagere bloeddruk dan niet sporters, je zegt niet of je aan duursport doet maar bij een sporthart hoort een lagere hartslag en een lagere bloeddruk: "Sporthart: Uitzetting en vergroting van het hart bij intensieve sportbeoefenaars, gaat gepaard met langzame hartslag en lage bloeddruk"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een lage polslag 48 en ee lage bloedruk 60 /90 maar ik loop 3 x per week 8 km hard
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk, dat is inderdaad een duursport, als je daar geen klachten bij hebt is dat dus prima.
Dit wordt bradycardie genoemd. Een sporthart is een natuurlijke vorm van bradycardie. Overigens kan iemand met een sporthart vaker last krijgen van hartritmestoornissen. Een sporthart is niet altijd zo gezind als vroeger werd gedacht.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/107287-langzame-hartslag-bradycardie.html
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/82007-ritmestoornis-hartritmestoornis.html

Toegevoegd na 36 seconden:
gezind=gezond