Rookverbod versus rookvrije cafees...

Het rookverbod dat op 1 juli 2008 is ingevoerd voor de horeca is er om personeel het recht op één rookvrije werkplek te kunnen garanderen. Niet om de gast naar één rookvrij café te laten gaan. Want als dit een succes zou zijn. Waarom zijn initiatieven voor een rookvrij café in het verleden dan altijd mislukt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Gemiddelde café bezoeker vind het niet erg als er om zich heen gerookt wordt. Nu vindt iedereen het irritant, de hele kroeg gaat naar buiten (incl. personeel) als er 1 iemand naar buiten gaat om te roken. En dat het beter zou zijn voor de volksgezondheid? Alle onderzoeken van de anti-rook organisaties beweren van wel, maar die zijn altijd in het voordeel van de anti-rook organisaties. Onafhankelijke onderzoeken hebben een wat minder radicale uitkomst en halen daarmee meestal niet eens de media.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat is nou de vraag precies? "Rookverbod versus rookvrije cafees..." niet eens een stelling, en zeker geen vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eigenlijk geef je zelf al antwoord op deze 'vraag'.
In het verleden ging men uit van rookvrije café's voor en door de GASTEN. Maar café's trekken nu eenmaal rokers én niet-rokers. Er zat geen wet achter, die het verbood, dus dan hoefden de gasten zich er ook niet aan te houden en konden andere gasten er niets van zeggen.
Nu met het rookverbod (ik laat mijn eigen mening hierover even buiten beschouwing), gaat men uit van een rookvrije werkplek i.p.v. een rookvrije bezoekersplek, en men heeft het wettelijk gemaakt. Er staan dus sancties op en veel mensen houden zich gewoon aan de wet.
Daarnaast is in de wet ruimte gecreëerd om café's de mogelijkheid te geven aparte rookruimtes in te richten. Iets waar de grotere kroegen gehoor aan hebben gegeven, maar waar kleine café's moeite mee hebben: niet alleen qua oppervlak, maar ook financieel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er staat nog niets vast over roken in kleine café's. Je vraag is erg onduidelijk. Initiatieven van vroeger zijn kennelijk mislukt omdat er te weinig animo voor was.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit staat wel vast in de huidige wetgeving. Kleine cafees moeten een rookvrije werkplek creëren voor personeel dat ze zeer waarschijnlijk geen eens in dienst hebben!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik bedoel dat er recent bij verschillende rechtbanken tegengestelde uitspraken zijn gedaan en dat pas in het hogerberoep wat daarop zal volgen duidelijk wordt wat wel en niet wordt toegestaan in kleine café's.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gooi ik ook nog een duit in de zak: De uitspraak van Groningen is gebaseerd op het ingestelde rookverbod, -dus- is de "dader" (want niet civielrechtelijk) veroordeeld. Breda heeft geoordeeld op basis van het gelijkheidsbeginsel dat moet gelden, -dus- werd de "dader" vrijgesproken. Het OM gaat weliswaar in beroep, maar gaat daar ook verliezen: het gelijkheidsbeginsel staat boven interpretatie. Daar ligt ook de frustratie bij het OM momenteel: ze hadden liever in Groningen verloren om daarna in Hoger Beroep te winnen...