Kunnen je oren meer decibellen vedragen op het moment dat ze dicht zitten?

Bijvoorbeeld, normaal gesproken is een niveau van 95 decibel schadelijk voor het gehoor na 15 minuten. Als je oren door verkoudheid of iets dergelijks dicht zitten, kun je dan langer luisteren zonder schade op te lopen ondanks dat de frequenties wel direct je oren ingaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Neen zeker niet, door die verkoudheid gaat het geluid via de gehoorbeentjes minder goed van uw trommelvlies naar uw gehoorzenuw.
De schade welke door de geluidsdruk veroorzaakt wordt blijft hetzelfde.

Toegevoegd na 3 uur:
In BIJGEVOEGDE link kan u lezen dat het wel degelijk de geluidsdruk op het oor is welke mechanische (blijvende) schade kan aanrichten.
Een verkoudheid verminderd de trillingen van de trilhaartjes op de zenuw maar verminderd de mechanische druk niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kort en krachtig, weer wat geleerd! Bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pas maar op viri, nu ben je negatief.... depauwroger wil niet dat je een reactie geeft. Maar ik mis ook weer een bron Roger!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, niet correct!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle, ik ga nog één keer reageren op uw lastercampagne.
Ik kan alle commentaar verdragen als die maar gegrond is en ik zal de eerste zijn om toe te geven als ik mis ben.
Ik heb trouwens van u ook al veel antwoorden gezien zonder bron waarvan sommige totaal mis waren, maar als u dat merkt haalt u uw antwoord gewoon weg.
Gehoorschade door harde geluiden ontstaat door het beschadigen van de trilhaartjes op de zenuwuiteinden in het slakkenhuis. Als door verstopping van het middenoor de gehoorbeentjes minder trillingen doorgeven dan zal er dus ook minder beweging van de vloeistof en trilhaartjes zijn. Je zou dus inderdaad langer in een lawaaiige omgeving kunnen blijven. Ook het dichtstoppen van de gehoorgang levert een demping van het geluid: daarom is de eenvoudige vorm van gehoorbescherming met van die gele EAR schuimpjes ook behoorlijk effectief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de informatie, koosknip. Op dit moment zie ik dat er wat onenigheid is ontstaan tussen jouw antwoord en die van depauwroger, ik zal zelf ook nog eens het een en ander zoeken op google om te zien of ik er nog wijsheid uit kan halen.