rechter pijnlijke tepel, wat kan de oorzaak zijn ?

Toegevoegd na 1 minuut:
ik heb af en toe wat steken in me rechter tepel. ik heb me niet gestoten of want dan ook. ik gebruik wel de pil maar ik denk niet dat het kan zijn. er is verder ook niet echt iets bijzonders aan alleen die pijn

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.5K

Het beste antwoord

Pijn aan de tepel kan een heleboel verschillende oorzaken hebben. In veruit de meeste gevallen zijn de zenuwuiteinden in de tepel overgevoelig geworden. In de tepel zitten nogal wat zenuwuiteinden; als die overprikkeld zijn kan dat erg pijnlijk worden.
Schurende kleding is daar vaak de oorzaak van. Zijde en kant kunnen dit ook veroorzaken en verergeren.

Hormonale wisselingen kunnen ook pijn in de tepels geven. In dat geval is er meestal een schommeling in de klachten over de maand waar te nemen. Soms moet je daar echt op letten voordat je het merkt.

Huidafwijkingen kunnen pijn in de tepel geven. Denk bv aan eczeem of een allergie. Je zou dan wel iets moeten zien aan de huid en dat benoem je in ieder geval niet.

Zwangerschap kan pijnlijke tepels geven.

Als je een rode plek op je borst ziet kan een van de klieren ontstoken zijn.

Ik heb een patiënt gehad met het syndroom van Raynoud. Dat is een vaatafwijking die meestal pijn in de handen geeft, maar bij haar in de tepels. Dat is echter erg zeldzaam.

Borstkanker kan het ook geven, maar pijn in de tepel is bij borstkanker een zeldzaam symptoom.
Als je familie hebt die borstkanker hebben/hadden, uitvloed uit je tepel, intrekkingen of rare knobbels zou ik wel een arts opzoeken. Hetzelfde geldt voor als je huidafwijkingen ziet.
Anders kan je eerst kijken andere kleding verlichting geeft.