Tijdens echo (blindedarmontsteking) werd er gesproken van vrij vocht in de buik en iets van infiltratie? wat zijn dit en is het gevaarlijk?

Vandaag moest ik na bezoek aan de huisarts direct naar de EHBO omdat ik echt alle klachten had van een blindedarmontsteking (ben na ruim 5 uur in ziekenhuis bijna letterlijk het ziekenhuis uitgetrapt met een kuurtje voor een blaasontsteking, maar dat terzijde)
Nu moest ik ook een echo maken om te zien of de blindedarm daadwerkelijk ontstoken is, ze konden de blindedarm niet vinden en vonden het er allemaal maar raar uitzien.
Ze spraken op een gegeven moment ook over vrij vocht in de buik? (wat is dit en is het gevaarlijk?)
en ook iets van infiltratie? (wat is dit en is het gevaarlijk?)
alvast bedankt voor hulp, want ik wil het echt heel erg graag weten

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou morgen meteen even overleggen met de huisarts.

Antwoorden (1)

Bij elke ontsteking in de buikholte, en dus ook bij een blindedarmontsteking, raakt het buikvlies rondom de ontsteking geïrriteerd. Hierdoor kan er vanuit het buikvlies, maar natuurlijk ook vanuit het ontstoken gebied zelf, vocht lekken. Dit vocht komt dan in de buikholte terecht. Bij een echo is dit vocht te zien, meestal in het zogenaamde cavum Douglasi, en wordt dan vrij vocht genoemd.
In dit geval is het dus niets meer dan een bevinding die zou passen bij een blindedarmontsteking.

Overigens zegt de term "vrij vocht" niets over om wat voor vocht het gaat. Bij een ontsteking gaat het meestal om het vocht van de ontsteking (ontstekingsexsudaat), maar bij andere ziekten kan het ook bijvoorbeeld gaan om bloed, pus, enz. Bij de echo is het verschil tussen de verschillende soorten vocht niet te zien. Het is dus zeker niet zo, dat een blindedarmontsteking de enige ziekte is waarbij er vrij vocht in de buikholte gezien wordt.
Overigens is een kleine hoeveelheid volstrekt normaal.

Een infiltraat is een plek waar verschillende witte bloedcellen zich tussen het normale weefsel hebben genesteld. Dit gebeurd als een orgaan ontstoken raakt; de witte bloedcellen proberen de ontsteking te verhelpen. In de buikholte kan ook een deel van het buikvlies (het omentum majus) zich rond het ontstoken orgaan leggen. Dit allemaal vormt een massa, die met de echo gezien kan worden. Die massa noemen we "infiltraat." De vorming van een infiltraat wordt "infiltratie" genoemd.

Soms gebeurd het, dat met de echo de blindedarm niet gevonden wordt. Dan kan er dus niet aan de blindedarm gezien worden of die ontstoken is of niet. In zo'n geval gaat de echoscopist opzoek naar andere tekenen die zouden kunnen wijzen op een blindedarmontsteking. Deze tekenen zijn onder andere een infiltraat en vrij vocht in de buikholte.