Hoe ga je om met het beeindigen van een 22jarige vriendschap per mail?

We waren 22jaar bevriend. Nu ineens mailtje dat de vrienschap stop gezet word.

10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Voor dit soort problemen is er geen vaste manier om dit te verwerken of 'af te handelen'.

Probeer eerst even voor jezelf helder te krijgen of er de afgelopen tijd iets is gebeurd waardoor de ander een reden zou kunnen hebben de vriendschap te stoppen en dit niet aan jou duidelijk kan maken op een andere manier. Dan heb je voor jezelf wellicht al een beeld gevormd, maar let wel op: er kan natuurlijk ook een andere reden zijn. Als je echt niet weet waarom de vriendschap zou zijn stopgezet, dan kan dit natuurlijk ook.

Sowieso zou ik ook naar de kant van het verhaal van de ander vragen. Nee heb je en ja kun je krijgen. Vraag (bijvoorbeeld per mail) of je een keer met de ander kunt praten over het plotseling stoppen van de vriendschap. Laat gerust weten dat je van het bericht bent geschrokken en dat je het jammer vindt, maar probeer geen te zware druk op de ander te leggen om een antwoord te krijgen (met andere woorden: niet te boos of op een andere manier te emotioneel worden).

En als je geen antwoord krijgt, probeer je er toch bij neer te leggen dat de vriendschap over is. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar uit ervaring weet ik helaas dat de mensen die zich hardop vrienden noemen, helemaal geen vrienden hoeven te zijn. Juist de mensen die het niet van de daken schreeuwen, maar er wel altijd voor je zijn, dat zijn je echte vrienden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
doralien
10 jaar geleden
Heel hartelijk dank voor jullie reacties....k probeer het gegeven een plaats te geven....doch is heel moeilijk.... Tijd slijt de wonden zeker?
K heb steun van jullie wijze woorden thx....

Andere antwoorden (2)

Ik zou gewoon verder gaan met je leven. als zulke vrienden het al per mail vriendschap beeindigen is er nooit sprake geweest van echte vriendschap
.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoi Doralien,

altijd doen wat je hart je ingeeft, vind ik. Bij de een ga je misschien zo snel mogelijk langs om contact te hebben, bij de ander bespreek je het liever met andere vrienden.
"Klopt" het mailtje voor je gevoel bij de soort vriendschap die je had, daar gaat het om.
Als het mailtje niet klopt en je je hart volgt en je wordt vervolgens keihard afgewezen heb je daar later minder spijt van dan wanneer de ander bijvoorbeeld in de knoop zit om een andere reden en het contact daarom maar per mail "verbreekt" en jij hebt het maar een beetje voorbij laten gaan, uit angst om afgewezen te worden. Bijkomend nadeel wordt dan dat je anderen minder en minder gaat vertrouwen..Niet bang zijn en duidelijkheid krijgen dus. groetjes Diny