kan je door een val op je nek een nekhernia krijgen?

ik viel in een rare houding op mijn nek en heb symptomen van een nek hernia, is dat mogelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Ja, dat is mogelijk, maar dat kan alleen door een arts worden vastgesteld. Het kan ook gewoon flink beschadigd zijn. Het beste ga je morgen naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'gewoon' flink beschadigd? ;) maar bedankt!
Ivana
10 jaar geleden
Voor zulke pijn kan je ook naar een fysiotherapeut. Die heeft er meer verstand van dan een huisarts. Tenzij de huisarts je doorstuurt voor een foto.
Nee, een nekhernia ontstaat door een ingezakte tussenwervel die tegen de zenuwbanen drukt. Dat gebeurt vrijwel nooit door een val.

Symptomen van een nekhernia KUNNEN zijn: moeilijk lopen (alsof je door pap loopt), uitval of vreemd gevoel in vingers handen of armen en het niet kunnen ophouden van plas. Alleen een MRI scan en soms een röntgenfoto kan uitwijzen of het echt een nekhernia is.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk kan dit door een val gebeuren
Een nekhernia is een uitstulping van de tussenwervel van de nek [ zachte ring tussen de wervels die als schokbreker dienen]. Het is perfect mogelijk dat dit door een val kan onstaan. Zelfs een verkeerde hoofdbeweging kan dit veroorzaken.
Het kan ook zijn dat de tussenwervel al verzwakt is en dat door de val de tussenwervel het begeeft.
Maar de dokter gaat je daar meer kunnen over zeggen.Vooral niet te lang wachten want dat kan ernstige gevolgen hebben zo een hernia
Robby BB