ik heb mijn maandverband 18u ingehouden. Heb ik kans op TSS?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.5K
Amadea
10 jaar geleden
Maandverband heb je niet in. Bedoel je een tampon?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik bedoelde inderdaad dat ik mijn maandverband in mijn broekje had zitten
Amadea
10 jaar geleden
Waarom? Dat zie je toch bij elk toiletbezoek?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik moest medicijnen nemen waarvan ik heel slaperig werd.
Ik heb hierdoor 18 uur aan een stuk geslapen.
Verder ben ik ook iemand die niet vaak naar het toilet moet en zeker als ik slaap word ik er niet wakker van

Antwoorden (3)

Het risico op TSS is naar mijn weten alleen bij het gebruik van tampons.

Bij het gebruik van maandverband is er niks aan de hand.
Maar ik hoop dat je bedoeld het maandverband in je broekje gehouden.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens wikipedia kunnen mannen, vrouwen en kinder deze ziekte krijgen. Aangezien mannen geen tampons gebruiken is de tampon dus niet de enige manier om het te krijgen maar wel de meest gebruikelijke.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Toxischeshocksyndroom
het zou kunnen , het vocht heeft zich opgehoopt en kan de bacterie een goede plaats bieden. maar die kans is heel klein.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, die kans heb je niet.
Bij TSS, of toxic shock syndrome, heeft de patiënt iets in een van zijn lichaamsholtes (klassiek een vergeten tampon in de vagina, maar het kunnen vele dingen zijn) waarop bacteriën groeien. Bij het groeien van de bacterien komen gifstoffen vrij, die vervolgens in de betreffende lichaamsholte vrijkomen en daar door het slijmvlies worden opgenomen.
Een maandverband bevindt zich niet in een lichaamsholte. Er komen uiteraard wel wat bacteriën op, en die zullen best gaan groeien, maar de gifstoffen kunnen niet door de huid opgenomen worden.
Alleen als je het maandverband in je vagina ingebracht heb en vervolgens daar hebt gelaten, kan dit wel gebeuren. Ik ga er vanuit dat dat niet het geval is.

Overigens is TSS een zeer ernstige ziekte. Patiënten met TSS liggen doorgaans op de IC van het ziekenhuis. Het feit, dat je hier deze vraag kunt stellen, bewijst dus eigenlijk al dat er niet aan lijdt.
Mocht je er wel aan lijden dan is het allerbelangrijkste, dat je het voorwerp in je lichaamsholte (wat het dan ook is, in welke holte dan ook) verwijderd. Je verwijderd daarmee de bacteriën en dus de bron van alle ellende.