Ik ga in de zomervakantie naar de Efteling en wil graag m'n achtbaan angst overwinnen. Met welke attracties kan ik het best beginnen?

Ik wil graag m'n achtbaan angst overwinnen. Ik vind attracties eng als ik niet weet wat er gaat gebeuren. De Efteling is voor mij het leukste park dat er is, ik baal er altijd van dat ik bijna nergens in durf. Ik word volgende maand 17, en heb zo 't gevoel dat het tijd word om me angst te overwinnen. Ik wil dit heel graag, en ik kijk de laatste tijd best veel filmpjes op youtube van achtbanen in de Efteling en op wikipedia de snelheid. Nu krijg ik ook steeds meer het gevoel dat ik een achtbaan leuk kan gaan vinden. Ik weet alleen niet hoe ik het op moet bouwen.

Het lijkt mij ook super gaaf om in de vliegende hollander te gaan, ik weet alleen niet of dit een slim begin is omdat ik vrij snel bang ben, vooral in donkere ruimtes met die muziek enzo.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Toegevoegd na 11 uur:
Toevoeging: Op welke plek kan ik het best gaan zitten met 1e keer achtbaan? Voor, midden, achter?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Handiger is het om een park uit te zoeken met een baan met van die 'mijnkarretjes' als eerste stap omdat die zeker niet over de kop gaan maar ook niet hard maar die heb je dus niet in de Efteling.

Begin dan met de bobbaan om aan de snelheid te wennen.
Daarna Joris en de Draak.
Dan moet je kiezen: eerst het donker of eerst over de kop
Over de kop: Python en daarna de Vliegende Hollander en daarna Vogelrok
Eerst donker: Vliegende Hollander, Vogelrok en daarna Python.

Maar: je hoeft helemaal niet over achtbaanangst heen hoor, laat je dat niet aanpraten, er is genoeg te beleven in de Efteling!

Toegevoegd na 2 uur:
Op welke plek je moet zitten: nooit voorin dan zie je in welk gat je duikt en dat is echt nog wat te eng (ik houd zelf een groot deel van de rit mijn ogen dicht, dat is voor jou ook handig om mee te beginnen). Midden of achterin maakt niet zoveel uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb ik toch al toegevoegd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook niet achteraan gaan zitten hoor!! Je moet absoluut middenin beginnen.
Een van de spannende dingen van een achtbaan is namelijk ook dat het treintje niet zo reageert (aanvoelt) als een zelfstandig karretje. Als de trein over het hoogste punt gaat, duikt hij omlaag zodra het middelste karretje eroverheen is. Voor de voorste is dat irritant omdat hij al over het hoogste punt heen is en nog niet omlaag duikt. Voor de achterste is het irritant omdat hij nog niet op de top is en dan al eroverheen wordt getrokken.
In het midden van de trein voelt het rijgedrag nog het meest aan als een zelfstandig karretje.

Andere antwoorden (6)

`Joris en de Draak` is een leuke attractie waarbij je niet `over de kop` gaat.
Zo kun je beginnen om over de angst heen te komen en later eventueel in een echte achtbaan te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Persoonlijk vind ik de vliegende hollander de saaiste achtbaan van de efteling, ik zou dus daarmee beginnen, daarna vogelrock (al ligt dit wel weer in een heel ander deel van het park), daarna joris en de draak en als laatste de python.
Het lijk allemaal heel eng maar als je eenmaal wat snelheid hebt, is hey vooral heel gaaf.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet direct in de grootste stappen. Direct als je binnen komt. Dan ben je er vanaf. Hoe langer je wacht hoe groter de spanning en hoe enger het wordt. Vrijwel iedereen( echt iedereen) komt er levend weer uit..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik ben zelf begonnen met Vogelrock. Achtbaanangst bestaat uit een combinatie van dingen: angst voor snelheid, hoogtevrees, angst om eruit te vallen, angst dat de baan kapot gaat.
Bij mijzelf is de hoogtevrees het ergst en daar heb je bij Vogelrock geen last van: omdat het in het donker in een tunnel is, kun je geen hoogtevrees hebben.
Maar met een ritje ben je er nog niet overheen hoor, er zijn wel een aantal ritjes voor nodig. Ik was zelf na vijf ritjes klaar voor de volgende.

Maar goed, als je bang bent voor het donker en juist geen hoogtevrees hebt, moet je misschien een andere keuze maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh-sorry, ik zie nu pas je laatste regel, dat jij juist bang bent voor donkere ruimtes...... Hm....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ligt vooral aan het gegeven waar je precies bang voor bent in een achtbaan en of de wil er wel echt is om die angst te overwinnen. Zonder dat laatste kun je de angst maar heel moeilijk of helemaal niet overwinnen. Ik kan het weten, want ik heb zelf mijn achtbaanangst moeten overwinnen tien jaar geleden (en nu sta ik op 200 verschillende achtbanen... het kan dus wel).

Wat ik altijd fijn vond, was om een baan te kiezen waarbij je al vanaf de grond kunt zien hoe de hele rit verloopt. Zo kan je zien wat er gebeurt en kun je je een beetje een voorstelling maken hoe de rit zal verlopen. In mijn geval was dat de Pegasus, niet meteen de meest soepele baan om te beginnen, maar gelukkig is die er nu niet meer.

Banen die ik je afraad om als eerste te doen zijn de Python (die is vrij ruw geworden sinds de nieuwe treinen) en - in jouw geval - Vogel Rok en De Vliegende Hollander. Niet zozeer dat DVH qua achtbaan zelf eng is (eigenlijk stelt die niets voor), maar het donkere gedeelte in het begin zou je niet prettig kunnen vinden. Vogel Rok is helemaal niet prettig als je niet van donkere ruimtes houdt.

Ik zou in de Efteling kiezen voor Joris en de Draak. Je zit daar op zich lekker stevig in je stoeltje en hebt een dubbele beveiliging (met een riempje en een beugel). De Bob is ook een goede keuze.

De zitplaats... ik zou eerst achterin of in het midden beginnen. Vooraan zou voor een eerste keer wat confronterend kunnen zijn.

Maar het belangrijkste is dat je je angst ook echt zelf moet willen overwinnen. Je hebt wat dat betreft geluk dat je naar de Efteling gaat, waar ook genoeg te beleven is buiten achtbanen om. In parken als Walibi is dat al een stuk moeilijker. Overigens is een mooi park om je angst te overwinnen het Limburgse Toverland. Er zijn weliswaar maar drie achtbanen, maar wel drie heel fijne om mee te beginnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben ook bang als ik over de kop ga!
Ik ben dan zo bang... Maarja, uiteindelijk ga ik dan toch. Het valt reuze mee echt waar.

Ik zou beginnen bij "Joris en de draak". Dan weet je iniedergeval hoe een achtbaan voelt. Als je het leuk vind en het valt mee, kun je misschien ook in de python gaan( over de kop ).

Toegevoegd na 5 minuten:
Toen ik in de vliegende Hollander ging vond ik het eigenlijk echt doodeng in het donker. Dan ga je met dat karretje waar je inzit naar boven op het begin, maar dAn zie je een groene schim zegmaar.

Als je echt niet van donker houdt zoals in de vliegende Hollander, dan moet je er ook niet ingaan

Toegevoegd na 8 minuten:
Nog 1 ding: ik zou een beetje in het midden gaan zitten. Ik heb gehoord dat je achteraan het hardst gaat.
Voorin is het misschien wel eng. Dus... In het midden zou je nog wel kunnen dan.