Stel als je "nuchter" moet zijn voor een bloedonderzoek maar toch water drinkt 's nachts; wat kan er dan eventueel fout lopen?

Stel als je "nuchter" moet zijn voor een bloedonderzoek maar toch water drinkt 's nachts; wat kan er dan eventueel fout lopen door het drinken van water?

Of maakt het drinken van water niet (veel) uit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het onderzoek!
Ritsuka
10 jaar geleden
Water of een beetje thee mag wel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag gewoon water drinken,maar ook thee,als er maar geen melk en suiker in zit.

Het beste antwoord

Als je nuchter moet zijn voor een bloedonderzoek krijg je van je arts altijd te horen hoe hij het wil. Zoals eerder genoemd zijn er drie opties:
- 8 uur van te voren niet eten of drinken
- vanaf middernacht niet eten of drinken
- een van de bovenstaande in combinatie met even wachten met medicatie.

Het gaat erom dat er in je bloed geen voedingsstoffen zitten. In water zitten deze voedingsstoffen niet. Dit kun je dan (met mate) gewoon 's nachts nemen tegen bijvoorbeeld een droge mond oid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan gebeurt er niets. Want water drinken mag best.

Wat is nuchter zijn precies?
Onder nuchter zijn wordt verstaan:
· Minimaal 8 uur voorafgaande aan de bloedafname
niet eten en drinken. Ofwel vanaf 24.00 uur de avond
voor de afname mag u niet meer eten en niet meer
drinken.
· Alleen een beetje water is toegestaan (max 2 glazen)
· Indien u medicijnen gebruikt, mag u deze innemen
met een slokje water.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord, maar er is een uitzondering. Voor de bepaling van de HDL, LDL, cholesterol en triglyceriden moet je eigenlijk 12 uur nuchter zijn.
Niks, iniedergeval niet door het nuttigen van het water. Water is een basisbehoefte en bevat geen alcohol.