14 uur na festival nog steeds oorsuizingen, is dit blijvend?

Hallo

Ik ben een jongen van 16 en heb gisterenmiddag/nacht zo'n 11 uur vertoefd op een festival. Ik heb bijna continu aan een podium gestaan, zo'n 7 uur meer naar achter en drie uur meer naar voor. Ik heb af en toe voor kortere periodes oordopjes ingedaan. Mits we in België een geluidslimiet hebben van 90 dB kan het dus niet luider geweest zijn dan dat. Bij thuiskomst had ik dus enorme last van oorsuizingen en nu nog steeds, echter wel een stuk minder uiteraard. Vanaf wanneer moet ik me zorgen beginnen maken? En, is zou dit blijven kunnen zijn? Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik een lange tijd ben bloot gesteld aan een luide omgeving.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K
Ritsuka
10 jaar geleden
vlak naast de boxen gestaan? volgende keer wel oordopjes halen hoor, als het al niet te laat is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na 3-5 dagen kan algemeen aangenomen worden dat je oorsuizen permanent zijn. De benaming ervoor is tinnitus. Ik heb zelf ook gehoorschade en tinnitus opgelopen op mijn 20e. Aan tinnitus is helaas niks te doen. Je zult er mee moeten leven en voorkomen dat je nog meer gehoorschade krijgt. En vooral vertel het aan andere mensen hoe gevaarlijk harde muziek is. Ik hoop echt voor je dat het niet permanent is. Veel succes.

Antwoorden (3)

Dat is nog niet zeker. Kans is wel groot dat er iets mis is. De mate van blootstelling ( duur en db) is niet voor iedereen het zelfde als het om gehoorschade gaat. Je hebt kans dat het suizen het nog weg ebt. Het wordt dan gewenning maar je hoort minder. volgende keer propjes watten in je oor. Overigen weet ik dit uit eigen ervaring. De laatste suis is nooit meer weggegaan. Dankzij een concert in ahoy..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een grote kans dat je die suizingen morgen wel weer kwijt bent, 90 dB valt immers nog wel mee. Het is alleen niet goed voor je oren om dit soort dingen vaker te doen. Op veel feesten kun je ook bij de bar of wc-juffrouw oordopjes halen. Die zitten vaak wat minder lekker, maar je beschermt er wel je oren mee.

De eerste keer dat ik naar een rave ging in de Maassilo heb ik 3 dagen lang een piep gehad, vanaf dat moment heb ik besloten om op elk feest oordopjes te dragen. (Alpine oordopjes, zijn niet duur en perfect op feesten)

Wees zuinig op je gehoor, dan kun je langer blijven genieten van feesten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat de suis morgen of overmorgen misschien wel weg ebt, betekent niet meteen dat je geen schade hebt opgelopen.

Dat diegene hierboven beweert dat het wel meevalt omdat maar 90Db, vi nd ik ook nogal frappant. Je oren zijn er namelijk wel 11 uren aan bloot gesteld, en dat is erg veel.

Ik ben zelf muzikant(drums), en ken het belang van mijn oren. Studeren, concerten, repetitie's altijd draag ik bescherming.
Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.

Als je een frequent festival/concert bezoeker bent, raadt ik je dan ook ten zeerste aan om goede (dus geen schuimpjes uit een automaat op het festivalterrein) gehoorbeschadiging aan te schaffen.