Gaat een verzoek om te verschijnen in een ziekenhuis altijd voor andere eerder gemaakte afspraken?

Stel bijvoorbeeld, ik heb in maart een afspraak gemaakt met een vriend om op 28 mei een dagtocht te maken, en ik kreeg op 7 mei een brief van een ziekenhuis om op 28 mei in het ziekenhuis te verschijnen voor een botontkalkingsonderzoek met bloedprikken. In de brief staat, dat, als ik om dringende redenen de afspraak niet kan nakomen, ik een nummer kan bellen. Als ik dat nummer bel, kan ik dan zeggen, dat ik in maart al een afspraak met die vriend heb gemaakt om een dagtocht te maken en dat ik daarom niet kan verschijnen in het ziekenhuis?

10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is natuurlijk niet eerlijk, maar je kunt ook zeggen dat je dan een afspraak bij de tandarts of dat je die dag , echt niet kan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@harrie07 Waarom zou je liegen over de reden?
Eerlijk duurt écht wel het langst hoor ;-) Eerlijk is niet altijd het makkelijkst, maar toch, het loont Altijd!!!
soms pas veel later, maar toch het loont Altijd.
Let daar maar eens heel goed op wat zelfs een leugen om bestwil met jezelf doet.
Dat voelt nooit fijn en veroorzaakt op termijn en/of onrechtstreeks ook fysieke ongemakken. Liefs en fijne dag nog!

Het beste antwoord

Indien jij voor die dagtocht onkosten hebt gemaakt en/of regelingen hebt getroffen die vanwege een annulering meer chaos of ongemak veroorzaken dan het verplaatsen van de ziekenhuisafspraak dan zou ik dat zo melden bij het ziekenhuis.

Afhankelijk van hun reactie is het dan nog aan jou om zelf te kiezen welke afspraak jij voorrang geeft.

Denk voor jezelf gewoon heel goed na wat zowel op korte als lange termijn de gevolgen zijn van eender welke beslissing.
Ga vervolgens op je gevoel af en neem ook vredig de verantwoordelijkheid voor eender welk gevolg.

Als je volgens dit eenvoudige doch doeltreffende stramien leeft dan kan je nog vele jaartjes mee zonder bot- of andere ontkalking hoor ;-)

Liefs en fijne dag nog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kun je altijd proberen, maar ik betwijfel of dat een door het ziekenhuis bedoelde dringende reden is. Je kunt met die vriend natuurlijk ook makkelijk op een ander moment die afspraak maken. Maar als die vriend in het buitenland woont en nu speciaal had gepland om in mei 2 weken op vakantie naar Nederland te komen en dus speciaal 28 mei was gepland om met jou die dagtocht te gaan maken dat is dit weer wel een dringende reden.

Maar als je op 7 mei direct bij ontvangst van die brief had gebeld dan had je toch direct een nieuwe afspraak kunnen maken. Je loopt dan wel het risico dat het weer een paar maanden gaat duren, maar op het moment van ontvangst van een brief kun je altijd een afspraak verzetten daar hoef je helemaal geen dringende reden voor te hebben.

Probeer om gewoon even te overleggen met de afsprakenpoli of het misschien ook verzet kan worden, er vervallen ook altijd afspraken dus misschien kun je zelfs wel eerder komen.
Ceeve
10 jaar geleden
Ik zou inderdaad bellen dat je die dag niet kunt.
Dat je een dringende andere afspraak hebt.
En je hoeft daarbij NIET te zeggen welke andere afspraak, want daar
heeft het ziekenhuis niks mee te maken.

Ik wist niet dat dit nog bestond: briefjes van het ziekenhuis om te komen opdraven.

In het ziekenhuis waar wij altijd komen worden nooit afspraken gemaakt zonder beide agenda's te hebben "getrokken".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Het bestaat nog steeds. Het Martiniziekenhuis te Groningen stuurt brieven beginnend met:: "Wij verwachten u voor een .............". En ook: "Als u om dringende reden deze afspraak niet kunt nakomen, wilt u dan zo vriendelijk zijn zo spoedig mogelijk contact met ons opnemen? Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer: ................". Voor het verschijnen van die brief over het botontkalkingsonderzoek enz. was geen datum enz. afgesproken. Wel dat ik hoorde in het ziekenhuis, dat ik een brief kon verwachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus momo, dat ziekenhuis wil zo min mogelijk gezeur van mensen die een uurtje eerder of later of een dagje eerder of later willen dus vandaar die tekst maar jij bepaalt zelf of je die dag kan of niet. Je bent wel behoorlijk fout dat je pas nu zou willen afbellen terwijl je het al zolang weet. Het gaat nu om aanstaande dinsdag, hoe moeten ze nu nog iemand op die dag plannen dan? Het is zelfs zo dat als je minder dan 24 uur van tevoren afzegt je moet betalen dus ik hoop maar voor je dat ze nu nog open zijn op vrijdagmiddag!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad Pelle,
Als "stel bijvoorbeeld" klopt had corzijlstra wel meteen op 7 mei moeten bellen.
corzijlstra
10 jaar geleden
Het was ook maar een voorbeeld. Het was een andere dag dat ik dat onderzoek had. Er waren geen redenen om die dag niet te gaan. Dit is een algemeen probleem. Mij werd een datum en tijdstip opgedrongen om te verschijnen. Ik had ook de vraag kunnen stellen, of het juist is of een ziekenhuis zo handelt. Ik kan ook niet iemand opdringen om te verschijnen op een reünie.