Wat gebeurt er met je longen als je rookt?

Helaas is een paar weken geleden mijn opa overleden aan een vorm van kanker die alleen maar bij rokers voorkomt, maar wat gebeurt er eigenlijk met je longen als je rookt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

Je logen sibben dicht. Door de teer.

En je longblaasjes gaan eraan, en daarom gaat je steeds moeilijk ademen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er gebeuren meerdere dingen met je longen als je rookt, ook dingen die niets met kanker te zien hebben.

Een eerste ding is, dat je longblaasjes gaan uitzetten. Dit wordt "emfyseem" genoemd en je kan het een beetje vergelijken met een ballon die je heel erg opblaast. Die wordt ook slapper en springt uiteindelijk. Wat het gevolg is van dat uitzetten, is dat er minder goed zuurstof opgenomen wordt in het bloed. Dat gebeurt namelijk in de wand van de longblaasjes, en uitgezette longblaasjes betekent minder wandoppervlakte dus minder mogelijkheid om zuurstof op te nemen.

Daarnaast worden je longen zwart, door stofdeeltjes uit de sigaretten/tabak. Dit proces kan je voor een deel omkeren als je stopt met roken. Longen worden trouwens ook wel een beetje zwart door bv. uitlaatgassen als je in de stad woont.

Het belangrijkste effect van roken zie je echter niet zomaar. Dat gebeurt namelijk op niveau van de individuele cel. Nicotine en teer die in tabak zitten, veroorzaken veranderingen in het DNA (erfelijk materiaal) van de cel. Veel van die veranderingen hebben geen effect, maar er zitten ook stukjes DNA (genen) in de cel die ervoor zorgen dat de cel stopt met delen. Cellen moeten natuurlijk wel delen om het weefsel in stand te houden (bv ook je huid vernieuwt door celdeling), maar dat moet wel gecontroleerd gebeuren en stoppen als het genoeg is. Je begrijpt dus dat er een probleem optreedt als er een foutje komt in het DNA op niveau van dit stopsignaal. Dan blijft de cel maar delen en delen en krijg je uiteindelijk een kwaadaardige tumor.

Er bestaan verschillende soorten tumoren waarvan de meeste bijna uitsluitend bij rokers voorkomen. De 2 meest voorkomende zijn wat men noemt het niet kleincellig longcarcinoom en het kleincellig longcarcinoom. Ik vermoed dat het in geval van je opa om een van deze beide ging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In sigaretten zitten teer. Dat is een zeer plakkerige stof die aan de binnenkant van je longen blijven zitten. Dit zorgt ook voor dat specifieke rokershoestje. je kan hierdoor ook sneller longkanker krijgen.