ik heb rare en vervelende klachten met slapen, ik schrik wakker omdat ik geen adem haal, ik schrik wakker en zie een schim.wat is dit?

Hallo , ik ben een meisje van 17 jaar oud, ik heb al te veel mee gemaakt in mijn leven , en leid dan ook al 2 jaar aan gronische hyperventilatie.

Maar nu is er iets nieuws, als ik net ingeslapen ben schrik ik wakker zie ik dubbel en haal ik geen adem meer, dat is me een paar keer overkomen. Maar nu van de week kreeg ik de schrik van me leven. Ik schrok wakker , en zag een zwart gedaante naast me bed zitten en ook naar me kijken en bewegen, 5 minuten heb ik hier roerloos naar gestaart en toen was het weg, ik was zoals ie kunnen.begrijpen ontzettend bang. En ik ben ook bang dat deze dingen nog een keer gebeuren waardoor ik nu ook bezig ben een soort angst te creëer jegens slapen

Ik wil graag weten waar ik last van heb.
Vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Klinkt als een vorm van slaapapneu. Daarbij stop je met ademhalen tijdens het slapen, en dan kun je wakker schrikken.
Dit kun je laten testen in het ziekenhuis met een slaaptest, je huisarts kan je doorverwijzen.

Dat je iets dacht te zien komt gewoon omdat je wakker schrok, dan ben je half wakker, je hersenen werken nog niet goed, en dan zie je een schaduw aan voor een persoon.
Dat is natuurlijk voor een mens, we zijn erop gericht om gezichten te herkennen. Daarom zijn er ook zoveel mensen die zeggen dat ze Jezus hebben gezien in een pannenkoek.

Toegevoegd na 34 minuten:
Lees deze lijst eens door, herken je jezelf hierin?
http://www.apneuvereniging.nl/checklist/wat-is-apneu/checklist/checklist

Ik lees ook dat je last hebt van chronische hyperventilatie. Dat kan ook meespelen in je wakker schrikken, dat je bijvoorbeeld door slaap een onrustige nacht hebt en daardoor wakker schrikt.
Ritsuka
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Een lekker nuchter en duidelijk antwoord! Helemaal goed! +1!
Ritsuka
10 jaar geleden
Dank je :)
Cryofiel
10 jaar geleden
Prima uitleg inderdaad, en goede tips.
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook ik vind dit een prima antwoord, duidelijk verhaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht dat slaapapneu meer iets is voor 'ouder', 'dikker' en 'rokend'?
http://www.gezondheidsweb.eu/slaapapneu/welke-factoren-kunnen-slaap-apneu-de-hand-werken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het duidelijke en uitgebreide antwoord het kan best eens slaapapneu zijn, ik herken me wel in de symptomen die beschreven staan op de site , ga een afspraak maken met de huisarts.

Andere antwoorden (2)

Het kan ook een vorm van nachtangst zijn. Ik weet niet of dit het precies is maar ik word ook vaak wakker en dan zie ik iemand staan of hoor ik mensen praten. Die mensen zijn er helemaal niet maar het is een soort tussenvorm tussen wakker zijn en een droom hebben. Ik herinner me het ook zoals jij en dat doe je bij een droom alleen als je wakker wordt tijdens je droom.

In deze bron wordt beschreven dat je wakker wordt met een paniekerige schreeuw en dat herken ik wel maar ik ben dus vervolgens niet helemaal wakker voor een korte tijd. Daarna ben ik wel wakker en weet ik weer wat er is gebeurt.

http://www.slaapklachten.nl/nachtangst
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Ook een + voor jou! Aan de slaapapneu van Ritsuka had ik zelf ook gedacht, op nachtangst was ik zelf niet gekomen, maar ook dat is een heel plausibele verklaring.
Ritsuka
10 jaar geleden
Klinkt ook goed ja
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier herken ik.me ook wel in , ik ga onderzoeken waar mijn klachten het meest mee overeenkomen bedankt!
Het klinkt als slaapverlamming of Old Hag Syndroom. Ik kan via mijn mobiel helaas geen link toevoegen maar Google daar naar eens op. Heb het zelf ook een aantal malen meegemaakt. I uitermate beangstigend maar kan helemaal geen kwaad.