Waarom kreeg mijn oma een koortslip als ze van mijn kopje dronk?

Of als ze van mijn vork at. Ze kreeg altijd een koortslip. Familieleden zouden hier toch geen last van moeten hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
Dan heb jij dus koortslip en heb je haar besmet.
Hoezo zou familie hier geen last van hebben? Jij kunt iedereen besmetten als je het hebt en het is op dat moment actief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat heeft m'n moeder me ooit verteld en dat heb ik toen maar klakkeloos aangenomen. Beetje dom ook. Ze vertelde me altijd dat ik mijn oma een koortslip gaf omdat ik niet 100% Nederlands ben.
Ritsuka
10 jaar geleden
Dat is echt onzin, je etniciteit heeft er helemaal niets mee te maken, iedereen kan koortslip krijgen en/of doorgeven.

Het beste antwoord

Je oma kan niet constant koortslippen krijgen van iemand. Het virus komt eens in je lichaam en blijft daar sluimeren. Door verschillende omstandigheden kan het de kop opsteken en dan krijg je (weer) een koortslip. Negentig procent van de mensen heeft het al bij zich en daarom moet je wel voorzichtig zijn met een koortslip bij baby's want die hebben het nog niet en kunnen daar flink ziek van worden. Met familieleden heeft het niets te maken. Jij kunt ook griep krijgen van je moeder.

Lees alles over koortslippen en wat de omstandigheden zijn dat het zich uit hier: http://www.gezondheidsnet.nl/koortslip-of-herpes/artikelen/644/last-van-een-koortslip

Toegevoegd na 52 seconden:
"Virus dringt binnen
Bij besmetting dringt het virus het lichaam binnen via de huid of het slijmvlies. In een vroeg stadium van de eerste infectie dringt HSV binnen in de zenuwen van de huid. Daar nestelt het zich in de zenuwknoop en blijft sluimeren. Pas als het virus actief wordt, ontstaat de koortslip.

Het virus wordt actief onder invloed van bepaalde factoren. Een voorbeeld zijn extreme weersomstandigheden. Een andere factor is een verminderde weerstand, bijvoorbeeld door menstruatie, stress of koorts. Vandaar de naam koortslip.

Als je een koortslip hebt gehad, gaat het virus terug naar de zenuwknoop. Daar raakt het weer in de sluimertoestand. Het virus kan dus steeds opnieuw actief worden en weer zorgen voor een koortslip. Heb je het eenmaal opgelopen, dan blijft het dus voor de rest van je leven in je lichaam. Alleen buiten het lichaam heeft het virus een korte levensduur.

Vermijd stress
Als je eenmaal besmet bent geraakt, moet je zien te voorkomen dat het virus weer geactiveerd wordt. Zonlicht, koorts, menstruatie of stress kunnen het virus activeren en moet je dus, zo mogelijk, vermijden.

Als je weerstand laag is, wordt het virus actief. Zorg daarom voor een goede weerstand. Let op gezonde voeding, voldoende beweging en genoeg nachtrust. Voorkom ook uitgedroogde en gebarsten lippen. Vet je lippen daarom regelmatig in met vaseline of een lippenbalsem.

Voor een baby is een koortslip wel gevaarlijk. Baby's kunnen heel erg ziek worden na contact met het herpesvirus. Knuffel of zoen daarom nooit een baby als je een koortslip hebt. Wanneer je zwanger bent of een pasgeboren baby hebt en ook regelmatig last hebt van een koortslip, is het verstandig om dit aan je huisarts of verloskundige te vertellen."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, dus het ligt niet aan familie of iets. Duidelijk. Alleen de symptomen die ik hier lees voor een lage weerstand zijn stuk voor stuk op mij van toepassing (slechte voeding, weinig slaap, gebarsten lippen). Zij had altijd zo'n overdreven gezond leven. Zijn er nog meer oorzaken behalve een lage weerstand?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je zelf ook wel eens een koortslip want die informatie heb ik nu niet. Nogmaals: ik denk dat je oma dat virus al bij zich had lang voor je geboren was en jij niet toen je geboren werd. Dit omdat 90% het heeft en baby's daar niet onder vallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee ik heb het zelf nog nooit gehad.
Het is wel een geruststelling om te weten dat ik het niet echt heb kunnen veroorzaken want ik kreeg er altijd zo'n schuldgevoel van. Als ik dan genoeg gedronken had moest ik het maar weggooien, want zij kreeg er last mee. Ook fijn om te weten dat ik niet onder die 90% val.

Andere antwoorden (1)

Als jij de vork of het kopje eerst hebt gebruikt dan is de besmetting daarop aangebracht of het nu om familie of onbekende gaat als ze vatbaar zijn voor het virus dat is het raak en hebben ze ook een koortslip.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus dan was zij daar gewoon heel vatbaar voor? Want ik ken niemand anders die dat krijgt, en ik heb het zelf ook nooit.