Wat is een normale BMI voor ouderen (65+)?

Onder de BMI van 20 hebben ouderen volgens mij ondergewicht, maar wanneer heb je dan overgewicht? Ook bij een BMI van 24.9?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
44.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
BMI alleen zegt niet alles

Het beste antwoord

Volgens de bron is het hetzelfde als bij jongere mensen (niet kinderen!) maar moet je niet de oude lengte gebruiken maar de kortere lengte ontstaan door de leeftijd. Daardoor is de bmi gemiddeld hoger geworden:

- De BMI is op 70-jarige leeftijd voor mannen gemiddeld 0.7 hoger en voor vrouwen 1.6 hoger.
- Op 80-jarige leeftijd is dit voor mannen 1.4 en voor vrouwen 2.6 hoger. (Sorkin)
Het meten van de lengte bij ouderen is vaak een probleem.

Je hebt voor het beoordelen van de BMI de huidige lengte nodig, niet de lengte van voor afname door ouderdom. Alle tabellen en referenties zijn gebaseerd op actuele lengte. Het feit dat lengte afneemt is mede verantwoordelijk voor een toename van BMI bij veroudering.

http://www.nutritionalassessment.azm.nl/algoritme+na/screening/bmi.htm

Toegevoegd na 36 seconden:
Het antwoord is dus: tussen 20-25.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus 20 of hoger en lager dan 25.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor tot 65
Bij een BMI hoger dan 25 heb je iets over gewicht
(Licht overgewicht is van 25 tot 29.9)
Daarna komt ernstig overgewicht of wel obese.

Het lichaam verandert naarmate u ouder wordt. Hiermee veranderen ook de grenzen van een gezond gewicht.

Voor boven de 65 jaar gelden de volgende waarden:
Slechte voedingstoestand
BMI ≤ 20 en / of
> 10% onbedoeld gewichtsverlies in de laatste 6 maanden en / of
> 5% onbedoeld gewichtsverlies in de laatste maand

Matige voedingstoestand
BMI 20-22 en / of
5-10% gewichtsverlies in de laatste 6 maanden
Goede voedingstoestand
BMI 22-28
Overgewicht
BMI > 28