Kun je ook winderig worden als je een stoma hebt?

Ik heb soms last van winderigheid. Soms als gevolg van iets dat ik heb gegeten, soms ook "zomaar", zonder aanwijsbare reden.

Als je nu een stoma hebt, kun je dan ook last hebben van winderigheid?

Wordt het stoma op een zodanige plek aangebracht dat de darmen vóór het stoma nog geen gassen produceren, en dat de gassen (bij mensen zonder stoma) pas in het laatste deel van de darmen ontstaan?

Of kunnen ook stomadragers last hebben van winderigheid? Zo ja, hoe gaan ze daarmee om?

Cryofiel
10 jaar geleden
11.1K

Het beste antwoord

Jazeker kunnen ook mensen met een stoma last hebben van winderigheid.

De gassen in de darm worden met name gevormd door alle bacteriën, die in de darm thuishoren. Deze darmflora is bij mensen met een stoma niet anders. Ook de andere verteringsprocessen, die de rest van het gas veroorzaken, verlopen niet anders. De hoeveelheid gast is dus niet anders.

Het stoma wordt aangelegd op een zodanige plek, dat de ontlasting nog door een zo groot mogelijk deel van de darm gaat; zodanig dat een zo groot mogelijk deel van de darm intact blijft. Op deze manier blijft de normale functie van de darm zoveel mogelijk gespaard. De hoeveelheid geproduceerd gas is naar mijn weten, niet iets waar dan rekening mee gehouden wordt.

De enige manier, die ik zo kan bedenken, waarop dit wel van invloed zou zijn, is als een heel groot deel van de darm verwijderd wordt. De lengte van de darm is dan zoveel korter, en daardoor de tijd die de ontlasting in de darm is zoveel korter, dat er gewoon minder tijd is om gas te produceren. Overigens zou dit wel een erg invaliderende ingreep zijn, misschien zelfs niet met het leven verenigbaar. We hebben immers wel een minimale hoeveelheid darm nodig om te kunnen leven.

Het is natuurlijk wel zo, dat er geen kringspier voor het stoma zakje zit. Dit betekent, dat al het gas vrijelijk met de ontlasting in het zakje komt. Het zakje moet regelmatig geleegd worden en dan komt het gas natuurlijk ook gewoon vrij. Hoe vaak het zakje geleegd moet worden is van veel factoren afhankelijk.

De meesten zullen hier net zo mee omgaan als wanneer niet-stomadragers naar het toilet moeten, of een flinke scheet moeten laten: zij gaan naar het toilet en regelen het daar.

De hoeveelheid gas verschilt overigens nogal, natuurlijk afhankelijk van wat iemand gegeten heeft, maar ook het verschil van persoon tot persoon is groot. Ik ken mensen met een stoma, die bijna om het uur het zakje moeten legen omdat het dan weer als een ballonnetje opgeblazen is. Ik ken ook mensen die rondkomen met eenmaal per dag het zakje legen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoi flipjeboot, er zijn stomazakken met een koolstoffilter waardoor de gassen wél kunnen ontsnappen (dus geen bolle zakjes) zónder de geurtjes te verspreiden. Handig in het vliegtuig als je slecht ter been bent of niet in het toilet kunt. Het geluid blijft wél natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Echt waar? Dat zou voor veel mensen echt een vondst zijn. Ik zal er eens induiken.
Bedankt voor de tip.

Andere antwoorden (1)

Ja, en of en dat vrezen veel stoma dragers,
Geur en gasvorming zijn onlosmakelijk verbonden met de spijsvertering. Iedereen heeft last van gasvorming, alleen hebben mensen met een goede anale spierfunctie min of meer de mogelijkheid het ontsnappen van gassen te reguleren.
Bij mensen met een stoma ontbreekt deze spier waardoor zij geen controle meer hebben over hun winderigheid.
Winderigheid of gasvorming is een van de grote schrikbeelden van de stomadrager. Iedere stomadrager leeft met de angst dat men hem of haar zal horen, of erger nog zal ruiken.
Wat zijn de voornaamste oorzaken van gasvorming?
Zelfs als ik niet eet, heb ik last van gasvorming, hoe kan dit?
Ik hoorde dat roken ook gasvorming kan veroorzaken, klopt dit?
Is er met hulpmiddelen niets aan te doen?
Wat zijn de voornaamste oorzaken van gasvorming?
Ten eerste zijn er een aantal voedingsmiddelen die extra gasvorming veroorzaken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld prei, uien, koolsoorten, peulvruchten, bruine bonen, erwtensoep, doperwten, Chinese– en Indische gerechten, koolzuur bevattende limonade en bier. Het wil niet zeggen dat u deze producten niet meer mag eten, in tegendeel, want sommige bevatten waardevolle voedingsmiddelen, maar kijk uit wanneer u ze eet, bijvoorbeeld niet voor een theater bezoek.
Let wel, deze producten bieden een verhoogde kans op winderigheid, wat niet wil zeggen dat u er ook werkelijk last van krijgt. De enige manier om hier achter te komen is om het uit te proberen.
Zelfs als ik niet eet, heb ik last van gasvorming, hoe kan dit?
Ook een lege darm veroorzaakt gasvorming. Maaltijden overslaan om gasvorming te voorkomen heeft dus geen zin. U kunt bijvoorbeeld beter kleine maaltijden over de dag verdelen.
Als u ‘s avonds uitgaat en u heeft last van geur en/of gasvorming na de warme maaltijd, verplaats deze maaltijd dan naar een beter tijdstip.