Waarom lopen ouderen achter een rollator en kinderen voor een rollator/loophulpmiddel?

Als je kijkt naar loophulpmiddelen voor ouderen en kinderen zie je één groot verschil. Ouderen lopen allemaal achter een rollator, terwijl kinderen gebruik maken van een dorsale rollator. Zij lopen dus in de rollator of trekken het hulpmiddel achter zich aan. Dorsale rollators schijnen stabieler te zijn en meer steun te geven aan de gebruiker. Daarnaast zorgt een dorsale rollator ervoor dat je minder gaat duwen, waardoor je houding wordt verbeterd.

Als je deze voordelen zo ziet, vraag ik me af waarom je nooit een oudere met een dorsale rollator ziet lopen? Is er iemand die hier meer over weet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Oudere mensen hebben de neiging voorover gebogen te lopen en ook veelal voorover te vallen.
Daardoor is een klassieke (duw)rollator veel efficiënter met nog eens als extra voordeel dat ze de handremmen kunnen gebruiken als ze te vlug stappen, voorover dreigen te vallen of een helling af moeten.
Dat al of niet rechtop lopen heeft veel te zien met hoogte regeling van de handvatten, als die te diep staan gaat men er op steunen en dus nog meer voorover buigen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even vermelden dan kinderen de neiging hebben om achterover te vallen en dus beter af zijn met een dorsale rollator.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor kinderen wordt de dorsale rollator vooral binnen in huis gebruikt, buiten wordt meestal gebruik gemaakt van een rolstoel, dit omdat de dorsale rollator bijna niet te tillen is, wat het meenemen moeilijker maakt, dit komt omdat hij gemaakt is van staal. Dit is voor een oudere natuurlijk ook niet handig, als hij of zij even snel een boodschapje wil doen, of bij kennissen op bezoek gaat. In de link nog meer voor en nadelen van de rollators.

Toegevoegd na 2 uur:
Een ander nadeel aan de dorsale rollator is dan deze veel minder wendbaar is, wat natuurlijk ook niet handig is.