Is arm- en beenlengteverschil erfelijk?

Ikzelf heb een klein beenlengteverschil vzn ca. 0,5 cm., maar mijn vriend heeft een zichtbaar groot beenlengteverschil (en iets kortere armen). Stel dat wij kinderen krijgen, worden zij dan ook geboren met een arm- en beenlengteverschil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

"Een beenlengte verschil kan erfelijk zijn, maar vermoedelijk ontstaan de meeste gevallen door ongelijke druk op de groeischijven tijdens de groei. "

Het kan zijn dat de aandoening van jouw vriend erfelijk is maar dat kun je vragen aan de huisarts.

Nog meer informatie:

Oorzaken beenlengteverschil
A- Een beenlengteverschil kan aangeboren zijn (congenitaal), zoals bij heupdysplasie. B- Wanneer in de jeugd een ontsteking, botbreuk of tumor in het gebied van de groeischijven van onder- of bovenbeen is geweest, dan kan dat ook een beenlengteverschil geven. In het betreffende gebied namelijk zal de bloeddoorstroming tijdelijk zijn toegenomen, waardoor de groeischijven daar sneller groeien. Anti-kanker medicatie op jonge leeftijd kan de groeischijven weer geremd worden, waardoor een been in lengte achterblijft.
C- Op latere leeftijd kan een niet goed gezette beenbreuk of heup- of knievervangende operatie voor een lengteverschil zorgen.
D- In de ontwikkeling van de persoon kan er een X-stand van de knieën of enkels ontstaan, bijvoorbeeld bij een doorgezakte voet, waardoor er bij sterke links-rechts verschillen een zogenaamd schijnbaar beenlengteverschil kan ontstaan.
E- Iets dergelijks kan ook optreden bij eenzijdige rugpijn, zoals spit, of heupartrose, waardoor het been aan die kant minder belast wordt. Hierdoor wordt het schijnbaar korter.