Ik ben door mijn enkel gegaan maar het is niet dik, wat moet ik doen?

Het lopen doet wel echt ontzettend pijn

Weet jij het antwoord?

/2500

De enkel twintig minuten koelen (onder de koude kraan, of met bijvoorbeeld een zak diepvriesdoperwten). Dan een drukverband er omheen, eventueel nadat je de enkel met arnica hebt ingesmeerd. En zoveel mogelijk omhoog zitten met dat been.

Naar de weekend arts, die kan (laten) onderzoeken wat er mis is met je enkel, als je dat weet dan pas weet je wat je eraan kunt doen. De meeste enkelklachten treden op doordat er een vreemde, onnatuurlijke beweging met de enkel wordt gemaakt. Hierbij kunnen de gewrichtsbanden verrekt (verzwikking) of ingescheurd (verstuiking) raken. In ernstige gevallen kan de enkel zelfs gebroken zijn. Bij een verstuiking van de enkel, is de buitenste enkelband beschadigd. Een verstuikte enkel doet de eerste 10 dagen vaak zo zeer dat je er niet op kunt lopen. Dit is normaal en heeft als functie dat de enkel genoeg rust krijgt om te herstellen. Een verzwikking herstelt over het algemeen vanzelf. Bij een verstuiking wordt er vaak op de eerste hulp van het ziekenhuis een gipsverband aangelegd. De enkel is zeker de eerste maand nog zeer onstabiel. Als het gips er na ongeveer drie weken af gaat is de enkel nog wel gevoelig. Het is noodzakelijk dat tijdens het sporten of een andere hoge inspanning de enkel wordt ondersteund, bijvoorbeeld met tape of door een enkelbandage. Dit komt doordat de enkelbanden opgerekt zijn en je niet helemaal goed meer aanvoelt hoe de enkel in de ruimte staat. De kans dat je er de eerste weken doorheen zal gaan is groot. Dit is niet alleen zeer pijnlijk maar vertraagd ook het herstel proces. Raadpleeg voor het aanleggen van een bandage of tape altijd iemand die hiervoor gekwalificeerd is. Koel de enkel direct na het verstappen maximaal 20 minuten. Wanneer u gebruik maakt van ijs, zorg dan altijd dat het ijs niet direct contact maakt met de huid. Verpak het ijs bijv. in een theedoek of handdoek, en breng deze aan op de zwelling. Dit vermindert de zwelling en de pijn. Pas deze manier van koelen maximaal drie keer per dag toe en steeds niet langer dan 20 minuten. Zorg voor voldoende rust, zeker de eerste 2 a 3 weken. Ga na 10 dagen beginnen met voorzichtig proberen te lopen, maar let er op dat je niet regelmatig door de pijngrens heen gaat. Het is belangrijk dat de enkel na de rust fase van 2 a 3 weken weer belast wordt. Deze belasting zorgt ervoor dat het nieuwe weefsel, waaruit de banden zijn opgebouwd, in de juiste richting komt te liggen. Op die manier worden de banden het sterkst. Als er geen belasting is weten de vezels niet in welke richting ze moeten liggen en ontstaat een zwakke plek op de plaats van het letsel. Ook na verloop van tijd kan de enkel nog wel eens wat dik worden of warm aanvoelen dit is een teken dat u teveel heeft gedaan.

Bronnen:
www.uwpraktijkonline.nl/content/ziektenbee...

Even een ijszak erop leggen 10 tot 20 minuten. En als het later dikker wordt kun je naar de huisarts gaan. P.S. Als je dit vaker gebeurd heb je slappe enkels je kunt dit ''genezen'' door elke keer op 1 been je tanden te poetsen. Dit kreeg ik als advies van de huisarts

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100