Herhalende nachtmerrie, hoe kan dat en hoe kom je ervan af?

Ik hen de laatste paar weken steeds dezelfde nachtmerrie, het is zeker niet fijn want het gaat over me familie..
Ik zou graag willen weten hoe het komt dat ik steeds dezelfde nachtmerrie heb en ook zou ik graag willen weten hoe ik ervan af kom.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het komt door teveel aan dingen te denken waarvan je nachtmerries krijgt.
Amadea
11 jaar geleden
Het kan dat je te warm ligt. Zet het raam open, neem een dunner dekbed.

Antwoorden (2)

Bij een herhalende nachtmerrie gaat het vaak om iets waar je zelf erg mee bezig bent. Het kan zijn dat je dat meteen herkent, maar het kan ook meer verstopt witten.
Bijvoorbeeld: als je droomt dat je in een auto zit terwijl het stuur niet reageert en je niet bij de rem kunt, zou dat best kunnen betekenen dat je bang bent voor je rijexamen, of dat je vorige week een auto-ongeluk hebt gehad, of dat je bang bent om bij je roekeloze vriendje in de auto te stappen. Maar het kan ook betekenen dat je het gevoel hebt dat je de controle over je leven kwijt bent.

Waar je nachtmerrie werkelijk over gaat, is vaak niet zo moeilijk te achterhalen, maar het kan even wat tijd kosten. In feite is het zo dat jouw hersenen die droom 'verzonnen' hebben, en dus weet jij zelf wat hij betekent. Het kan even duren voordat je het weet. Ga niet piekeren. Ga niet aan de slag met boeken over droomuitleg, want JIJ hebt die droom gemaakt, met JOUW eigen symbolen en beeldspraak, en JIJ weet in welke situatie je verkeert. Zodra je het raadsel opgelost hebt, weet je dat ineens. Je twijfelt dan niet meer. Het is hetzelfde gevoel als je ineens een som begrijpt: natúúrlijk!

De nachtmerrie houdt op zodra het onderliggende probleem is opgelost. Dat kan op talloze manieren, zoals:
- Het probleem verdwijnt vanzelf.
- Je hebt iets verwerkt, en de droom heeft nu geen nut meer.
- Je hebt de droom begrepen en je situatie veranderd.
- Je hebt het probleem opgelost zonder dat je je droom bewust hebt begrepen.

Ik zal een voorbeeld geven, dan wordt het iets concreter.
Ik woonde samen, en ik droomde heel vaak dat ik een trein probeerde te halen. Maar die miste ik altijd, en dan zag ik de rode achterlichten in de nacht verdwijnen terwijl ik het perron op kwam rennen.
Toen besloot ik van mijn vriend weg te gaan.
De volgende keer dat ik de trein probeerde te halen, lukte het wel. Toen ik in de rijdende trein stond, keek ik om me heen. En wat zag ik? Ik was op de locomotief gesprongen en ik had het stuur in mijn handen!
Nooit meer een trein gemist (in mijn dromen).

Ik voelde dus dat ik de regie over mijn leven kwijt was geraakt en dat ik daardoor niet meer vooruit ging. Zodra ik dat probleem had opgelost, was de droom klaar.

Ik wil daar niet mee zeggen dat je je leven drastisch om moet gooien. Het kan best zijn dat je op zoek bent naar een veel kleinere verandering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst moet je weten dat dromen een verwerking zijn van emoties en gebeurtenissen die je hebt meegemaakt, bewust of onbewust.
Hiermee worden de hersenen opgekuist van de rommel.
Je kunt het vergelijken met een computer die wordt opgekuist en gedefragmenteerd.
Als we niet zouden dromen zouden we gek worden omdat onze hersenen een ganse warboel zouden worden.
Probeer daarom eens direkt na het ontwaken, je droom op te schrijven.
Daarna kan je uw droom eens analyseren om te kijken waar het probleem zit.
Eventueel met iemand over praten kan ook helpen.
Het kan zijn dat je droom over iets gaat waar je niets van weet. Dan moet je verder zoeken want dromen kunnen ook symbolen zijn. Je droomt bv dat je in een vuur, opbrand. Nergens vind je iets dat je bent verbrand, maar je hebt die dag wel iets gegeten dat heel pikant was, en je hebt toen gezegd "Ik sta helemaal in brand". Op het moment als je dat zegt Krijgen de hersenen info binnen die bedreigend zijn, want je staat in brand. Je hebt dan voor jezelf en nachtmerrie gecreëerd, want de hersenen moeten dat verwerken en eventueel verwijderen.
Dus zoek uit waarover je droom gaat en ik denk dat je dan geholpen bent.
Als je echt blijft hinder ondervinden van deze nachtmerries dan zou het mischien verstandig zijn om eens naar je huisarts te gaan
Robby BB