kan niemand vertrouwen een symptoom of aanwijzing zijn?

Ik kom er steeds meer achter dat ik niemand vertrouw, eerst vond ik altijd dat ik goede mensen kennis had en dat mijn gevoel altijd klopt.

Maar ik kom er steeds meer achter dat ik niemand vertrouw en ook rare ideeën in mijn hoofd haal.

Zo vertrouw ik nooit mijn vriend/ ex.
doordat ik denk dat ze vreemd gaan en mij op de meest absurde en moeilijke manieren bedriegen.

Ook denk ik bij een gewone vriend dat als ik er blijf slapen hij me filmt.

Bij een vriendin denk ik dat ze me gebruikt en achter me rug om uitlacht en mijn leven juist dwars zit en het me moeilijker maakt.

En zo kan ik bij iedereen die ik ken wel iets verzinnen.
Het ene moment is het erger als het andere moment en het maakt me echt gek. Ook heb ik het idee dat ik hierdoor steeds anders over kom omdat ik wisselende stemmingen heb doordat ik de ene keer iemand erger niet vertrouw als de andere keer.

Hierdoor vertrouw ik niemand en ik word hier onzeker van doordat ik niet meer weet wat nou realiteit is en niet.
Ook voel ik me hierdoor heel alleen.

Dit is even in het kort mijn verhaal.

Maar mijn vraag kan dit een symptoom van iets zijn, of misschien wel een (ziekte) ? ik kan even niet op een andere benaming komen

Hoop dat iemand dit verhaal herkent of me verder kan helpen.
Want ik wil juist graag mensen vertrouwen.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

"Een paranoïde persoonlijkheidsstoornis wordt gekenmerkt door een buitensporig grote achterdocht en wantrouwen tegenover andere mensen. Vaak wordt het doen en laten van anderen als vernederend, boosaardig, dreigend, uitbuitend of misleidend opgevat. Een paranoïde persoonlijkheidsstoornis komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen."

Ik zou heel deze pagina (bijgevoegde link) eens lezen en polsen in hoever het met jou leefwereld klopt.

Het positieve in je reactie is het volgend zinnetje: "En zo kan ik bij iedereen die ik ken wel iets verzinnen." Dit bewijst dat u wel degelijk bewust bent van uw wantrouwen en laat een opening om er iets aan te doen. Dit kunnen anderen niet voor je, enkel jij.
Ik raad je voor alle zekerheid aan eens een gesprek te voeren met een deskundige, jou probleem is niet van de minste.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kan met persoonlijkheidsstoornissen te maken hebbem maar het kan ook gewoon puur onzekerheid zijn. Sterkte er mee!