Hoelang duurt het voordat je vinger afsterft? (zie infot)

Stel dat je je vinger heel strak zou afbinden met een touw of elastiek (of als je vinger heel erg klem zit tussen iets) en er dus geen (of heel weinig) bloed nog naartoe kan.. Hoelang zou het dan duren tot je vinger afsterft? En hoelang zou dit duren met een hele hand, als je het bij de pols afbindt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
24.9K

Het beste antwoord

Elk gedeelte van je lijf heeft een bepaalde reserve van voeding/zuurstof. Zo kan het weefsel zonder bloed overleven. Bij elk gedeelte van je lijf geldt een andere tijd. Hersenen beginnen met afsterven na ongeveer 6 minuten zonder bloed toevoer. Bij de meeste andere organen is dit ongeveer 1,5 uur. En voor spier huid en bot weefsel (zoals in je vinger of hand) is die tijd ongeveer 6 uur voor het afstervings proces begint. Als je dus je hand wilt afbinden moet je wel opletten dat je het heel strak doet (wat al niet prettig is) maar ook rekening mee houden dat het afstervings proces behoorlijk pijnlijk kan zijn en ik denk dat je een elastiek ongeveer 3 dagen heel strak om je pols moet doen voor deze helemaal is afgestorven en geamputeerd moet worden.