Waar komt dat heimweegevoel vandaan?

Ik heb nooit heimwee. Ik kan weken weg zijn van huis zonder ook maar een beetje heimwee te hebben. Ik weet wel hoe het voelt van jaren geleden toen ik logeerde bij een vriendinnetje, maar dat is ook de enige keer.
Nu heb ik opeens af en toe, zomaar, een heimweegevoel, een raar gevoel in mijn buik. Ik heb het nu een week en vraag mij af waar het vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Oorzaak heimwee
Het is niet altijd duidelijk waarom de ene persoon wel last van heimwee krijgt en de andere niet. Toch zijn er wel een aantal factoren en persoonlijkheidskenmerken die er invloed op hebben. Mensen met heimwee stellen zich vaker afhankelijk op van anderen, hebben vaker een neurotische inslag, zijn eerder introvert dan extravert en kunnen last hebben van een laag zelfbeeld. Iemand met heimwee is ook meestal veel planmatiger dan de niet-heimweelijder. En ze hebben meer moeite met onverwachte wendingen of veranderingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien woon je op een zeer voor jou fijne plek, heb je een leuke vriend leren kennen. Of zoek je juist geborgenheid in je omgeving. Dan kan het best zijn dat je ineens last krijgt van heimwee. Gewoon heimwee naar je eigen huis is eigenlijk niet zo gek. Vakantie is leuk, maar thuis komen is ook geweldig ! Al is het nog zo leuk ergens anders, je huis, je eigen spullen weer zien is een goed gevoel. Het is slechts een week dat je last heb. Laat het lekker rusten en bekijk het over een paar weken weer. Misschien is het gevoel alweer weg.