Hoe kan je durven te zingen?

Ik hou zelf van zingen maar durf het niet voor anderen te doen...
Ik heb het wel eens geprobeerd maar toen werd ik knalrood kreeg een piepstem en haakte ik af

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Oefen het gewoon een paar keer voor de spiegel. Daarna bijv. voor je ouders, en daarna voor je hele gezin. Zorg dat je genoeg kan oefenen om voor anderen te zingen. Je hoeft natuurlijk niet te zingen, maar als je het heel graag wilt, gewoon doen, ook als je een piepstem krijgt. Haal dan even goed adem, doe je ogen even dicht en beeld het 'publiek' in alsof ze er heel raar uit zien. Ga dan gewoon zingen. Dan merk je dat het lukt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel erg bedankt...
Ik ken dat, ik was gek op zingen, maar dan in m'n eentje...

Wat mij geholpen heeft, kan ik jou aanraden: ga met een vriend of vriendin samen op een koor, daar zingt iedereen en niemand hoort jou, nou ja een heel klein beetje maar, maar je verlegenheid om te zingen, kan je zó wel overwinnen, al is 't niet ineens over, 't duurt wel even natuurlijk.
Als je de koorleider of dirigent ontmoet en vraagt of je lid mag worden, kan je hem gewoon vertellen wat het probleem is, hij zal je dan niet voor laten zingen, wat wel gewoonte is.
Probeer je te ontspannen en héél zachtjes te zingen met al die anderen. Ik stond tussen de sopranen, daarnaast de bassen (mannen) en daarnaast de alten, ik hoorde mezelf heel zachtjes en durfde steeds meer; echt het werkt.
Wat je ook kan doen is onder de douche of in bad zingen, de deur op slot en niemand die je kan storen, zet desnoods een cd op met je beste muziek en dan meegalmen, daarmee kan je ook je verlegenheid te lijf gaan.

Succes! Probeer 't maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, op een koor gaan!
Ik ben overigens een ervaren koorzangeres en ik zing zonder enig probleem een solo voor een zaal van 1000 mensen (alleen gezonde spanning), maar voor 3 mensen vind ik het veeeeeeeel enger!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het nog steeds "eng", maar ik doe het wel, dus het werkt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens!
Ik zit zelf ook op een (show) koor en het heeft mij ook superveel geholpen!!
Ik heb zelf op een theaterschool gezeten waar we regelmatig moesten zingen en paar tips
-studeer het goed in je hoofd
-let op je ademhaling (ademSteun)
-maak je niet te druk voor je optreden
-laat je zenuwen lekker gaan -
- kijk niet naar de mensen maar niet er boven
- oefen voor de spiegel oefen voor je ouders
Succes