Wat betekent het als iemand je naam verkleind?

Een vriendin van me kent op het werk een jongen en die noemt haar soms Evelientje. (haar echte naam is Eveline) Ze vroeg me dus wat de achterliggende betekenis is als iemand je met een verkleinwoord noemt.
Ze kunnen goed met elkaar overweg.
Ik dacht zelf dat hij je wel aardig vind maar ik weet het niet helemaal zeker, dus vandaar deze vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.7K

Het beste antwoord

Je schrijft dat ze goed met elkaar overweg kunnen, dus dan denk ik inderdaad met jou, dat hij haar aardig vindt.
Er zijn mensen die er moeite mee hebben iemand gewoon te zeggen "ik vind je aardig, leuk etc." Op zo'n manier laten ze dat dan blijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

In 99% van de gevallen betekent dat je iemand lief vindt. In 1% van de gevallen is het cynisch bedoelt.

Toegevoegd na 18 seconden:
Bedoeld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het niet eens met de percentages.........
Mannen hebben het vaak over hun vrouw als "het vrouwtje".
Dat kan heel lief en aardig bedoeld zijn, maar het komt toch ook
wel wat minderwaardig over.
Er zijn ook mannen die een vrouwennaam verkleindwoord gebruiken om aan te
geven dat "dat vrouwtje" toch eigenlijk niet veel voorstelt.

Dus:
Hij kan iemand aardig vinden en het lief bedoelen.
Hij kan iemand kinderachtig vinden en zichzelf verheven voelen.
Het kan heel "uit de hoogte" klinken.
Hij kan iemand minderwaardig vinden, niet de moeite om de echte naam te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Vrouwtje, nichtje, buurmeisje. Dat is een aanduiding. Ik ken iemand die alle personen die een stuk jonger zijn dan zijzelf met zo'n verkleinwoord aanduidt. Ook al betreft het volwassen vrouwen. Maar het is heel anders als het gaat om iemands voornaam te verkleinen. Daar spreekt geen de ander geringer achten dan jezelf uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, die Amadeaatje,
Daar zouden wij een discussie over kunnen hebben, ware het niet dat dat hier verboden is. :=)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Buurmeis klinkt toch ietwat vreemd in de oren.