Stoppen met roken na 1 jaar ? lees verder voor uitleg

Hallo, Ik ben een jongen van 17 jaar. in Februari 2012 ben ik begonnen met roken. eerst niet zoveel maar vanaf maart vast. toen de zomervakantie begon heb ik 2,5 maanden niet gerookt daarna ben ik weer begonnen en meer gaan roken. van half november tot half Januari heb ik geen tabak gerookt alleen een paar keer pure wiet (vind er niks aan en doe het ook niet meer). Half januari ben ik weer begonnen en rook tot op heden. het lijkt me een slim plan om er eme op te houden voordat ik 10 jaar verder ben. nu is mijn vraag, hoelang duurt het voordat mijn longen schoon zijn en in dezelfde conditie zijn als toen ze waren toen ik nog nooit gerookt had.

hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden.

Bedankt voor het lezen,

Gr mij

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Nicotine en vooral teer kan zich gemakkelijk vastzetten in de longen. Gelukkig beschikken je longen over een schoonmaaktechniek om de longblaasjes en luchtpijpen goed in functie te houden.
Ook als je nog rookt. Alleen zal dan er steeds meer teer in je longen achterblijven, omdat het schoonmaaksysteem er langzaam maar zeker door wordt verlamd.

Als je stopt met roken, herstelt het schoonmaaksysteem en krijgen de longen weer een grote beurt. Reken al met al enige maanden (afhankelijk hoeveel je rookt) voordat de longen weer zo schoon zijn als het moet.

Zodra je gestopt bent met roken beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere rookoverblijfselen.
Na 72 uur gaat ademhalen makkelijker. De bronchiën beginnen te ontspannen en men krijgt meer energie. De longfunctie kan tot 30% verbeteren.

In veel gevallen zullen de longen na 3 maanden weer in staat zijn zich zelf schoon te houden. Het is moeilijk te zeggen wanneer precies alle schadelijke stoffen uit het lichaam verdwenen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord!
De eerste 'voordelen' komen al vrij snel, na een paar uur al. Maar het duurt bijvoorbeeld 15 jaar voordat het risico op een hartziekte gelijk is aan iemand die nooit gerookt heeft.
Zie onderstaande bron voor het volledige overzicht