Komen er ook haren bij, naast dat ze eruit vallen?

Het viel mij op dat ik de laatste tijd meer haren verlies dan normaal, en daar ben ik niet bepaald blij mee! Ik las dat tussen de 50 en 100 haren per dag verliezen normaal is en dat er bij iemand die rond de 25 jaar oud is er ca. 600 haren per vierkante cm op het hoofd te vinden zijn. Dan zou dit kunnen betekenen dat je iedere 6 dagen een vierkante cm aan haren verliest. Dan ben je dus binnen no-time kaal!
Ik vraag me daarom af hoeveel haren er per dag weer bij komen, en hoezo valt het niet op dat er steeds nieuwe haren bijgroeien? Al mijn haren lijken namelijk bijna dezelfde lengte te hebben, maar als er haren bij zouden groeien dan moeten die natuurlijk van kort naar lang groeien... Wie kan antwoord geven op mijn vraag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

De oorzaken van erfelijke haaruitval zijn voor een groot deel bekend. De grote boosdoener is het hormoon dihydrotestosteron (DHT). DHT komt bij zowel mannen als vrouwen voor en wordt gevormd uit het mannelijke hormoon testosteron, door middel van het 5-alpha-reductase enzym.
Dit proces vindt plaats in het haarwortelzakje van de hoofdhuid. 3-alpha-hydroxysteroid dehydrogenase is de stof die er voor zorgt dat de DHT afgebroken wordt.
Wanneer de DHT zich gaat binden aan de androgene receptoren, wordt de groeifase van de haar verkleind en zal uiteindelijk het haarwortelzakje afsterven. Er is dan geen sprake meer van haargroei. Als dit proces zich langer voor blijft doen, worden de haren steeds kleiner en dunner, totdat er dunne plekken of kaalheid optreedt.
Er zijn echter ook andere oorzaken waardoor haaruitval kan optreden.
Het is ook mogelijk dat haaruitval wordt veroorzaakt door verschillende soorten haarziekten, bestralingen of chemokuren.
Wat is in ieder geval niet de oorzaak van uw haaruitval?
Men denkt soms dat voeding van invloed kan zijn op haaruitval. Alleen in extreme gevallen is dit echter mogelijk. We denken dan aan eenzijdige voeding en daardoor een gebrek aan vitamines en andere essentiële voedingsstoffen. Dit kan bijvoorbeeld optreden bij anorexia.
Bij normale omstandigheden gebeurt het niet zomaar dat iemand een tekort krijgt aan bepaalde Vitamines als Vitamine B.
Een hoofddeksel kan ook geen oorzaak van haaruitval. Toen de dienstplicht nog bestond in Nederland, werd het dragen van een helm nogal eens de schuld gegeven van haaruitval. Men dacht er destijds niet aan dat je in die tijd volwassen werd en erfelijk haarverlies kon gaan optreden door het opspelen van hormonen.
Je kan stellen dat de meeste invloeden van buitenaf geen reden zijn voor haaruitval. Sommige vrouwen verven en permanenten hun haar, dit is niet altijd goed voor het haar, maar het "nieuwe groeiende haar" is even gezond en van even goede kwaliteit als eerder. Het haar valt hierdoor dus niet uit.
In normale omstandigheden verliezen mensen zo’n 100 haren per dag. De uitgevallen haren worden vervangen door nieuwe. Kaalheid ontstaat wanneer er géén nieuwe haren meer geproduceerd worden.