Hoe kom je van een rotgevoel af?

Ik zit vandaag niet zo lekker in m'n vel en ik weet niet wat ik hieraan moet doen. Ik heb een rotgevoel en het wil naar niet weg. Alsof ik nergens zin in heb en nergens meer motivatie en/of enthousiasme voor heb. Hoe kom ik hier vanaf? Wat is de beste manier?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (7)

Je hoeft niet altijd optimaal te zijn. Af en toe een off-day is goed voor een mens. Dat hoort bij het leven. Kijk, als je het nou weken achter elkaar hebt is het een ander verhaal. Dan kan je depressief zijn of beginnend ziek of misschien een burn-out hebben. Maar een dagje niet lekker in je vel is heel gezond.

Morgen een nieuwe dag. Wat wel eens wil helpen is bedenken wat je nou weer gelukkiger zou maken: een dag naar de dierentuin of een mooi boek kopen, langs het strand slenteren of een vriend ontmoeten.... Zo kan je jezelf er bovenuit tillen en weer motiveren, maar ook dat hoeft niet....voor zo'n ene dag. Lekker niks is heel verruimend voor de geest.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kijkt er veel te makkelijk naar en uit je alleen maar in generale ideeën die ook nog eens voor veruit de meesten totaal geen oplossing zijn. Een dag naar de dierentuin? Wie doet dat tegenwoordig nog zonder kinderen? Een mooi boek kopen? Dat is voor veel mensen al een stap (je moet naar buiten, uitzoeken wat een mooi boek is, etc. En dan heb ik het nog niet eens over het gegeven dat je lezen ook nog eens leuk moet vinden, winkels beschikbaar moeten zijn, etc.), een dag langs het strand slenteren? Zodat je extra over je problemen kan nadenken, en duidelijk ervaart dat je alleen bent?
Een vriend ontmoeten? Een nieuwe vriend bedoel je? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Klinkt weer zo idealistisch, maar is totaal niet realistisch. Alsof je iemand tegen kan komen en daar meteen een leuke dag mee hebt.
Of bedoel je gewoon een vriend die hij al heeft? Een enkele vriend? Dan weet je nog steeds niet of het leuk wordt, hij je rotgevoel kan wegnemen, etc. Je richt je antwoord veel te veel in voor een denkbeeldig persoon waarvan je helemaal niet weet of de vragensteller dit is en draagt mogelijkheden aan waarvan je totaal niet weet of deze een optie zijn. Sterker nog, in de meeste gevallen is het geen oplossing.
Ivana
11 jaar geleden
Je hoeft het hebben van één dag rotgevoel niet serieus te nemen. Zonder DOWN's zijn er ook geen UP's. Ik ben dik over de 70 jaar en weet dat het leven niet altijd vlot verloopt. Dips horen daarbij, dat is gewoon. Waarom moet dat meteen opgelost worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is zowaar een zinnige reactie. Echter, als het vaak voor komt (de vragensteller stelt immers deze vraag waarschijnlijk niet doordat het op dit moment even voor komt), kan het wel eens helpen om een positieve stimulans te krijgen vanuit je sociale achterban.
Ivana
11 jaar geleden
Ik leg aan kinderen maar éénmaal iets uit, daarna mogen ze er mee doen wat hen goeddunkt. Hoofdstoten hoort daarbij. Met pubers van welke leeftijd dan ook, ga ik niet in discussie.
Even in beweging komen door een simpele wandeling of een korte fietsrit kan soms al een heel ander gevoel geven. Ook een uurtje actief gaan sporten kan je gevoel verbeteren.
Antoni
11 jaar geleden
Het eerste dat in mij op kwam was om effe wat alcoholhoudende drank achterover te slaan. Maar goed, wellicht sociaal niet geheel een verantwoord antwoord.

Als er een reden is dat je dat gevoel hebt, moet je dat wegnemen. Dit door aan de reden te gaan werken, of om je hoofd even ergens anders op te focussen. Het eerste is in dit soort gevallen meestal geen optie, dus ga je voor het tweede. Download een leuke spannende serie of film en ga die zitten kijken, of bel wat vrienden op en ga daar wat mee doen. Evt. toch met die biertjes. Ik ga het gewoon zeggen. Effe lekker doorzakken met wat maten om jezelf op te beuren is niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alcohol drinken als medicijn als je niet lekker in je vel zit is nou niet direct een goed idee. . . (Een paar biertjes drinken met vrienden dan weer wel, maar dan vooral vanwege die vrienden, niet vanwege de biertjes) Niet eens vanwege het sociale, maar vooral omdat dit uiteindelijk je klachten alleen maar erger maakt en kan leiden tot alcoholverslaving waar je ook niet gelukkig van wordt.
Ivana
11 jaar geleden
Joozd: plus voor je reactie. Zou heel jammer zijn als vraagsteller de verkeerde oplossingen zou gebruiken om zich beter te voelen. Hoeft niet tot verslaving te leiden, maar als het wel zo zou zijn, zit hij niet één dag, maar de komende jaren (en verder) slecht in zijn vel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie heeft het over een medicijn? En het gaat niet over het drinken van alcohol an sich, maar gewoon om effe door te zakken, alleen of met vrienden. De vragensteller heeft het duidelijk over dat hij/zij zich 'vandaag' niet lekker voelt. Niet dat hij/zij altijd een rotgevoel heeft. Alcohol helpt in deze om wat losser te komen en wat opener te zijn, precies wat je nodig hebt. Je kan immers ook met vrienden zijn waar je je nog steeds rot voelt. De aanwezigheid van mensen is immers niet altijd genoeg. Met wat bier wordt het snel wat gezelliger. Eén zo'n avond kan je spirit omhoog helpen voor de komende dagen. Een idee van 'de mensen die dicht bij me staan waarderen me' wat door zo'n avond versterkt wordt.
Ivana
11 jaar geleden
DIKKE ONZIN en heel gevaarlijk. Een totaal verkeerde reden om een biertje te pakken. Voor je het weet is er een link gelegd tussen drinken en ontspannen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is onzin. Immers suggereer je dat het nemen van een biertje om je te ontspannen meteen een inzet is voor verslaving. Verder suggereer je dat ik voorstel dat je gewoon lekker kannone zat moet worden iedere keer wanneer je je even rot voelt. Ook suggereer je ten onrechte dat het rotgevoel de reden is om een biertje te pakken. Verder suggereer je ten onrechte dat het nemen van een biertje ter ontspanning an sich al een gevaarlijke stap is. Het gaat mij niet om het drinken, maar om de sociale activiteit, waarbij wat biertjes helpen om wat losser te worden. De vragensteller heeft het over één dag waarop hij zich rot voelt, waarop het antwoord moet zijn om even een sociale activiteit aan te gaan waar de gemoedelijkheid de boventoon voert. Een biertje helpt daarbij.
Wat ik altijd doe (en het werkt echt perfect!) is iets leuks doen voor een ander. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, en het hoeft ook niks te kosten. Soms geef ik gewoon een wildvreemde een compliment (alleen als ik het meen, anders stelt het niks voor). Kan ook via internet: laatst heb ik een bedrijf gevraagd of ze de maker van het kunstwerk in hun voortuin willen vertellen dat ik er altijd zo van geniet als ik er met de bus langskom. Of als het wel geld mag kosten, dan stort ik een bedragje voor een goed doel. Of ik stop een leuk kaartje in de brievenbus van een bejaarde buurvrouw.
Echt: daar knap ik altijd ontzettend van op!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat mij erg helpt is hardrennen! Zowel lichamelijk als geestelijk.

Daarnaast helpt hardlopen ook tegen een aantal mentale stoorfactoren, zoals depressies, stress of hyperactiviteit. Tijdens het hardlopen maakt je lichaam endorfine aan. Hierdoor ga je je beter en gezonder voelen. Endorfine werkt pijnonderdrukkend, maar zorgt ook voor een geluksgevoel. Endorfine is dus een euforisch hormoon.

Daarnaast werkt hardlopen ook om je geest te kalmeren. Je put je lichaam uit en daardoor komt je geest tot rust. Bovendien kun je je beter concentreren op het maken van huiswerk of verslagen door de rust en endorfine van hardlopen.

Lijkt dit je iets? Kijk dan naar een atletiekvereniging bij je in de buurt. Zij kunnen je helpen bij het rennen en advies geven. Vaak vinden mensen rennen in groepsverband ook leuker. Ook doe je zo nieuwe sociale contacten op.

Mocht je graag meer willen weten op een coach willen, stuur mij dan even een prive bericht. Dan kan ik voor je kijken naar een goede coach bij je in de buurt.

Succes

Grt Erin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijna allemaal prima antwoorden.
Ik zou ook nog zeggen: gewoon wandelen. Een half uur langer dan je denkt aan te kunnen, zodat je je lekker moe kunt voelen. Dan pas jezelf verwennen met een theetje, plaidje en een lekker boek.

Succes! En niet vergeten: na vandaag komt altijd morgen. Nieuwe dag. Nieuwe kansen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
chocola eten daar wordt je happy van