ik krijg implantaten maar hoe gaat dat?

ik ben 17 jaar en ik krijg een implantaten omdat de verzekering zegt onder de 18 jaar wordt het verzekerd. Maar ik ben best wel bang en ik weet niet hoe het nou precies gaat ik heb op internet gekeken en ik zag bloed nou heel fijn.. maar goed dusss mijn vraaag is hoe gaat het nou?!!!!

groetennnnn

Toegevoegd na 2 minuten:
heeft er mensen ervaring mee??

Toegevoegd na 13 minuten:
de implantaten is voor de tanden die ik mis.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor me tanden die ik mis.

Antwoorden (1)

Ik heb onlangs mijn eerste implantaat gekregen. De kroon moet er nog op, dat is het enige.

In principe is het heel eenvoudig. Als er nog een tand- en/of wortelrest zit, wordt die eerst op de normale manier verwijderd (getrokken). Dat kan door de kaakchirurg worden gedaan, maar sommige tandartsen doen het zelf.

Daarna moet het kaakbot aangroeien om de holle ruimte op te vullen. Dat duurt meestal twee tot drie maanden.

Na die tijd wordt er een foto gemaakt om te zien of het bot goed genoeg is aangegroeid en of het de juiste dichtheid heeft. Zo ja, dan krijg je een afspraak voor het zetten van het implantaat.

Bij de eerste afspraak wordt eerst het tandvlees verdoofd. De verdoving werkt in. Zodra dat is gebeurd krijg je een tweede verdoving om de kaak zelf te verdoven. Die tweede verdoving krijg je niet meteen, want die zou heel pijnlijk zijn. Vandaar dat eerst een eerste verdoving wordt gezet zodat je niets voelt van het zetten van de tweede verdoving.

Als ook die tweede verdoving is gezet, begint het "loodgieterswerk". Pas op, de volgende beschrijving klinkt heeeeeeel eng, maar echt, als je in die stoel ligt merk je er niets van.

De chirurg snijdt het tandvlees open en klapt het opzij. Het kaakbot ligt nu bloot. Dan boort de chirurg een gat in het kaakbot. Daar zet hij dan een plug in. Jawel, net zoiets als wat jij gebruikt om een zwaar schilderij op te hangen. Op de plug komt een klein dopje. Dan wordt het tandvlees weer dichtgemaakt en gehecht.

Jij krijgt pijnstillers mee, want het zou kunnen dat je pijn krijgt wanneer de verdovingen uitgewerkt raken. Bij mij was dat niet zo, ik heb die pijnstillers nooit gebruikt.

Goed, je hebt nu een plug in je kaakbot met een dopje erop. Daar zie je niets van, alles ligt onder het tandvlees. De wond groeit dicht, na een week worden de hechtingen verwijderd. Dan moet je een paar weken wachten: het kaakbot moet om de plug heengroeien, zodat de plug heel goed vast komt te zitten.

Na een paar weken kom je terug. De chirurg controleert of de plug goed is vastgegroeid. Zo ja, dan snijdt hij het tandvlees open, hij haalt het tijdelijke dopje van de plug af, en zet er een nieuw dopje op dat door het tandvlees heenkomt. Zo loop ik nu rond: het ziet eruit alsof je een kleine metalen piercing hebt.

Het tandvlees kan nu wennen aan het dopje dat erdoorheen steekt.

(vervolg in reactie, hier past het niet meer)
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voel je wel de tweede verdoving goed? aah nu wordt ik baanngg maar hoe oud bent u? ik krijg het best vroeg omdat de verzerking het nu alleen betaald.
Cryofiel
11 jaar geleden
(vervolg van antwoord) Van dat wennen heb ik overigens niets gemerkt. Nu hoeft alleen de kroon nog maar in de plug te worden geschroefd. Je moet daartoe eerst "happen": er wordt een afdruk gemaakt van zowel je boven- als je ondergebit. Voordat je "hapt" wordt het dopje van de plug afgeschroefd, en wordt er een lange staaf in de plug gedraaid. Op die manier is in de afdruk straks goed te zien op welke plek en onder welke hoek de plug in het kaakbot zit. Nadat die lange staaf in de plug is gedraaid, moet je dus "happen", en als de afdruk is gelukt wordt de lange staaf weer uit de plug gehaald en krijg je weer het vertrouwde dopje. Daarna wordt de kleur van de naastliggende tanden gemeten, zodat de kroon straks niet uit de toon zal vallen. De afdruk en de kleurmeting gaan naar het tandtechnische laboratorium. Dat maakt de kroon. Meestal duurt dat een week of drie, soms wat korter, soms wat langer. Zodra de kroon klaar is wordt het dopje van de plug gehaald en wordt de kroon er gewoon opgeschroefd. Beetje lijm ertussen, en klaar ben je. Ik heb gevraagd of ik rekening zal moeten houden met speciale schoonmaakprocedures, maar dat is niet zo. Je hebt gewoon een kroon die vastzit op een plug die in het kaakbot zit. Daar zie je van de buitenkant helemaal niets van. Je merkt er ook niets van, je kunt gewoon kauwen, tongzoenen en pinda's eten. En met tandenpoetsen kun je heel gewoon poetsen net als iedereen, en gewoon flossen en/of rageren en/of stokeren net als de rest van Nederland. (vervolg in tweede en laatste reactie)
Cryofiel
11 jaar geleden
(vervolg van eerste reactie) Dus: het klinkt allemaal heel eng, maar je merkt er niets van. Na het zetten van de plug hebben sommige mensen napijn, en daarvoor krijg je sterke pijnstillers mee. Ik heb die niet hoeven gebruiken, bij mij bleef de "pijn" beperkt tot het gevoel dat je ook hebt wanneer je bijvoorbeeld met je hoofd op je vuist leunt: een drukgevoel, maar geen pijn, en ik kon er prima mee slapen. ALS jij wel napijn krijgt, kun je gewoon wachten wat er gebeurt wanneer de verdoving langzaam uitgewerkt raakt. Dat gaat namelijk heel geleidelijk. Voel je de pijn te ver toenemen, dan neem je snel een pijnstiller. Die heeft een half uur nodig om te gaan werken, en dat is snel genoeg. Als je toch bang bent voor pijn, neem je gewoon direct een pijnstiller, nog voordat de verdoving is uitgewerkt. Al die "loodgietersverhalen" klinken eng, maar jij hoeft alleen maar in de stoel te liggen en je mond open te houden. Verder niets. Het is dat ik heb gevraagd wat er ging gebeuren, anders had ik het niet eens gemerkt en geweten, en dan had ik dit antwoord niet kunnen geven. Succes! (einde)
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik zie nu dat je er tussendoor hebt gekletst.     ;-) De tweede verdoving voel je ab-so-luut niet. De eerste verdoving heeft het hele gebied al gevoelloos gemaakt. De tweede verdoving is alleen maar nodig omdat er daarna in het bot geboord gaat worden, en daarvoor is een aparte verdoving nodig. Maar die verdoving kan niet zonder verdoving worden gezet, vandaar de eerste verdoving. (Ik hoop dat ik nog te volgen ben...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heeeel erg bedankt!!!!! is allemaal te volgen!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar wordt er nou gelijk zo'n schroef ingezet?
Cryofiel
11 jaar geleden
Eerst eventuele wortelresten trekken (voor zover bij jou van toepassing). Dan het kaakbot laten dichtgroeien, zodat er op die plek geen gat meer in het bot zit. Dan tandvlees opzij klappen, gaatje boren, plug inschroeven, dopje op plug zetten, tandvlees dichtmaken en hechten. Je hebt nu een plug (met dopje) in het kaakbot, en daaroverheen gewoon tandvlees. Bot moet nu goed om plug heengroeien zodat plug stevig vast zit. Dan tandvlees openmaken, dopje van plug halen, groter dopje erop zetten, tandvlees om groter dopje heendoen zodat dopje uit tandvlees steekt. Dan groter dopje eraf, staaf erin, afdruk maken, staaf eruit, groter dopje er weer op. Nu wordt de kroon gemaakt. Tot slot groter dopje eraf, kroon erin schroeven met wat lijm erbij, en klaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb na mijn melktanden die tanden niet !
Cryofiel
11 jaar geleden
Begrijp ik goed dat je wel melktanden had, maar dat er daarna nooit volwassen tanden zijn doorgekomen? Als je geen tanden hebt, en ook geen wortels, hoeft er niets te worden weggehaald voordat er wordt begonnen. Maar bij sommige mensen die na de melktanden geen volwassen tanden krijgen, zit er wel een beginsel van een tand in de kaak. Als dat zo is, moet dat worden verwijderd, anders kan de plug er niet stevig in worden gezet. Dat hangt er dus maar net van af wat er bij jou aan de hand is. De chirurg zal dat uitgebreid bekijken, voor zover hij het al niet weet. Als je een tijd geen tanden hebt gehad, bestaat het risico dat het kaakbot is geslonken. Bot dat niet wordt gebruikt verdwijnt namelijk op den duur. Als het bot teveel is geslonken, is er te weinig bot om houvast te bieden aan de plug. Als dat bij jou zo is, moet er eerst een bottransplantatie worden gedaan. Daarbij wordt van een andere plek, waar wel genoeg bot is, wat bot afgeschaafd. Dat botschaafsel wordt dan onder het tandvlees aangebracht op een plek waar het kaakbot te dun is. Het schaafsel zal dan samengaan met het nog aanwezige kaakbot, en zo samen een dikker, stevig bot vormen. Dat duurt een tijdje (een paar weken), en daarna kan er dus alsnog worden geboord voor de plug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een duidelijker antwoord kun je niet krijgen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik heb ze helemaal niet ! na de melktanden kwamen ze niet en je voelt ook dat het echt leeg is! en er was ook fotos van gemaakt en fredkarp ja echt he! Zo duidelijk fijn!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja alles is al bekeken en bekend 7mei naar ziekenhuis!
Pieter2011
11 jaar geleden
Nou, mooi antwoord hoor! En voor mij ook heel herkenbaar... Nog een kleine toevoeging: zodra je na het verdoven toch pijn voelt, moet je dat meteen aangeven. Dan krijg je er nog een spuitje bij. We zullen op 7 mei voor je duimen. Geen idee waarom ik de eerste ben, maar van mij een dikke +!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Netjes beschreven! +
Ivana
11 jaar geleden
Spannend verhaal met goede afloop. Dikke plus voor alle duidelijke uitleg! Bravo.
Acelyaax ik wens je sterkte, wees maar niet bang. We duimen voor je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeel erg bedankt voor het duimen alvast!!!