Ik praat en wandel in mijn slaap. Dit gebeurd vaak in het begin van mijn slaap, heeft dat iets te maken met de verschillende fases van je slaap?

Ik ben vaak erg onrustig in mijn slaap en word vaak moe wakker. Nu heb ik een app op mijn telefoon die opneemt wanneer er iets te horen is. Ik wist dat ik zo nu en dan wandelde (mijn ouders hebben mij vroeger al vaker de weg gewezen midden in de nacht) maar blijkbaar ben ik 's nachts dus ook een enorme kletskous. Het kletsen gebeurd vaak tussen 1 en 2 's nachts, ik lig rond half 12/12 uur in bed. Soms word ik wakker van mijn eigen geluid of midden in mijn nachtwandeling, dan begint het weer opnieuw (dan ben ik dus een uur later weer volop actief). Ik heb dus het idee dat ik vaak niet eens in diepe slaap geraak? En waarom ben je zo actief aan het begin van je slaap?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe heet die app? Mijn vriend hoort mij ook vanalles vertellen. Gisteren deed ik spontaan de lamp aan en zei dat we moesten opstaan. Hier wist ik 's ochtens niets meer van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb 'Sleep Talk Recorder'. Ik sprong laatst krijsend uit bed: "SPINNEN, OVERAL SPINNEN!" Lichten aan, iedereen in huis wakker :-D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*iedereen behalve ik dan. Haha.

Antwoorden (1)

Wat is de oorzaak van slaapwandelen?

Niet bekend

De oorzaak van slaapwandelen is niet goed bekend. Waarschijnlijk spelen meerdere factoren, waaronder erfelijke aanleg, tegelijkertijd een rol.

Aanleg

Vaak zijn er meerdere mensen in de familie die last hebben van slaapwandelen. Blijkbaar speelt erfelijke aanleg een rol. Kinderen die slaapwandelen hebben vaak bepaalde kenmerken in hun erfelijk materiaal. Dit kenmerk wordt HLA-DQB1*05 genoemd. Kinderen die dit kenmerken hebben, blijken een grotere kans te hebben om last te krijgen van slaapwandelen.
Hoe dit kenmerk daar precies voor zorgt is niet bekend.

Van diepe slaap naar kortdurend wakker worden

Slaap is opgebouwd uit verschillende slaaponderdelen, slaapstadia genoemd. Zo kennen we de lichte slaap, de diepe slaap en de REM-slaap. Lichte slaap en diepe slaap worden samen ook wel non-REM slaap genoemd. Tijdens de slaap volgen lichte slaap, diepe slaap, kortdurend wakker worden en REM-slaap elkaar op volgens een bekend patroon. Zo’n patroon wordt een slaapcyclus genoemd. Tijdens de slaap hebben kinderen vier of vijf van deze slaapcycli achter elkaar.
Slaapwandelen ontstaat vaak in de eerste slaapcyclus. Wanneer kinderen in slaap vallen is er eerst lichte slaap, vervolgens diepe slaap, gevolgd door kortdurend wakker worden.
Het slaapwandelen ontstaat op het moment dat kinderen vanuit diepe slaap over gaan naar kortdurend wakker worden. Blijkbaar verloopt het wakker worden niet helemaal goed, waardoor kinderen gaan slaapwandelen.

Dit stukje gaat over kinderen maar dezelfde verklaring staat ook bij volwassen onderzoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
En de bron is?