Zijn deze rode vlekjes op beide foto's daadwerkelijk Psoriasis Guttata? Zie foto's

Dit zijn foto's van mijn benen en heup. Ik heb een zalf gekregen maar het werkt niet. De vlekken zijn ook al groter geworden en het jeukt. Ben vandaag weer langs de dokter geweest en heeft weer een nieuwe tube zalf gegeven, maar helpt eigenlijk niet. Ook zijn de vlekken uitgeslagen naar mijn buik. Ik wil echt zeker weten of dit Psoriasis Guttata is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Volgens de regels moet mijn antwoord beginnen met "als ik jou was zou ik eerst een dokter raadplegen", maar dat heb je dus al gedaan.
Ik heb twee redenen om te denken dat het geen psoriasis is:
- zo veel kleine vlekjes op zo veel plaatsen, dat klinkt niet als psoriaris; dat is vaak veel meer plaatselijk
- uit je beschrijving maak ik op dat het zich snel verspreidt, ook dat vind ik ongebruikelijk

De foto's lijken op een hoop andere aandoeningen: rode hond, mazelen, vlektyfus, beginnende pest, pokken. Als ik jou was zou ik me snel laten doorverwijzen naar een dermatoloog, die hebben er veel meer kijk op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Psoriasis kan zich heel snel uitbreiden, zeker bij stress of bijvoorbeeld na een narcose.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt idd. Bij mijn moeder kon je soms van bijna de ene op de andere dag verschil zien. Al had zij veel minder plekken maar wel veel groter en met schilfers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het wel een goed antwoord. Op basis van een afbeelding is het gokken. Het kan van alles zijn en daarom ga je naar een huisarts. Die onderzoekt je eerst, stelt een diagnose en geeft in dit geval zalf mee. Als die zalf niet helpt zal je arts wellicht voorstellen om naar een dermatoloog te gaan. Als je arts dat niet doet, dan kan je hier natuurlijk ook zelf om vragen. Ik begrijp echter dat je arts wel aangaf rekening te houden met deze diagnose.
Ik wijzig mijn mening omdat je huisarts je heeft verteld dat het Psoriasis Guttata is. Dat verandert de zaak. Je hoeft hiervoor geen bevestiging te vragen.

Het is niet handig als je een diagnose stelt op basis van afbeeldingen of info op internet. De diagnose moet door je huisarts worden gesteld en als je zijn/haar expertise niet vertrouwd kan je om een second opnion vragen.

Je huisarts zal je waarschijnlijk een zalf op basis van corticosteroïden hebben gegeven. Volg precies de gebruiksaanwijzing op en maak weer een nieuwe afspraak als de klachten niet verminderen of eerder als je je ergens zorgen over maakt.

Omdat je vraag gaat over Psoriasis Guttata hierbij de algemene informatie over het stellen van de diagnose:

"De diagnose wordt gesteld op basis van de medische voorgeschiedenis, het verhaal van de patiënt en de verschijnselen. Tevens wordt een lichamelijk onderzoek verricht. Een voorafgaande infectie met Streptokokken kan een aanwijzing zijn voor psoriasis guttata.

De behandeling van psoriasis guttata bestaat uit geneesmiddelen als antibiotica en corticosteroïden, lichttherapie en het operatief verwijderen van de keelamandelen. In sommige gevallen blijft psoriasis guttata, ondanks behandeling, bestaan."