Wat is een goede afstand om te gamen?

Voor een project op school wil ik graag weten wat de goede afstand is om te gamen van tv naar waar je zit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Dat ligt aan het formaat van je tv. Je mag dichterbij een kleinere tv zitten dan een grotere voor het beeld.

"Vroeger werd vaak gezegd dat je niet zo dicht bij de TV moest gaan zitten, dat zou slecht zijn voor je ogen en het beeld werd er niet mooier op. Tegenwoordig gaat dat echter niet meer op. De nieuwste TV’s hebben een veel scherper beeld, ook van dichtbij. Te dichtbij is esthetisch gezien echter nog steeds niet goed, dan zie je de beeldpunten zitten en heb je minder mooi beeld. De aanbevolen kijkafstand tot de TV is afhankelijk van de resolutie van de TV en de beelddiagonaal. Ook het antennesignaal is van invloed op het beeld.

Kijkafstand: Digitaal of analoog
Er zijn twee soorten antennesignalen: digitaal en analoog. Een digitaal signaal geeft over het algemeen een scherper beeld dan een analoog signaal. De beelddiagonaal van je scherm bepaalt, in combinatie met het antennesignaal, de beste kijkafstand. Bij een analoog signaal vermenigvuldig je de beelddiagonaal met 4. Bij een digitaal signaal kun je de beelddiagonaal met 3 vermenigvuldigen om de optimale afstand tot je scherm te bepalen. Zo kijk je met maximale beeldkwaliteit en voorkom je bovendien vermoeide ogen. Hang of plaats je TV bij voorkeur met het midden van de TV op ooghoogte.

Kijkafstand: HD content
Wil je de optimale afstand voor het kijken naar HD content dan kun je de beelddiagonaal vermenigvuldigen met 2 tot 2,5. Je kunt natuurlijk verder weg dan de optimale kijkafstand zitten maar dan is het niet meer mogelijk om alle kleine details, welke het voordeel zijn van een Full HD scherm, te zien.

Kijkhoek
Bij een LCD scherm is het van belang dat je recht tegenover de TV gaat zitten om verlies aan contrast en helderheid te voorkomen. Bij een klassieke TV of plasmascherm blijft de beeldkwaliteit bij elke kijkhoek gelijk. Een plasmascherm kan echter meer spiegeling geven bij de inval van zonlicht op het scherm. Omdat TV’s continu verbeterd worden, zullen de verschillen binnen niet al te lange tijd waarschijnlijk minimaal zijn.

De optimale kijkafstand voor jouw TV
Het is slim om voor aankoop van een nieuwe televisie de maximale kijkafstand van het scherm tot je bank te bepalen. Zo weet je in de winkel hoe groot je TV maximaal mag zijn."