Kan je je kleine teen laten amputeren, zonder effect op je evenwicht?

Als de aanwezigheid van je kleine teen je belet smalle schoenen te dragen.. kan je die dan laten amputeren, en toch kunnen lopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.spitsnieuws.nl/archives/raar/2012/11/tenen-amputeren-voor-hoge-hakken
Ritsuka
11 jaar geleden
Alles voor de mode..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou iemand dat serieus overwegen? Doet me denken aan de klompvoetjes van Chinese vrouwen...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lotusvoetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me af hoe het met iemands psychisch evenwicht is, als diegene zoiets wil....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik overweeg dit natuurlijk niet zelf! Maar ik vraag me wel eens dingen af die niet rechtstreeks betrekking hebben op mezelf..

Het beste antwoord

Ja je kunt je kleine teen probleemloos amputeren als je het hebt over lopen en evenwicht:

Gedegenereerd of niet, de tenen hebben nog een functie, zegt podotherapeut Sunil Khoenkhoen van de gelijknamige praktijk in Delft. 'Ze dienen voor een goede afwikkeling van de voet bij het lopen. Zonder tenen gaat het fout', zegt hij. 'De voorvoet krijgt dan veel te veel druk te verwerken en dat leidt tot problemen, zeker bij mensen met klachten aan hun voeten, zoals reuma-en diabetespatiënten.'

Het merendeel van die druk neemt de grote teen voor zijn rekening. De rest gaat voor naar de tweede teen en de derde doet ook een beetje mee. 'Je kunt die kleine teen missen en de teen daarnaast,zeg maar de ringteen, ook nog wel', zegt Khoenkhoen.

Hij noemt de theorie dat het kleine teentje bijdraagt aan het evenwichtsgevoel onwaarschijnlijk. 'Je merkt dat als de kleine teen weg is, de andere tenen de rol een beetje overnemen. Ze komen iets verder uit elkaar te staan.'

De kleine teen kan legio klachten geven. Als belangrijke oorzaak noemt Khoenkhoen de gewoonte van veel vrouwen (en sommige mannen) om veel te smalle schoenen te dragen. 'Dan raakt de kleine teen als eerste in de verdrukking.' Door het knellen verslechtert de doorbloeding en dat kan in het uiterste geval aanleiding zijn tot amputatie.

Andere groepen met klachten zijn sporters en reuma-en diabetespatiënten, maar dan is de kleine teen niet extra kwetsbaar. Problemen kunnen zich aan elke teen voordoen, die in het geval van diabetes kunnen leiden tot amputatie van één of meer tenen, of zelfs de gehele voet.

De podotherapeut probeert amputatie van de kleine teen te voorkomen. 'Bij strak schoeisel is het simpel: bredere schoenen dragen. Soms brengt een zooltje of het tapen van de teen verlichting. In echte probleemgevallen leggen we een siliconen-prothese aan.'

Khoenkhoen weet niet hoe vaak de kleine teen wordt geamputeerd, 'Het is minder geworden. Mensen met problemen aan de voeten laten we regelmatig terugkomen. Maar het houdt een keer op. Als iemand per se in te smalle schoenen door het leven wil, dan help ik ze niet meer. Ik adviseer nooit om de teen om cosmetische redenen te amputeren.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, je kan je kleine teen laten amputeren en ja het heeft zeker effect op je evenwicht en je zult opnieuw moeten leren lopen.
Maar het is niet onmogelijk. Alleen moeilijk/lastig.
De vraag is of het een het ander waard is...

Toegevoegd na 41 seconden:
Je zult weer moeten leren lopen met behulp van revalidatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee je kunt je kleine teen niet laten amputeren zonder effect op je evenwicht. Je voeten zijn in verhouding tot je hele lichaam en het gewicht wat ze moeten dragen toch al aan de kleine kant en elke teen aan beide voeten heb je nodig om de zaak in evenwicht te houden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je zonder kleine teen niet opnieuw zou kunnen leren lopen want het menselijk lichaam gaan zich erg goed aanpassen aan gewijzigde omstandigheden.

Maar jij zult geen enkele chirurg kunnen vinden die een kleine teen zal amputeren alleen om andere schoenen te kunnen dragen, omdat dit geen noodzakelijke medische ingreep is . Nog afgezien van het feit of je dat echt serieus zou willen overwegen.

Toegevoegd na 12 uur:
Regel 5 gaan moet zijn: kan
Ceeve
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je naar een kliniek gaat in binnen- of buitenland met een dikke portemonnee, dan vind je zo een chirurg die dat tegen een flink bedrag wil doen: no problem!