Hoe zorg je ervoor dat je geen 'loshangende huid' krijgt na afvallen?

Ik dacht altijd dat je alleen loshangende huid kreeg wanneer je extreem veel gewicht verliest, zoals zestig kilo. Ik moest zelf zo’n dertig kilo kwijt en de eerste tien is eraf. Ik ben veel centimeters verloren. Ik ben alleen doodsbang voor loshangende huid sinds ik erachter ben gekomen dat je hier al veel sneller aan kunt komen dan wanneer je relatief veel gewicht moet verliezen. Er zijn vrouwen die loshangende huid hebben terwijl ze minder dan mijn dertig kilo moesten verliezen. Ik heb onlangs op televisie een heel slank meisje gezien dat haar truitje omhoog trok waar een gigantisch ‘vetschort’ zat, slappe huid. Ze was erg veel afgevallen, ik geloof zestig kilo, maar dit heeft toch veel indruk op me gemaakt. Ja, wat ik af ga vallen is dan stukken minder, maar ik lees helaas ook bij gewichtsverlies zoals het mijne dat het gebeurt. Ik ben drieëntwintig, ik geloof dat dat voordelig zou moeten zijn, maar ook bij jonge vrouwen zijn er horrorverhalen te vinden. Ik heb heel veel striae op mijn heupen en een beetje op armen, maar ik heb gelezen dat dit een indicatie zou kunnen zijn voor waar je loshangend vel zou kunnen krijgen. Kan iemand mij vertellen wat waar is en hoe ik dit kan vermijden? Ik ben vooral heel erg bang bij mijn benen, die zijn echt megadik. Hoe krijg ik dat vet allemaal weg? Ik eet elke dag 1200 calorieën of iets meer, nooit te weinig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
gewoon zorgen dat je heel rustig afvalt.
heb je met 1200 kcal genoeg? lijkt mij wat weinig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk het wel ja. Het kost me ook wel moeite om op die 1200 te komen elke dag. Ik ben gewend om veel minder te eten als ik afval en ik eet nu heel gezonde dingen waar sowieso weinig calorieën in zitten. Maar ik doe wel elke dag mijn best om de 1200 te halen. Toen ik ongezond at zat ik zo boven de 2000 calorieën, dat was toen niet zo moeilijk. Ik heb ook een zittende baan en ben nog aan het opbouwen met sporten, dus daarvoor heb ik ook nog niet meer calorieën nodig.
Ritsuka
11 jaar geleden
let wel op met zo heel weinig eten, dat je niet je stofwisseling vertraagd.
Heb je die site gebruikt die ik in de reacties op een antwoord noemde? dan kun je kijken wat je ongeveer nodig hebt op een dag. Het beste kun je dan bij gewicht het gewicht invoeren wat je ongeveer wilt wegen
Voor jouw lengte zal dat denk ik rond de 70-75 kg liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor de tip. Om mijn eigen gewicht nu op peil te houden zou ik rond de 1600 moeten eten. Als ik meer ga sporten, zoals ik nu aan het opbouwen ben, ga ik meer dan 1200 calorieën eten. 69 is mijn streefgewicht, maar in de 70 wegen zou me ook al erg blij maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wandelen.
Traplopen.
Ritsuka
11 jaar geleden
niet een getal aanhouden als het gewicht waarop je 'gelukkig' gaat zijn, let ook goed op hoe je beter word in sporten, meer energie hebt, strakker in je vel zit etc.
Krachttraining is trouwens ook een aanrader, dat zorgt dat je strakker in je vel gaat zitten, en meer spiermassa = hogere vetverbranding.

Antwoorden (4)

Helemaal voorkomen kan je het niet, dat is helaas de harde waarheid. Langzaam afvallen is hetgeen wat het beste werkt. Maar dan nog is het afhankelijk van de elasticiteit van jouw vel. Die op jongere leeftijd vaak beter is dan als je al wat ouder bent.
1200 calorieën is eigenlijk te weinig, je valt er nu miss mee af maar je lichaam gaat uiteindelijk in een spaarstand en dan zal je niet meer afvallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik at vroeger veel minder om af te vallen en heb geleerd dat je minstens 1200 calorieën zou moeten eten, dus dat zou goed moeten zijn. Ik heb nu 44 dagen gedaan over de eerste tien kilo, maar de tweede tien kilo zal langzamer gaan. Ik val soms niet eens 1 kilo af in een week, dus wat dat betreft zou het niet te snel moeten gaan. Zou het niet zo zijn dat als ik een bepaald sportregime naleef zoals cardio ik het kan voorkomen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zeker je spieren sterker en strakker maken, maar ik weet van vele mensen incl. mijzelf dat het gewoon niet bij iedereen helpt.
Zou het wel gewoon proberen, ik weet niet wat je gewicht is, maar met bijv hardlopen train je ook je hele lijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weeg nu 88 kilo bij 1,79 m. Hoe oud was jij dan toen je (veel) afviel?
Ritsuka
11 jaar geleden
minstens 1200 is ook maar een gemiddelde, ik weet dat ik zelf bijvoorbeeld minstens 1500 kcal moet eten op een dag.
Bereken je persoonlijke BMR en AMR.
http://www.rubriek.nl/fitness/bmr.php
BMR moet je minstens eten op rustdag, AMR is wat je moet eten voor je dagelijkse activiteit.
Voor afvallen kun je beste tussen BMR en AMR in gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was 25 toen ik begon met afvallen.
Als je verder goed gezond bent, zou hardlopen een goede optie zijn, maar dan wel heel zorgvuldig opbouwen.
Ik heb uiteindelijk een bwc gehad. Mijn plastisch chirurg zei toen ook dat het dus amper te voorkomen is, vandaar dat ik het hier ook zo opschreef.
Dat er allerlei middeltjes en verhalen de ronde gaan, maar het enige: langzaam afvallen echt ook nog effectief kan zijn.
Veel water drinken, creme smeren, vitamines slikken, hij heeft het onderzocht onder zijn patienten en het hielp nauwelijks.
Wel vond hij beweging belangrijk, omdat dit wel zorgt voor sterkere spieren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh wow... En hoeveel ben jij afgevallen als ik vragen mag?
Voorkom overtollig huid na afvallen
Mensen die flink zijn afgevallen, kampen vaak met overtollig huid. Kun je dit voorkomen? Of wat kun je er tegen doen als je toch een slappe huid hebt gekregen?
Vitamine C zorgt voor een elastische huid. Citrusfruit, kiwi en tomaat zijn daar rijk aan. Drink bovendien veel water en gebruik weinig suiker.
Door veel te bewegen, stimuleer je de doorbloeding en daar krijg je een kwalitatief goede huid van. Wat ook helpt bij het behoud van een elastische huid, is niet roken en zonlicht en luchtvervuiling vermijden.
De beste remedie tegen overtollig huid is langzaam afvallen op jonge leeftijd. Als je op jonge leeftijd afvalt, dan is je huid nog elastisch. Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker de huid weer in z'n oude vorm komt.
Een mooie gewichtsvermindering is 1 kilo per week. Dat kan dus lang duren als je heel veel moet afvallen, maar uiteindelijk geeft het het beste resultaat.
Te snel afvallen heeft niet alleen een slappe huid tot gevolg, het risico op het jojo-effect is ook groter. Als je daarna weer afvalt, is het nog moeilijker een strakkere huid te krijgen.
Heb je toch een slappe huid gekregen door het afvallen? Dan is het raadzaam veel te sporten. Vooral spierversterkende sporten en oefeningen helpen. Je kunt hier het beste al tijdens het afvallen mee beginnen.
Als je echt heel veel loshangende huid hebt, een vetschort, dan kun je overwegen een buikwandcorrectie te ondergaan. Dit kan bijvoorbeeld een optie zijn wanneer je lichamelijke klachten krijgt, zoals een navelbreuk of smetplekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je antwoord! Ik zal dan extra goed om vitamine C. denken. Ik val één kilo of minder af in een week, dus dat zou goed moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hoeveelheid gewicht die je verliest is prima, maar je kunt beter om de 3 uur kleine hoeveelheden eten, dan 3 keer per dag een normale maaltijd, dat houdt je verbranding aan de gang, succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor de tip!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind een kilo per week al vrij snel om af te vallen. Maar alles staat zo'n beetje in het antwoord van Crea: je leeftijd is een voordeel, sporten en gezond eten helpt, en vooral niet te snél afvallen. Voor de rest is het nooit helemaal te vermijden en ligt het aan de elasticiteit van je vel en een portie geluk of pech. Overigens 1200 kcal op een dag ook erg weinig, dat is amper meer dan een crashdieet. Met 1200 kcal is het erg moeilijk om alle voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt. Heb je wel eens met een diëtist of voedingsdeskundige naar je voedselpatroon gekeken? Plus voor Crea trouwens, bijna vergeten.
Het is misschien vervelend om te horen, maar het is vrijwel geheel afhankelijk van -de elasticiteit van- jouw soort huid. Ikzelf ben 60 kilo afgevallen en heb nauwelijks last van vellen, terwijl ik stapeltjes mensen ken die veel minder zijn afgevallen en er wel last van hebben. Je kunt er echt zo goed als niets aan doen. Sporten helpt daar ook niet tegen. Ook voeding heeft hier nauwelijks invloed op. Het is een kwestie van het beste ervan hopen en als het echt erg is kan alleen een operatie helpen. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt bellycream(ZWANGERSCHAPSCREME) gebruiken omde huid stevig te maken